وزارت صمت منتشر کرد؛

رشد دو سوم تولیدات صنعتی در بهار

کدخبر: ۴۲۶۸۶۵
اقتصادنیوز : ارزیابی عملکرد 28 کالای منتخب صنعتی در اولین فصل سال 1400 نشان از آن دارد که بیش از دو سوم محصولات صنعتی بهار سال جاری را با رشد تولید و یک سوم محصولات منتخب صنعتی هم با افت به پایان رسانده اند.
رشد دو سوم تولیدات صنعتی در بهار

به گزارش اقتصادنیوز ؛ جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از وضعیت تولید 28 کالای منتخب صنعتی نشان دهنده آن است که در مدت زمان مورد بررسی 8 محصول نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل افت تولید داشته و 19 محصول نیز نسبت به مدت مشابه سال 99 رشد تولید را تجربه کرده اند. با این شرایط می توان گفت کمی بیش از 30 درصد از کالای منتخب صنعتی در بهار 1400 افت تولید داشته اند و حدود 70 درصد از منتخبین نیز رشد تولید را ثبت کرده اند.

رصد داده های اعلام شده از سوی وزارت صمت نشان دهنده آن است که بیشترین رشد تولید در بهار سال جاری به   « کامیون، کامیونت و کشنده»، «روغن ساخته شده نباتی»،«ماشین لباسشویی» «کمباین» و «یخچال فریزر» اختصاص داشته است.

 از سوی دیگر براساس داده های اعلام شده می توان گفت « الیاف اکریلیک»، «پودرشوینده»، «تراکتور»، «الیاف پلی استر» و «انواع پاپوش و کفش» مدت زمان مورد بررسی را با افت تولید سپری کرده اند.

روند رو به رشد تولیدات صنعتی را در گزارش مدیران صنعتی نیز می توان مشاهده کرد، بطوریکه با رصد گزارش های مدیران خرید می توان به این نتیجه رسید که در سه ماه بهار تولیدات صنعتی نمره قابل قبول از مدیران خرید دریافت کرده اند و به عدد بالای 50 دست پیدا کرده اند. در جریان استخراج شاخص مدیران خرید، اگر عدد شاخص بیش از ۵۰ باشد، نشان دهنده این است که اقتصاد به سمت توسعه در حرکت است. اما اگر هر رقمی کمتر از ۵۰ باشد، به معنی قرار گرفتن اقتصاد در مسیر انقباض و رکود است. با این شرایط می توان گفت در اردیبهشت شاخص اقتصاد کل در مسیر توسعه قرار دارد و از حالت رکود و انقباض خارج شده است.

وضعیت تولیدات صنعتی

داده های اعلام شده حکایت از آن دارد که بیشترین رشد تولید در بهار  « کامیون، کامیونت و کشنده»، « روغن ساخته شده نباتی»،«ماشین لباسشویی» «کمباین» و «یخچال فریزر» اختصاص داشته است.

براساس داده های اعلام شده از سوی وزارت صمت می توان گفت تولید « کامیون، کامیونت و کشنده» نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشترین رشد را داشته، بطوریکه برای این گروه رشد 71.2 درصدی ثبت شده است. مجموع تولید «کامیون، کامیونت و کشنده» در مدت زمان مورد بررسی برابر با هزار و 755 دستگاه بوده این در حالی که در مدت زمان مشابه سال قبل هزار و 25 دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده در کشور تولید شده بود.

«روغن ساخته شده نباتی» نیز در این مدت رشدی 48.4 درصدی داشته است. براساس داده های اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی در مجموع 523 هزار و 400 تن روغن ساخته شده نباتی در کشور تولید شده است.

«ماشین لباس شویی» تولیدی در کشور نیز در این مدت برابر با 296هزار و 800 دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 40 درصد داشته است.

ارزیابی روند تولید «کمباین» نیز از رشد 38.2 درصدی تولید این گروه حکایت دارد. براساس داده های اعلام شده در این مدت در مجموع 141 دستگاه کمباین در کشور تولید شده است.

«یخچال فریزر» تولیدی در کشور نیز در این مدت برابر با 482 هزار و  700 هزار دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 29.1 درصد داشته است.

محصولات صنعتی با بیشترین افت

ازسوی دیگر، با رصد داده‌‌های اعلام شده می‌‌توان گفت در دوره زمانی مورد بررسی بیشترین افت تولید به « الیاف اکریلیک»، «پودرشوینده»، «تراکتور»، «الیاف پلی استر» و « انواع پاپوش و کفش» تعلق داشته است. بطوریکه در این مدت الیاف اکریلیک تولید شده افتی 65.7درصدی، پودرشوینده افت 20 درصدی، تراکتور افت 11 درصدی، الیاف پلی استر افت 9.8 درصدی و انواع پاپوش و کفش افت 9.4 درصدی داشته است.

بهار

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید