مدیران صنایع به قطع مکرر برق معترض هستند

چالش جدی کارخانه ها با قطع برق

کدخبر: ۴۲۱۳۶۹
سهم ۲۶۲ هزار مشترک صنعتی در ایران از کل مصرف برق کشور ۳/ ۳۶ درصد است.
چالش جدی کارخانه ها با قطع برق

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اتاق بازرگانی تهران؛ تابستان سخت صنعت برق دامن صنایع دیگر کشور را هم گرفته است و بسیاری از کارخانه ها و واحدهای صنعتی از قطع مکرر برق شکایت دارند و می گویند در یکی دو ماه گذشته زیان بسیاری دیده اند.

البته بروز مشکلات و بحران کمبود برق در کشور از مدت ها قبل توسط کارشناسان و فعالان این صنعت پیش بینی می شد و دلایل اصلی آن به عدم توسعه و سرمایه گذاری های جدید در این صنعت باز می گردد که بخش از آن مربوط به فروش برق به قیمت غیر واقعی و ارزان است. در هفته های گذشته که به دلایل خشکسالی امسال بخش مهمی از تولید برقآبی کشور کاهش یافته و به خاطر گرما مصرف برق افزایش پیدا کرده، صنعت برق با چالش جدی قطع مکرر برق رو به رو شده و در این بین مدیران وزارت نیرو برای جبران کمبودها که گفته می شود حدود 6 هزار مگاوات است به قطع گسترده برق صنایع (البته برق مناطق شهری هم به صورت گسترده قطع می شود) روی آورده اند، اتفاقی که زیان های گسترده ای را به همراه داشته است.

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور با اشاره به گسترش خاموشی‌ها در شهرک‌های صنعتی گفته است برق شهرک‌های صنعتی بر اساس یک تفاهم ‌نامه و با اطلاع قبلی قطع می‌شود. قطع برق صنایع و شهرک‌های صنعتی از طریق اطلاع رسانی یا جلساتی که در این خصوص برگزار می‌شود، اطلاع رسانی می‌شود. او گفته است:« اگر در صنایعی بدون هماهنگی قطع برق گزارش شده و موجب آسیب دیدگی به دستگاه‌ها شده، صنایع باید حتما اطلاع رسانی کنند تا به موقع موضوع را پیگیری کنیم. طبق جدول زمان بندی شده ما به قطع برق اقدام می‌کنیم، ولی این شهرک‌های صنعتی برای جلوگیری از آسیب باید با شرکت توانیر هماهنگی‌های لازم را داشته باشند.» سخنگوی صنعت برق کشورهمچنین گفته است: صنایعی هم که مواد فاسد شدنی و نیاز مستمر به برق دارند باید به استفاده از ژنراتور اقدام کنند، و اگر صنایعی هم مصرف برق خود را کاهش دهند، از سوی توانیر پاداش به آن‌ها داده می‌شود.

اما صنایع که در ماه گذشته چاره ای به تن دادن به قطعی های برق نداشته اند به این شرایط معترض هستند. همچنین به گفته صاحبان صنایع و بخش کشاورزری خاموشی‌های اعمال شده برخلاف زمان‌بندی ارائه شده توسط شرکت توزیع نیروی برق اتفاق می افتد و باعث سردرگمی‌های زیادی در برنامه کاری کارخانه ها هم شده است.

آمارها نشان می دهد مصرف برق کل کشور  ۳۷۸/ ۲۸۷ میلیون کیلووات ساعت است. از این میزان مصرف برق صنعتی کشور ۱۰۴۲۹۶ میلیون کیلووات ساعت برآورد می‎شود. به این ترتیب سهم ۲۶۲ هزار مشترک صنعتی در ایران از کل مصرف برق کشور ۳/ ۳۶ درصد است. البته برخی از صنایع همانند سیمان از این میزان مصرف سهم زیادی را به خود اختصاص داده اند برای مثال در سال ۱۳۹۹، حدود ۷۹۲۰ میلیون کیلووات ساعت برق در صنعت سیمان مصرف شده است که این مقدار برابر با ۷۶/ ۲ درصد از کل برق مصرفی کشور و ۶/ ۷ درصد از کل برق مصرفی بخش صنعت بوده است. به اعتقاد کارشناسان کاهش حجم تولید سیمان و دیگر محصولات صنعتی به دلیل قطعی برق باعث افزایش قیمت آن محصولات و زیان های اقتصادی سنگین برای کشور می شود.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید