روایت مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار از وضعیت معادن

1226 زن ایرانی در معدن کار می‌کنند

کدخبر: ۴۴۶۸۱۳
زنان شاغل در معادن، بخشی که در زمره مشاغل سخت قرار دارد و شواهد حکایت از آن دارد که مردها نیز کار در معادن را به اجبار می پذیرند با این حال داده های اعلام شده از سوی از سوی مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار حکایت از آن دارد که هزار و ۲۴۶ زن در معادن مشغول بکار هستند.
1226 زن ایرانی در معدن کار می‌کنند

به گزارش اقتصادنیوز داده های اعلام شده نشان دهنده آن است که تعداد زنان شاغل در معادن در حال بهره‌برداری هزار و ۲۴۶ نفر بوده که از این تعداد بیشترین بخش های که زن ها در آن مشغول فعالیت هستند شامل استخراج در معادن سنگ و شن و ماسه و استخراج سنگ آهن می شود. 

داده های اعلام شده از سوی مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار نشان دهنده آن است که وضعیت مزد و حقوق‌بگیری شاغلین در این بررسی نشان دهنده آن است  که از تعداد ۱۰۷ هزار و ۷۴ شاغل معادن در حال بهره‌برداری، ۷۱ هزار و ۵۰۰ نفر با مزد و حقوق‌بگیر، سه هزار و ۲۳۳ نفر از شاغلین بدون مزد و حقوق و بیش از ۳۲ هزار و ۳۰۰ نفر شاغل پیمان‌کاری بوده‌اند.

 بر اساس این گزارش، در سال ۹۸ متوسط تعداد شاغلان معادن در حال بهره‌برداری کشور برابر ۱۰۷ هزار و ۷۴ نفر بوده که از این تعداد، ۲۱ هزار و ۸۰۷ نفر کارگر ساده، ۳۰ هزار و ۵۵۳ نفر کارگر ماهر، ۸ هزار ۱۸۴ نفر تکنسین، ۸ هزار و ۷۰۴ نفر مهندس و ۱۸ هزار و ۱۵۳ نفر شاغلین امور حمل‌ونقل بوده‌اند. همچنین متوسط تعداد شاغلان غیرتولیدی اداری، مالی و خدماتی در بخش معدن هم ۱۹ هزار و ۶۷۱ نفر بوده است.

وضعیت معادن در حال بهره برداری

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران،  مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار در گزارشی نتایج طرح آمارگیری از معادن در حال بهره‌برداری در سال ۱۳۹۸ را ارئه کرده است. این نتایج نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۸، چهار هزار و ۹۱۶ معدن درحال بهره‌برداری در کشور وجود داشته و بیشترین تعداد به معادن استخراج سنگ، شن و ماسه  با سه هزار و ۹۷۱ معدن اختصاص دارد.

 

همچنین بیشترین تعداد تعاونی‌های در حال بهره‌برداری در کشور متعلق به بخش خصوصی است به‌نحوی‌که طی سال گذشته از مجموع چهار هزار و ۹۷۴ معدن درحال بهره‌برداری، مالکیت چهار هزار و ۵۴۳ معدن خصوصی،‌ مالکیت ۲۸۰ معدن، تعاونی و مابقی معادن عمومی بوده است.

بررسی تعداد شاغلان معادن در حال بهره‌برداری نشان می‌دهد که معادن ۵ تا ۹ نفر بیشترین و معادن دارای ۵۰۰ نفر و بیشتر کمترین میزان تعداد شاغلین را داشته‌اند.

بررسی وضعیت مزد و حقوق‌بگیری شاغلین در این بررسی بیانگر آن است که از تعداد ۱۰۷ هزار و ۷۴ شاغل معادن در حال بهره‌برداری، ۷۱ هزار و ۵۰۰ نفر با مزد و حقوق‌بگیر، سه هزار و ۲۳۳ نفر از شاغلین بدون مزد و حقوق و بیش از ۳۲ هزار و ۳۰۰ نفر شاغل پیمان‌کاری بوده‌اند.

معادن استخراج سنگ و شن و ماسه بیشترین تعداد شاغلین و شاغلین مزد و حقوق‌بگیر و معادن استخراج سنگ آهن بیشترین تعداد شاغلین پیمان‌کاری را به خود اختصاص داده‌اند.

تعداد زنان شاغل در معادن در حال بهره‌برداری هزار و ۲۴۶ نفر بوده که از این تعداد بیشترین شاغلین زن در فعالیت معدنی استخراج سنگ و شن و ماسه و استخراج سنگ آهن مشغول کار بوده‌اند.

توزیع استانی معادن هم نشان می‌دهد استان‌های کرمان با ۵۷۲ معدن، خراسان رضوی با ۳۹۲ معدن و اصفهان با ۳۲۹ معدن بیشترین تعداد معادن در حال بهره‌برداری را در کشور دارند.

سیگنال پوتین به قیمت نفت/در اکوایران ببینید:

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید