سامان دهی یارانه و حذف ارز ترجیحی اولویت دولت باشد

درخواست رییس اتاق تهران از رییس جمهور

کدخبر: ۴۴۲۲۱۲
فعالان بخش خصوص در نشست هیات نمایندگان اتاق تهران اعلام کردند، مهم ترین بحثی که مسئولان دولت باید به آن توجه کنند به مقوله بحث کنترل و جلوگیری از رشد تورم باز می گردد و در صورتی که اگر در ماه های آینده روال به همین شکل ادامه پیدا کند این نگرانی وجود دارد که در همه قیمت ها شاهد افزایش باشیم.
درخواست رییس اتاق تهران از رییس جمهور

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اتاق بازارگانی تهران؛ در این جلسه مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران گفت: سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد گزارشی را منتشر کرده است که نشان می دهد رشد تولیدات صنعتی که به دلیل شیوع کرونا در سال 2019 کاهش یافته بود در فصل اول سال جاری میلادی (2021) 12درصد و در فصل دوم 18.2 درصد افزایش پیدا کرده است.

خوانساری در ادامه ادامه به بیان شاخص های اقتصادی پرداخت و گفت:  در ایران هم خوشبختانه تولیدات صنعتی در فصل اول و دوم به ترتیب 8.4 درصد و 6.1 درصد رشد داشته است؛ امیدواریم همان طور که در تولیدات صنعتی این رشد را شاهد هستیم در بقیه بخش های اقتصادی کشور از جمله خدمات هم شاهد چنین رشدی باشیم. همچنین گزارش بانک مرکزی و مرکز آمار که به تازگی منتشر شده بیانگر آن است که رشد اقتصادی در فصل اول امسال 6.2 تا 7.4 درصد بوده و اگر این روند ادامه داشته باشد امیدواریم که شرایط اقتصادی بهتر شود.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش به موضوع یارانه انرژی در کشور پرداخت و گفت: رئیس سازمان برنامه اعلام کرده اند که 63 میلیارد دلار در سال یارانه انرژی پرداخت می شود. از سوی دیگر آژانس بین المللی انرژی هم در گزارشی عنوان کرده است که از سال 2010 تا 2020 در ایران 986 میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت شده که به صورت میانگین می شود سالانه بیش از 98 میلیارد دلار که از رقم میرکاظمی بیشتر است. اما اگر همین رقم 63 میلیارد دلار را هم در نظر بگیریم در واقع میانگین سهم هر ایرانی از یارانه انرژی 19 میلیون تومان در سال خواهد بود. اگر ما بتوانیم درصدی از این پول را به صورت هدفمند به اقشار آسیب پذیر بدهیم حتما اقتصاد به حرکت در می آید.

خوانساری با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشترین سود را از یارانه انرژی دهک های بالا می برند عنوان کرد:‌ برای مثال از یارانه بنزین دهک های پایین 1.6 درصد استفاده می کنند درحالی که دهک های بالایی 21.8 درصد بهره می برند، یعنی دهک های بالا 20 برابر دهک های پایین از یارانه استفاده می کنند و در اکثر یارانه های دیگر هم همین روال وجود دارد و متاسفانه این روش سالیان سال است که ادامه دارد. اثراتی که این شرایط می گذارد دامن زدن به اختلافات طبقاتی است که روز به روز بیشتر می شود و آثار مثبتی در رفاه مردم نخواهد داشت و از طرف دیگر باعث می شود با کنترلی که روی قیمت ها صورت می گیرد شاهد آزادسازی قیمت ها نباشیم و به دنبال آن قاچاق کالا و محصولات تولیدی کشور افزایش پیدا کند.»

رئیس اتاق تهران همچنین در ادامه صحبت هایش به دو اولویت اقتصادی پرداخت و گفت:  اگر قرار است اقتصاد سامان دهی شود باید به موضوع هدفمندی یارانه ها و یکنواخت کردن ارز توجه شود. متاسفانه ما هنوز شاهد پرداخت ارز ترجیحی 4200 تومانی هستیم که در بودجه هم مصوب شده است. امیدواریم هرچه زودتر بحث هدفمندکردن یارانه ها و حذف ارز چند نرخی انشالله در دستور کار دولت قرار بگیرد.

خوانساری همچنین مهم ترین خواسته از دولت را کنترل تورم عنوان کرد و گفت:  امیدواریم مسئولان اقتصادی دولت و معاون اول رئیس جمهور اولین هدفشان در روزهای آتی کنترل تورم و جلوگیری از افزایش آن باشد.      

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید