ارتباط واکسن در خاورمیانه بر اقتصاد ایران

کشورهای پیشرو واکسیناسیون در خاورمیانه

کدخبر: ۴۳۲۴۵۷
تازه‌ترین گزارش، صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی جهان را در سال 2021 نشان دهنده آن است که در منطقه خاورمیانه «امارات عربی متحده» بالاترین میزان واکسیناسیون را به خود اختصاص داده است.
کشورهای پیشرو واکسیناسیون در خاورمیانه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اتاق بازرگانی تهران ؛ جدیدترین گزارش منتشر شده نشان دهنده آن است که در منطقه خاورمیانه از لحاظ واکسیناسیون کشورهای امارات عربی متحده با 70 درصد، بحرین با 64 درصد، قطر با 60 درصد، اسرائیل با 59 درصد، ترکیه با بیش از 30 درصد، قطر و کویت 22 درصد و عربستان سعودی و مراکش با بیش از 20 درصد از وضعیت نسبتاً خوبی برخوردارند.

اما درباره واکســیناســیون که از منظر گزارش صــندوق بین‌المللی پول عامل بســیار کلیدی در میزان رشــد اقتصادی کشورها خواهد بود وضعیت خاورمیانه دوگانه است. به طور کلی حدود 14 درصد جمعیت جهان تاکنون به طور کامل واکسینه شده‌اند. در کشورهای پیشرفته میزان واکسیناسیون حدود 40 درصد است و در کشورهای در حال توسعه کمی کمتر از 20 درصد جمعیت واکسینه شده‌اند.

در منطقه خاورمیانه از لحاظ واکسیناسیون کشورهای امارات عربی متحده با 70 درصد، بحرین با 64 درصد، قطر با 60 درصد، اسرائیل با 59 درصد، ترکیه با بیش از 30 درصد، قطر و کویت 22 درصد و عربستان سعودی و مراکش با بیش از 20 درصد از وضعیت نسبتاً خوبی برخوردارند. در مقابل در سوریه، لیبی و یمن به عنوان سه کشور جنگ زده منطقه وضعیت بسیار بحرانی است. میزان واکسیناسیون در سوریه حدود 0.05 درصد  است و از میزان واکسیناسیون در یمن و لیبی آمارهای دقیقی در دست نیست. میزان واکسیناسیون در عراق به عنوان مهم‌ترین شریک تجاری ایران در منطقه حدود یک درصد است. بیش از یک میلیون نفر از جمیعت این کشور تاکنون به کوید-19 مبتلا شده‌اند. ظرفیت‌های دولت برای فاصله گذاری اجتماعی اندک است. مهم‌تر آنکه طیفی از جمعیت این کشور تمایلی به دریافت واکسن ندارند تا جایی که اخیراً شورای فقهی این کشور از لزوم تزریق واکسن و عدم توجه به شایعات فضای مجازی سخن گفته است. در سال 2020 و متاثر از همه گیری کرونا در عراق رشد اقتصادی این ک شور به منفی 10 درصد ر سید. بر مبنای پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی عراق در سال 2021 (1.1 درصد) خواهد بود و در سال 2022 به 4.4 می‌رسد. امیدواری عراق به قیمت بالای نفت در سال جاری و وعده حمایت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری آمریکا به دولت کاظمی است. دولت ایالات متحده وعده داده که حدود 500 هزار دوز واکسن از طریق سبدکووکس به عراق اهدا خواهد کرد.

اتاق بازرگانی تهران در گزارشی آورده در سال 2021 (6 درصد) و در 2022 (4.9 درصد) برآورد کرده است. در این گزارش رشد اقتصادی خاورمیانه در سال 2021 (4.1 درصد) و در 2022 (3.7 درصد) برآورد شده است. مهم‌ترین پیشران رشد اقتصادی در این منطقه افزایش قیمت نفت خواهد بود که در پی افزایش تقاضـا در ماه‌های اخیر و با فاصـله گرفتن اقتصـاد جهانی از اوج بحران کرونا رخ می‌دهد. میانگین قیمت نفت در سال جاری هر بشکه 68.64 دلار برآورد شده است که 56 درصد نسبت به میانگین قیمت در سال 2020 رشد کرده است. مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در چهارمین گزارش پایش تحولات تجارت جهانی، به بررسی تاثیر واکسیناسیون خاورمیانه بر اقتصاد ایران پرداخته است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید