گزارش پژوهشکده پولی و بانکی منتشر کرد

جهش صنعت در انتظار پایان تحریم ها

کدخبر: ۴۱۸۹۰۴
گزارش ماهانه تولیدات صنعتی حکایت از تداوم رشد تولید در بخش صنعت با توجه به شاخص تولید صنعتی شرکت های بورسی دارد.
جهش صنعت در انتظار پایان تحریم ها

به گزارش اقتصادنیوز ؛ بررسی روند تولید در بخش صنعت (شاخص تولید صنعتی شرکتهای بورسی) در اردیبهشت ماه سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد ۶٫۱ درصدی حکایت دارد. براساس گزارش پژوهشکده پولی و بانکی رشد ثبت شده در دوره زمانی مورد بررسی در حالی است که مقایسه شاخص تولید در این ماه با شاخص تولید در اردیبهشت ۱۳۹۷( قبل از اعمال دور جدید تحریمها ) نشان می دهد که علیرغم رشد تولید در دورههای اخیر، میزان تولید شرکتهای صنعتی بورسی ۳ درصد کمتر از میزان تولید خود در اردیبهشت ۱۳۹۷ بوده است.

با این شرایط می توان گفت که در بخش صنعت ظرفیت تولید بالاستفاده وجود دارد که کاهش تحریمها می تواند منتج به استفاده از این ظرفیتها شده و باعث رشد تولید این بخش شود.

بالاترین رشد تولید

با توجه به گزارش ماهانه تولیدات صنعتی می توان گفت رشد تولید در صنعت خودروسازی مانند دورههای گذشته بیشترین اثر مثبت را بر رشد شاخص کل داشته است.

همچنین تولید صنعت محصولات شیمیایی نیز بعد از نه ماه رشد مثبت در اردیبهشت ماه رشد منفی را تجربه کرد.

این نکته نیز در گزارش ماهانه قابل توجه است که کمترین رشد تولید در این ماه به صنعت دستگاههای برقی و صنعت ماشین آلات و تجهیزات اختصاص داشته که هر دو صنعت تولید کننده کالاهای سرمایه ای محسوب می شوند.

داده های اعلام شده نشان دهنده آن است که صنعت خودروسازی که رشد تولید خود را در اسفندماه 1399 به 14.7 درصد نسبت به مدت مشابه رسانده بود در ادامه روند صعودی در اردیبهشت ماه 1400 نسبت به مدت مشابه ۱۵٫۴ درصد رشد داشته که بیشترین سهم را در رشد مثبت اردیبهشت به خود اختصاص داده است. رشد ثبت شده برای صنعت خودروسازی در حالی است که تولید این صنعت  در ادیبهشت ماه هنوز 30 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 1397 کمتر است. 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید