میزان گسترش «دلتا» در دنیا؛

شناسایی دو واکسن مقاوم در برابر «دلتا»

کدخبر: ۴۳۱۹۶۶
مطالعه‌ای در انگلستان نشان داد که نوع دلتا باعث افزایش عفونت‌ در بدن می‌شود، اما این گزارش تاکید کرده است که دو دوز فایزر بیون‌تک یا واکسن آسترازنکا-آکسفورد تقریباً به‌اندازه نسخه آلفا در برابر دلتا مؤثر هستند.
 شناسایی دو واکسن مقاوم در برابر «دلتا»

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اتاق بازرگانی تهران ؛ بیش از یک سال از همه‌گیری کووید 19 می‌گذرد و جهان با نوع دلتای بسیار مسری‌تر دست‌وپنجه نرم می‌کند که باعث افزایش مجدد عفونت‌ها از کشورهای بریتانیا و ایالات متحده تا کسانی که در آفریقا و آسیا هستند، شده است. سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی شیوع دلتا در سراسر جهان را شرح داده است.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، نوع دلتا که اولین‌بار در اکتبر سال گذشته در هند شناسایی شد، در بیش از 130 کشور جهان یافت شده است.

دکتر ماریا ون کرخوف، اپیدمیولوژیست و سرپرست فنی کووید 19 در سازمان جهانی بهداشت گفت: دلتا قابل‌انتقال‌ترین نوع ویروس کرونا است که اولین‌بار در اواخر سال 2019 در چین ظاهر شد.

او گفت: خود ویروس در شروع یک ویروس خطرناک و بسیار مسری است. نوع دلتا دوبرابر بیشتر از گونه پیشین خودش و 50 درصد بیشتر از سویه آلفا مسری است. نوع آلفا اولین‌بار در انگلستان شناسایی شد.

داده‌های گردآوری شده توسط دانشگاه جانز هاپکینز نشان داد که در سراسر جهان، تعداد موارد گزارش شده کووید 19 روز چهارشنبه هفته گذشته از 200 میلیون نفر گذشت. در این مدت تعداد جان‌باختگان بیش از 4.2 میلیون نفر بوده است.

شیوع نوع دلتا

دلتا یکی از چهار مورد «نگرانی» است که توسط سازمان جهانی بهداشت، عنوان شده است. این‌گونه در برابر واکسن‌ها و درمان‌های فعلی مقاوم‌تر همچنین مسری‌تر است و می‌تواند بیماری شدیدتری را ایجاد کند.

در حال حاضر نوع دلتا به گونه اصلی کووید 19 در بسیاری از کشورها تبدیل شده است. براساس توالی ژنتیکی نمونه‌های جمع‌آوری‌شده ویروس کرونا، توسط GISAID، حدود 65 کشور موارد کووید ناشی از نوع دلتا را تا 5 اوت شناسایی کرده‌اند.

GISAID، پلتفرمی برای دانشمندان، برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد ویروس‌ها و داده‌های آن است که توسط جامعه علمی جهانی از جمله سازمان جهانی بهداشت مورداستفاده قرار می‌گیرد.

داده‌های مربوط به شیوع نوع دلتای کووید احتمالاً وضعیت واقعی را نشان نمی‌دهد چرا که برخی از کشورها نمونه‌های متوالی را با GISAID به اشتراک نمی‌گذارند. علاوه بر این ممکن است برخی کشورها توانایی و منابع لازم برای تعیین توالی ویروس را نداشته باشند.

داده‌های گردآوری شده توسط GISAID نشان می‌دهد که در 55 کشور از میان این کشورها، نوع دلتا بیش از نیمی از نمونه‌های ویروس ارائه شده را شامل می‌شود.

اثربخشی واکسن

نوع کووید دلتا به کشورهایی که بالاترین نرخ واکسیناسیون را در طرح جهان داشته‌اند هم رحم نکرده است. اسرائیل، جایی که 62 درصد از جمعیت خود را به طور کامل واکسینه کرده است، افزایش موارد روزانه را در ماه گذشته گزارش داد، چرا دلتا به گونه غالب در همه‌جا تبدیل شده است. 

با گسترش نوع دلتا در اسرائیل، گفته می‌شود اثربخشی دو دوز واکسن فایزر بیون‌تک به 39 درصد کاهش‌یافته است. البته محافظت در برابر بیماری‌های شدید همچنان باقی است. حالا آنها شروع به تزریق دوزهای تقویتی برای افراد بالای 60 سال کرده‌اند.

مطالعه‌ای در انگلستان نشان داد که نوع دلتا باعث افزایش عفونت‌ها می‌شود، اما این گزارش تاکید کرده است که دو دوز فایزر بیون‌تک یا واکسن آسترازنکا-آکسفورد تقریباً به‌اندازه نسخه آلفا در برابر دلتا مؤثر هستند.

در مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی نیوانگلند عنوان شده است که دو دوز واکسن فایزر بیون‌تک 88 درصد در برابر نوع دلتا مؤثر است. این میزان در برابر سویه آلفا 93.7 درصد اثرگذاری دارد. طبق این مطالعه، واکسن آسترازنکا-آکسفورد در برابر دلتا 67 درصد و در برابر نوع آلفا 74.5 درصد اثربخشی دارد.

پیشرفت واکسیناسیون در سراسر جهان یکنواخت نیست. بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه فقیر به دلیل عدم دسترسی به واکسن کووید 19 عقب‌مانده‌اند. روز چهارشنبه، سازمان جهانی بهداشت از کشورهای ثروتمند خواست توزیع دوزهای تقویت‌کننده را به دلیل نابرابری واکسن در سراسر جهان متوقف کنند.

سهم کرونای دلتا در میان نمونه های ارسال شده به GISAID در چهار هفته گذشته

ویروس

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید