امضاهای طلایی در وزارت صنعت از بین خواهد رفت

19 وعده وزیر پیشنهادی صمت به نمایندگان

کدخبر: ۴۳۵۴۷۴
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت ، وعده داد در صورت رای اعتماد نمایندگان به او، سامانه مجوزها را تا پایان سال عملیاتی و تصمیم‌های خلق‌الساعه را رفع و امضاهای طلایی در وزارت صنعت را از بین ببرد.
19 وعده وزیر پیشنهادی صمت به نمایندگان

سیدرضا فاطمی‌امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت وعده داد در صورت رای اعتماد نمایندگان به او، سامانه مجوزها را تا پایان سال عملیاتی و تصمیم‌های خلق‌الساعه را رفع و امضاهای طلایی در وزارت صنعت را از بین ببرد.

فاطمی‌امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت امروز برای دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود، در صحن علنی مجلس حاضر شده بود وعده های بسیاری برای بهبود رفع موانع تولید داد در این خصوص می توان به 19 نکته از مهم‌ترین وعده‌ها و برنامه‌های فاطمی‌امین اشاره کرد.

مهمترین موارد مطرح شده از سوی فاطمی امین در جلسه رای اعتماد نمایندگان شامل موارد زیر می شود. وی در صحن علنی مجلس گفت: 

1. وزارت صمت بسیار متنوع است.  ۹ موضوع در این وزارتخانه دغدغه همه ماست؛ یکی از این دغدغه‌ها تنظیم بازار است. متاسفانه شاهد آشفتگی‌ها در بازار هستیم و مثلا سیمان به یکباره به ۵ برابر می‌رسد. دولت کجاست؟ اگر دولت قوت داشته باشد نباید به ادامه این وضع اجازه دهد. به زودی شاهد بازگشت قیمت سیمان به قبل از قطعی‌های برق خواهید بود. دولت مردمی و مجلس انقلابی با همراهی هم می‌توانند کشور را جلو ببرند.

2. دغدغه دیگر ما تورم است. تورم بیماری مزمن اقتصاد ایران است و برای رفع آن به ۲ تا ۳ سال وقت نیاز است. رشد نقدینگی، تولید و نرخ ارز در تورم نقش دارند. در دولت سیزدهم هدف‌گذاری شده تورم در سال ۱۴۰۲ به نصف تورم سال ۹۹ برسد و بعد به سمت تک‌رقمی شدن حرکت کند.

3. بحث تولید دغدغه دیگر است. ما مطالبات رهبری را در این حوزه محقق می کنیم. طی ۶ ماه آینده تمرکز ویژه‌ای بر تامین مواد اولیه و رفع موانع تولید ویژه در حوزه موانع مربوط به معیشت مردم خواهد شد. همچنین برای نرخ ارز و صادرات برنامه ویژه‌ای پیش بینی شده است.

4. اگرچه سامانه جامع تجارت مصوب مجلس است اما متاسفانه به اتمام نرسیده است. این سامانه را تا پایان سال به سرانجام خواهیم رساند که سبب مبارزه با قاچاق، کنترل بازار و جلوگیری از فساد خواهد شد. 

5. با اجرایی کردن سامانه جامع تجارت و با تمرکز بر تولید و تعادل بخشی بازار ارز می توانیم به زودی با کنترل بازار، قیمت سیمان را به قبل زمان قطعی های برق بازگردانیم که البته همکاری ویژه مجلس را هم‌ می‌طلبد.

7.دولت نباید بنگاه‌داری کند ولی موظف است بازارسازی کند که  اگر اینجانب رای اعتماد اخذ کنم خود را شریک تمامی واحدهای تولیدی فرض می‌کنم نه رقیب. اگر بخش خصوصی موفق باشد دولت نیز موفق است، تاکید ما بر حمایت بخش خصوصی است.

6.با تقویت بازارهای داخلی و توجه به بازارهای خارجی، تجمیع تقاضاها، هم‌افزایی بین بنگاه‎های کسب‌وکار تلاش خواهیم کرد عملکرد خوبی را ارائه دهیم و در این راستا هر سه ماه یکبار گزارش عملکرد مطلوب به نمایندگان ارائه خواهیم کرد.

7. یکی از پروژه‌ها که تا پایان سال عملیاتی می‌شود سامانه مجوزها است که تصمیم‌های خلق‌الساعه را رفع و امضاهای طلایی را از بین خواهد برد. در کنار این در سال آینده شاهد بسته‌های سرمایه‌گذاری نیز خواهیم بود.

8. ۸۰ درصد مشکلات کسب‌وکارها مربوط به حوزه‌های بیمه تامین اجتماعی، مالیات و تامین مالی است. ما خود را موظف می‌دانیم این‌ها را پیگیری کنیم. از ما فرافکنی نخواهید دید و کارها را به قسمت‌های دیگر منتقل نخواهیم کرد.

9.قول می‌دهم تحریم‌های داخلی را رفع و تحریم‌های خارجی را خنثی کنم.

10. موضوع صادرات از دیگر دغدغه‌های ماست. این حوزه مهم امروز به چند دلیل مهم‌تر است. اول اینکه باید سه یا ۴ میلیارد دلار بیشتر به بازار ارز تزرق شود تا در تعادل قرار بگیریم. برنامه ما در این خصوص با اتاق بازرگانی و خانه صنعت و معدن مورد مشورت قرار گرفته است و پس از اخذ رای سریعا اقدام خواهیم کرد. ۵ میلیارد دلار در صادرات هدف‌گذاری شده تا موجب تعادل بازار ارز و کاهش تورم و موجب بازیابی تولید داخلی ما شود. نکته مهم دیگر توان بازدارندگی دفاعی ما است که تا کنون برایمان تولید قدرت کرده است. ما باید در بخش اقتصاد در زمین جهانی تولید قدرت کنیم. اگر روابط اقتصادی ما با سایر کشورها تقویت شود، پیش‌ران قدرت سیاسی و فرهنگی کشور خواهد بود. اقتصاد ایران باید بزرگتر از مرزهایش باشد. ۵ میلیارد دلاری که در برنامه آمده است با همین شرایط فعلی تحریم‌ها ممکن است. فرض ما این است تحریم‌ها برداشته نمی‌شود، البته برداشته شدن تحریم‌ها گشایش‌هایی را حاصل خواهد کرد اما ما با در نظر گرفتن تحریم‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

11. معدن می‌تواند جای نفت را بگیرد. ما در اکثر نقاط کشور، معدن داریم. این یعنی اگر معادن را توسعه دهیم، توسعه متوازن خواهیم داشت. چرا ۵ هزار معدن ما باید تعطیل باشد؟ اگر نگران خام فروشی هستیم باید روی فرآوری تمرکز کنیم.

12. خودرو دغدغه همه ماست. برای این حوزه یک برنامه ۶ ماهه و یک برنامه ۲ ساله ارائه کردیم. با اجرای برنامه ۲ ساله ، ۳ یا ۴ سال دیگر صنعت خودروی ما، افتخار ملی خواهد بود. مشکل ما در حوزه خودرو فنی نیست. مشکلات ما مشخص است: عدم رقابتی بودن این صنعت، تولید کم و ساختارهای مدیریتی. میزان تولید خودروی ما کم است و اقتصادی نیست. از طرف دیگر دولت نباید بنگاه‌دار این حوزه باشد. من اگر وزیر شوم، مایل نیستم مدیرعاملان شرکت‌های خودرو سازی را تعیین کنم بلکه در یک دوره گذار اینها را به سهام‌داران واگذار خواهیم کرد.

13. امسال سبد مصرف سوخت خودروهای تولیدی را به کمتر از ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهیم رساند. ان شاءالله در سال ۱۴۰۴  در قله‌ای از صنعت خودرو خواهیم بود.

14.مشکل بیکاری و اشتغال ما مربوط به بیکاری دانشگاهیان است. ما با کارهای تولیدی، تجاری و معدنی نمی‌توانیم برای فارغ التحصیلان شغل ایجاد کنیم. ما باید به سمت پیشران‌های اقتصادی و صنایع الکترونیکی برویم.

15. ما باید توزیع عادلانه فرصت‌ها و منابع را برای همه مردم ایران فراهم کنیم. ان‌شاءالله تا پایان سال جاری برای ۴۵۰ شهرستان به یک برنامه عملیاتی خواهیم رسید که تمامی اقدامات، اهداف و وزارت صنعت در این برنامه مشخص خواهد شد و آن را مبنای عمل مشترک قرار خواهیم داد.

16. ما یک برنامه ویژه برای تربیت مدیران گام دوم تدوین کردیم که هم در بخش دولتی و هم در بخش غیردولتی و خصوصی اقدامی کنیم تا منابع انسانی ما در هر نقطه‌ای شناسایی شوند.

17. با شفاف‌سازی و اصلاح فرآیندها دیگر سلطان‌ها، مافیاها، امضاءهای طلایی، زد و بندها و حیاط خلوت‌ها جمع خواهد شد. فساد ستیزی یکی از مهم ترین شعارهای دولت سیزدهم است. تجلی این موضوع را در وزارت صنعت خواهید دید.

18. تأمین مصالح ساختمانی جزء اولویت ماست. ما دقیقا ساخت یک میلیون مسکن در سال را برآورد کرده‌ایم. خوشبختانه ظرفیت داخلی کشور کافیست. اگر مسکن راه بیفتد، لوکوموتیو اقتصاد راه می‌افتد.

19. در هماهنگی با شهرداری‌ها اقداماتی در کاهش مصرف سوخت و بهتر شدن کیفیت سوخت برای کاهش آلودگی هوای شهرها خواهیم داشت. در عین حال برای تأسیس تاکسی‌ها و اتوبوس‌های برقی با شهرداری هماهنگ خواهیم بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید