اداره اطلاعات انرژی آمریکا افشا کرد؛

آمریکا خریدار نفت ایران شد!

کدخبر: ۴۱۵۶۲۹
اداره اطلاعات انرژی آمریکا، EIA فاش کرد، واشنگتن در دو سه ماهه گذشته علی رغم تحریم‌های خود علیه ایران، ۲ بار از این کشور نفت و محصولات پتروشیمی خریده است که بخشی در دوره ترامپ و بخشی در دوره بایدن بوده است.
آمریکا خریدار نفت ایران شد!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) فاش کرد: واشنگتن در دو سه ماهه گذشته علی رغم تحریم‌های خود علیه ایران، ۲ بار از این کشور نفت و محصولات پتروشیمی خریده است.

بر اساس این سازمان آمریکایی، به نظر می‌رسد واردات تخمینی ۳۶ هزار بشکه در روز در اکتبر ۲۰۲۰ و ۳۳ هزار بشکه در روز در مارس سال جاری، نخستین خریدهایی است که آمریکا از ایران حداقل از سال ۱۹۹۳ انجام داده است.

در اکوایران ببینید: نفتکش‌های ایرانی آماده تخلیه

یکی از این خریدها در ابتدای سه ماه پایانی دولت ترامپ و دیگری در سه ماهه ابتدایی دولت بایدن انجام شده است.درحالی که تحریم‌های کنونی آمریکا هر کشوری را از واردات نفت ایران منع می‌کند، اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در مورد چگونگی واردات از ایران در گزارش خود توضیحی ارائه نداد.

آمریکا سابقه طولانی برای تحریم علیه ایران دارد که به سال ۱۹۸۴ باز می‌گردد، زمانی که فروش هرگونه سلاح و کمک به ایران را ممنوع کرد.این نخستین خرید آمریکا پس از ۲۸ سال از ایران است.

خرید نفت آمریکا از ایران پس از ۲۸ سال

باراک اوباما، رئیس جمهور اسبق آمریکا در سال ۲۰۱۲، با هدف صفر کردن فروش نفت ایران، موسسات مالی ایران را مورد تحریم قرار داد. اوباما در سال ۲۰۱۶، پس از توافق هسته ای، این تحریم‌ها را به صورت مقطعی و مشروط لغو کرد.

اما رئیس جمهور بعدی آمریکا یعنی دونالد ترامپ، در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد و تحریم ها علیه ایران را شدت بخشید.در حال حاضر، جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا نیز از بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها سخن می‌گوید، اما عملا اقدام موثری انجام نداده است.

بعضی تحلیلگران معتقدند که این اتفاق نشان می‌دهد تحریم‌ها به تدریج در حال از دست دادن دادن کارایی خود هستند که سردمدار تحریم‌ها علیه ایران، خود پنهانی شروع به خرید نفت از ایران کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید