آغاز عملیات اجرایی طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان:

انتقال آب به 7 استان شرقی و فلات مرکزی

کدخبر: ۳۹۹۳۴۱
در آستانه سال جدید طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به مجموع 7 استان فلات مرکزی و شرق کشور امروز نهایی شد، این انتقال به «استان های هرمزگان، کرمان، یزد، اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان» صورت گرفته است.
انتقال آب به 7 استان شرقی و فلات مرکزی

به گزارش اقتصادنیوز، در این مراسم قطعه ۲ خط ۱ انتقال آب خلیج فارس به صنایع سرچشمه و قطعه ۳ خط ۱ انتقال اب از خلیج فارس به اردکان (چادرملو) افتتاح شد. این طرح با راهبری وزارت صمت و سرمایه گذاری شرکت های بزرگ معدنی وارد مرحله تازه ای شد.

همچنین عملیات اجرایی خط ۲ انتقال آب از خلیج فارس به استان های خراسان جنوبی و خراسان رضوی نیز با دستور ویدیوکنفرانسی رییس جمهور، آغاز گردید و عملیات اجرایی خط ۳ انتقال آب از خلیج فارس به استان اصفهان نیز شروع شد.

در این روز بصورت همزمان عملیات اجرایی انتقال 4 آب از دریای عمان (چابهار) به زاهدان نیز اغاز گردید تا عیدی دولت تدبیر و امید و وزارت صمت برای مرم خطه سیستان و بلوچستان باشد.

  پروژه استراتژیک و ملی انتقال آب خلیج فارس و دریای به فلات مرکزی و شرق ایران با تدبیر وزارت صمت و با همت شرکت های بزرگ معدنی کشور اجرا می شود که عملیاتی شدن این طرح، اتفاق بزرگ و تحول عظیمی را در استانهای مسیر انتقال ایجاد خواهد کرد.

با افتتاح خط اول انتقال آب از خلیج فارس به استان های کرمان و یزد، رونمایی از خطوط دوم و سوم و چهارم ابَرپروژه ملی انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان، توسعه ی این طرح وارد فاز جدیدی می شود تا علاوه بر تامین آب صنایع و شرب استان های هرمزگان، کرمان و یزد استان هایی همچون اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان نیز از منابع آبی سیراب شوند.

نکته قابل توجه این ابرپروژه، بهره مندی از توان متخصصان داخلی و همچنین ظرفیت های بخش خصوصی توانمند، در زمان تحریم است که این موضوع باعث شده تا از آن به عنوان یکی بزرگترین پروژه های بعد از انقلاب اسلامی نام برده شود.

عملیات اجرایی انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان در دولت یازدهم به ثمر نشست. این پروژه دارای چهار خط انتقال به فلات مرکزی و شرق کشور است و مجموع سرمایه گذاری خطوط به بالغ بر 140 هزار میلیارد تومان می رسد.

خط اول

خط نخست انتقال آب خلیج‌فارس به استان یزد خواهد رسید که به طول ۸۲۰ کیلومتر با حجم سرمایه‌گذاری 23 هزار میلیارد تومانی عملیاتی شد. حجم آب انتقالی در این خط ۱۳۰ میلیون متر مکعب در سال است و زمینه اشتغال‌زایی ۱۶ هزار نفری در دوارن ساخت را فراهم کرده است. این خط 50 میلیون متر مکعب آب را برای استان هرمزگان تامین می نماید.

خط دوم

خط دوم طرح ملی انتقال آب از خلیج فارس به استان های کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی خواهد رسید.

حجم سرمایه گذاری خط دوم به طول 1550 کیلومتر به 47 هزار میلیارد تومان می رسد. ظرفیت انتقال آب این خط 230 میلیون متر مکعب در سال است که اشتغالزایی آن در دوران ساخت آن به 30 هزار نفر می رسد. مدت زمان اجرای طرح 60 ماه برآورد شده است.

تامین منابع مالی خط دوم از محل سرمایه گذاری شرکت های فولاد مبارکه، گلگهر، چادرملو، ملی صنایع مس ایران، سنگ آه گهر زمین، فولاد اپال پارسیان و فولاد خراسان، برنامه ریزی شده است.

خط سوم

همچنین خط سوم انتقال آب از خلیج فارس به استان های یزد و اصفهان خواهد رسید. حجم سرمایه گذاری این خط 910 کیلومتری به 35 هزار میلیارد تومان می رسد. ظرفیت خط انتقال آب در این خط، 200 میلیون متر مکعب است و اشتغالزایی طرح در دوران ساخت آن به 14 هزار نفر می رسد. مدت زمان اجرای طرح 60 ماه برآورد شده است.

تامین منابع مالی خط سوم از محل سرمایه گذاری شرکت های فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان و پالایشگاه اصفهان برنامه ریزی و انجام می شود.

خط چهارم

خط چهارم انتقال آب به طول 820 کیلومتر از دریای عمان به سیستان و بلوچستان خواهد رسید.

این خط با سرمایه گذاری 39 هزار میلیارد تومانی با حمایت وزارت صمت، با اشتغال زایی 10 هزار نفری در دوران ساخت تا 5 سال آینده آب را به سیستان و بلوچستان خواهد رساند.

در این مراسم حسن روحانی رییس جمهور طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به مرکز و منطقه شرق را یک طرح بسیار عظیم و تاریخی در توسعه متوازن کشور برشمرد و گفت: این طرح جزو آرزوهای همه مسئولین کشور بوده است و بسیار خوشحالیم که امروز شاهد بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی آن هستیم.

روحانی در آیین بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی ۵ بخش از طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به استان های هرمزگان، کرمان، یزد، اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان در پنجاه و هفتمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید، با اشاره به اقدامات انجام شده در این دولت در زمینه آب و خاک، افزود: در دولت های یازدهم و دوازدهم در آب و خاک نه یک جهش بلکه یک انقلاب بزرگ رخ داده است.

رئیس جمهور افزود: اجرای طرح عظیم انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی و مناطق شرقی کشور علاوه بر فراهم آوردن بستر توسعه این مناطق، دستاوردهای افتخارآمیز دیگری نیز داشت و امروز به لطف تلاش و ابتکار جوانان کشورمان در شرکت‌های دانش بنیان در ساخت پمپ‌های مورد نیاز این خطوط انتقال آب به خودکفایی رسیده‌ایم.

روحانی با اشاره به سوابق مطالعات این طرح عظیم ملی، تصریح کرد: کارشناسان محیط زیست نگران بودند که بازگرداندن پس‌آب دستگاه‌های آب شیرین‌کن به خلیج فارس باعث آسیب به محیط زیست شود، لذا اجرای این طرح را با پذیرش هزینه اجرا و عملیات بیشتر، مشروط به انتقال پس‌آب دستگاه‌های آب شیرین‌کن به دریای عمان کردیم که مخاطرات زیست محیطی نداشته باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس سال‌هاست که اقدام به برداشت آب از خلیج فارس کرده‌اند، تاکید کرد: وزارت امور خارجه باید به طور جدی پیگیر اجرای ملاحظات محیط زیستی از سوی کشورهای دیگری باشد که از سال‌ها قبل اقدام به برداشت و شیرین کردن آب از خلیج فارس کرده‌اند.

روحانی با اشاره به تامین اعتبارات مورد نیاز بخش خصوصی برای اجرای پروژه عظیم انتقال آب به مرکز و شرق کشور از محل صندوق توسعه ملی، خاطرنشان کرد: منابع این صندوق که در اجرای بسیاری از پروژه‌های عمرانی کمک حال ما بوده است، عمدتا در سال‌های 94 و 95 که به لطف اجرای برجام وضعیت درآمد نفتی کشور بهبود یافت، تامین شده و در واقع منابع مالی امروز آن مرهون تلاش‌های بخش سیاست خارجی دولت است.

انتقال آب به مس سرچشمه و گل گهر

وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به استان های شرقی و فلات مرکزی ایران امروز ۲۴( اسفند) را یکی از روزهای ماندگار و تاریخی در تاریخ چند هزار ساله کهن ایران زمین نامید.

علیرضا رزم‌حسینی نیز در این آیین افزود: ، امسال با همه تنگناها و تحریم ها با به ثمر نشستن رویایی ناباورانه انتقال آب از دریا به صحرا سالی ماندگار در تاریخ ایران خواهد بود.

وی با بیان اینکه قطعه اول خط انتقال آب از هرمزگان به معادن گل گهر در استان کرمان آبان ماه امسال افتتاح شد، بیان کرد: امروز قطعه ۲ و ۳ این خط از گل گهر به مس سرچشمه به طول ۱۵۰ کیلومتر و از مس سرچشمه به اردکان به طول ۵۵۰ کیلومتر و در کل با طول خط انتقال ۸۲۰ کیلومتر از خلیج فارس تا اردکان افتتاح می شود.

رزم حسینی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص انتقال آب، تصریح کرد: ایشان در سال ۱۳۹۷ در سخنرانی خود فرمودند که انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی و شرق کشور اتفاق و کاری بسیار مهم و حائز اهمیت است و از مسئولین خواستند که به صورت جدی در این حوزه وارد شوند.

وی همچنین با اشاره به تاکیدات رئیس جمهور در خصوص این پروژه گفت : رییس جمهور نیز از مسئولین خواسته بودند که بخش خصوصی را در تولید آب برای ایجاد بازار مبادله‌ای بدون دخالت دولت تشویق کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با انتقال ۸۲۰ کیلومتر (خط اول) همزمان خط دوم از همین مسیر از هرمزگان به استان های خراسان جنوبی و خراسان رضوی به طول یک هزار و ۵۵۰ کیلومتر خواهد رفت.

رزم‌حسینی یادآوری کرد: البته حدود ۳۵ درصد از این خط به طول ۴۰۰ کیلومتر انجام شده است که نکته حائز اهمیتی است.

وی با اشاره به خط سوم از این انتقال ادامه داد: خط سوم از استان هرمزگان به اصفهان به طول ۹۲۰ کیلومتر خواهد رفت که اقدامات اجرایی برای انجام آن نیز صورت گرفته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: خط چهارم انتقال نیز برای استان سیستان و بلوچستان از مسیر چابهار تا زابل به طول ۸۲۰ کیلومتر خواهد بود که توسط شرکت های بزرگ صنایع معدنی و پتروشیمی انجام میشود.

رزم حسینی همچنین با اشاره به دستاوردهای این ابر پروژه مهم و استراتژیک گفت: تأمین آب پایدار و جدید، تحول اقتصادی با توجه به فعالیت شرکت‌های بزرگ معدنی و پتروشیمی در مسیر انتقال، محرومیت زدایی و توسعه متوازن، تثبیت جمعیت در شرق کشور و جلوگیری از مهاجرت و حاشیه نشینی، اشتغال پایدار و استفاده شهرک‌ها و نواحی صنعتی در طول مسیر از آب پایدار از دستاوردهای این ابر پروژه ملی می باشد.

ضرورت افزایش سهم شیرین سازی آب خلیج فارس

وزیر صمت در ادامه با اشاره به الزامات اجرای این پروژه، گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس روزانه ۲۶ میلیون متر مکعب از آب شیرین دریا استفاده می کنند و سهم ما با اجرای این پروژه مهم ۶۰۰ هزار متر مکعب در روز خواهد بود که فاصله زیادی با رقم استفاده کشورهای حاشیه خلیج فارس داریم، پس افزایش سهم کشورمان از آب خلیج فارس از الزامات است.

رزم حسینی در ادامه از همت استانداران ۷ استان درگیر با این پروژه، بخصوص استان هرمزگان که در بدو شروع پروژه همکاری خوبی داشته است، تشکر کرد.

وی همچنین از پیگیری‌های نمایندگان ۷ استان در مجلس، وزیر نیرو، رئیس سازمان محیط زیست و صندوق توسعه ملی که مقدمات کار را فراهم آورده است، تقدیر به عمل آورد.

وزیر صمت در ادامه با تشکر از توجهات جدی رئیس‌جمهور به این پروژه مهم، گفت: رئیس‌جمهور در سال ۱۳۹۶ از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای شروع کار ۴۰۰ میلیون دلار بودجه اختصاص داد که تاکنون ۲۸۰ میلیون دلار آن را استفاده کرده ایم و تاکیدات رئیس جمهور برای شروع عملیات اجرایی خطوط دوم و سوم و همچنین خط چهارم به سیستان و بلوچستان نیز قابل تقدیر است.

رفع نگرانی تامین آب مس سرچشمه

از سوی دیگر  اردشیر سعدمحمدی سرپرست معاونت معادن و صنایع معدنی وزارت صمت نیز با ارائه گزارش رییس جمهور در مراسم بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان گفت: مس سرچشمه با افتتاح پروژه های جدید سالانه به ۳۱ میلیون مترمکعب آب نیاز دارد و با افتتاح (قطعه دوم) خط یک انتقال آب از خلیج فارس به سرچشمه، نگرانی از تامین آب نداریم.

سعدمحمدی افزود: با افتتاح (قطعه دوم) خط یک انتقال آب از خلیج فارس به سرچشمه، نگرانی از تامین آب نداریم.

وی با تأکید بر اینکه مس سرچشمه با افتتاح پروژه های جدید سالانه به ۳۱ میلیون مترمکعب آب نیاز دارد، گفت: سه طرح جدید شامل معادن دره آلو و دره زار و همچنین مس سرچشمه ۸۰۰ میلیون دلار به درآمدهای شرکت مس اضافه می کند.

سرپرست معاونت معادن و صنایع معدنی وزارت صمت اضافه کرد: امسال برای نخستین بار تولید مس کاتد با رشد ۱۲ درصدی نسبت به سال قبل به ۲۸۰ هزار تن رسیده است.

قطعه دوم خط یک انتقال آب از خلیج فارس با فرمان دکتر روحانی افتتاح شد. قطعه دوم خط یک انتقال آب خلیج فارس به سرچشمه، در استان کرمان رسیده است.

قطعه نخست این خط، آب شیرین سازی شده خلیج فارس را در آبان ماه به شهرستان سیرجان رسانده بود.

قطعه سوم خط یک انتقال آب خلیج فارس نیز دقایقی پیش با فرمان رئیس جمهور افتتاح شد. این قطعه، آب شیرین سازی شده خلیج فارس را به شهرستان اردکان در استان یزد رساند.

آب

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید