معاون فنی گمرک ایران اعلام کرد؛

اعلام جزئیات ترخیص نسیه کالاها از گمرک

کدخبر: ۴۲۱۶۲۵
​معاون فنی گمرک ایران جزئیات ترخیص نسیه کالاها از گمرک را تشریح کرد.
اعلام جزئیات ترخیص نسیه کالاها از گمرک

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری مهر؛ مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک ایران در مورد ترخیص نسیه کالاها گفت: در این فرایند حقوق ورودی تودیع نمی‌شود. قرار بر این است که ۵۰ درصد کالا ترخیص و ۵۰ درصد دیگر در گمرک نگهداری شود و حتی مالیات بر ارزش افزوده هم در ترخیص ۵۰ درصدی کالا دریافت نخواهد شد.

وی درباره جزئیات ترخیص کالا به صورت نسیه و کاهش ماندگاری کالا در گمرکات و بنادر با اجرای این مصوبه افزود: در انجام و فرایندهای تشریفات گمرکی، معمولاً چند ایستایی وجود دارد که مرتبط با روند تشریفات گمرکی هستند. یکی از عواملی که منجر به ایستایی در روند ترخیص می‌شود، عدم تمکن مالی صاحبان کالا است.

جمال ارونقی ادامه داد: با توجه به اینکه مرحله پرداخت حقوق ورودی در ابتدای تشریفات گمرکی قرار دارد، برخی از صاحبان کالا که تعداد زیادی اسناد و اظهارنامه دارند بعضاً نمی‌توانند حقوق ورودی را پرداخت کنند و سایر مراحل تشریفات گمرکی را انجام دهند. از این رو گمرک برای رفع این ایستایی، موضوع ترخیص نسیه را مطرح کرد.

معاون فنی گمرک ایران گفت: گمرک این موضوع را در کارگروه و کمیته بهبود فضای کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی مطرح کرد و جلسات کارشناسی و نهایی در این خصوص برگزار شد. در نهایت با توجه به شعار سال و لزوم حمایت از بنگاه‌های تولیدی و نهادهای تولید، وزارت امور اقتصادی مصوبه‌ای را به گمرک ابلاغ کرد مبنی بر اینکه اخذ حقوق ورودی در خصوص نهادهای تولید که توسط واحدهای تولیدی و تولیدکنندگان وارد می‌شوند از ابتدای انجام تشریفات گمرک به انتهای آن انتقال یابد و اعلام شد که زیرساخت‌های آن باید از طریق بخش فناوری گمرک انجام شود که در حال انجام مراحل اجرایی آن هستیم.

وی افزود:، اما از سوی دیگر یکسری از ایستایی‌ها پس از ورود کالا به گمرک و اظهار آن، پیش می‌آید؛ بنابراین وقتی کالا توسط صاحب آن اظهار می‌شود، حتی اگر بحث اخذ حقوق ورودی و فرایند مربوطه را به انتهای تشریفات گمرکی منتقل کنیم، برخی از صاحبان کالا امکان پرداخت حقوق ورودی به گمرک را ندارند و همین موضوع یکی از دلایل افزایش ماندگاری کالا در گمرک محسوب می‌شود.

معاون فنی گمرک ایران با اشاره به استقبال واردکنندگان از این دست از تسهیلات گمرکی اضافه کرد: تجارب سال‌های گذشته نشان می‌دهد واردکنندگان از مباحثی مانند ارائه ضمانت‌نامه بانکی به عنوان یکی از تسهیلات گمرک برای پرداخت حقوق ورودی، استقبال زیادی کردند و در کنار آن بحث ترخیص با شرایط نسیه با استقبال زیادی مواجه شد.

ارونقی گفت: با توجه به شرایط تحریم و کمبود نقدینگی، برخی از شرکت‌ها و واحدهای تولیدی امکان تودیع حقوق ورودی را ندارند بنابراین در کنار تسهیلات ضمانتنامه موضوع ترخیص نسیه را مورد رسیدگی قرار دادیم و سعی شد از این ظرفیت استفاده شود تا صاحبان کالا بتوانند در شرایط سهل‌تر نسبت به ترخیص کالا اقدام کنند.

معاون گمرک ایران ادامه داد: در این شرایط صاحب کالایی که نه امکان پرداخت و نه تودیع حقوق ورودی را به صورت نقد و نه امکان ارائه ضمانتنامه بانکی را دارد، می‌تواند در صورت احراز شرایط لازم، نسبت به ترخیص بخشی از کالا به صورت نسیه اقدام کند.

وی با اشاره به جزئیات ترخیص نسیه گفت: در این فرایند حقوق ورودی تودیع نمی‌شود. قرار بر این است که ۵۰ درصد کالا ترخیص و ۵۰ درصد دیگر در گمرک نگهداری شود و حتی مالیات بر ارزش افزوده هم در ترخیص ۵۰ درصدی کالا دریافت نخواهد شد.

ارونقی با تاکید بر اینکه ترخیص نسیه تسهیلات ویژه‌ای است که با توجه به شعار امسال برای نخستین بار ارائه می‌شود، گفت: پیش از این ۶۰ درصد کالا در گمرک نگهداری می‌شد که امروز این عدد به ۵۰ درصد رسیده‌است و در کنار آن مالیات بر ارزش افزوده هم از فعالان اخذ نمی‌شود؛ بنابراین صاحبان کالا به راحتی می‌توانند بخشی از این کالا را وارد خط تولید کنند و پس از آن محصول تولید شده را در بازار داخلی به فروش برسانند یا صادر کنند و از این محل حقوق ورودی را تودیع و نسبت به ترخیص مابقی کالا اقدام کنند.

معاون فنی گمرک ایران ادامه داد: این تسهیلات برای تولیدکنندگان، شرکت‌ها و واحدهای تولید و نهاده‌های تولید و انواع مواد اولیه از جمله دارویی در نظر گرفته شده است.

ارونقی درباره افرادی که مشمول این تسهیلات گمرکی نمی‌شوند، تاکید کرد: افرادی که در ترخیص‌های قبلی به نحوی حق ورودی را به طور کامل به گمرک پرداخت نکردند و در لیست بدهکاران قرار گرفتند و در بازه زمانی اعلام شده برای اعتراض پیگیری‌های لازم را به عمل نیاوردند، در نتیجه مابه تفاوت پرداخت نشده و بدهی قطعی به گمرک دارند، نمی‌توانند از تسهیلات نسیه استفاده کنند و مشمول این تسهیلات نمی‌شوند.

وی با اشاره به سقف ارزش کالا در این تسهیلات اظهار داشت: در بحث امکان ترخیص نسیه، سقف ارزش کالا قید نشده است.

ارونقی درباره سایر شرایط ترخیص نسیه گفت: ۵۰ درصد کالا که به صورت وثیقه نگهداری می‌شود، به حد کافی کفاف حقوق ورودی مربوطه، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض را خواهد داد، به عبارتی ۵۰ درصد به صورت وثیقه در گمرک نگهداری می‌شود که معادل حقوق ورودی و سایر عوارضی است که باید پرداخت شود و به طور قطع ارزش این کالا بیشتر از حقوق ورودی است.

وی ادامه داد: تا زمانی که حقوق ورودی به گمرک پرداخت شود ۵۰ درصد مابقی به صورت وثیقه در گمرک نگهداری خواهد شد و پس از تسویه حقوق ورود، گمرک اجازه ترخیص ۵۰ درصد باقی مانده را می‌دهد.

معاون گمرک ایران افزود: نکته حائز اهمیت این است که مدت زمان مشخص شده برای استفاده از تسهیلات ترخیص نسیه تا پانزدهم بهمن ماه سال تعیین شده است. از سوی دیگر افراد استفاده کننده از ترخیص نسیه تا ۶ ماه برای ترخیص ۵۰ درصد دیگر مهلت دارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید