میزان خسارت سیمانی ها برآورد شد

سیمانی ها در تابستان با قطعی برق چقدر زیان کردند

کدخبر: ۴۵۹۴۶۶
قطع برق واحدهای تولیدی در تابستان امسال خسارت های قابل توجهی را متوجه تولید و بازار مصرف کرد. در این بین صنایع سیمان از آن دسته صنایعی بودند که زیان هنگفتی را در تابستان امسال متحمل شدند.
سیمانی ها در تابستان با قطعی برق چقدر زیان کردند

به گزارش اقتصادنیوز ؛ قطعی های موقتی برق و تولید با 10 یا 30 درصد دیماند، عملا روند تولید سیمان در کشور را مختل کرد، چرا که تولید سیمان با قطع و وصل شدن برق امکان پذیر نیست و برای تولید این محصول استراتژیک و فعالیت خطوط تولیدی باید تامین برق ثابت و مستمر باشد. اما امسال داستان تولید متفاوت تر شده است. صنایعی که هر ساله زمستان را با قطعی گاز سپری می کردند امسال با مشکل بزرگتری برای تولید روبه رو بودند، آنها در تابستان برق نداشتند و از نیمه پاییز هم، گاز.

قطع برق صنایع، تلاش وزارت نیرو برای تامین برق خانگی بود، تلاشی که در تابستان امسال، میلیاردها تومان خسارت روی دست صنعت سیمان گذاشت. بر این اساس، سیدعباس حسینی نائب رییس هیات مدیره انجمن کارفرمایان سیمان، از خسارت حدود 390 میلیارد تومانی صنایع سیمان در پی قطع برق در تابستان امسال خبر داد.

حسینی درباره جزییات این خسارت قابل توجه توضیح داد: حدود 76 میلیارد تومان از این رقم، هزینه های ثابت تولید همچون هزینه های پرسنلی، اداری و ... بوده است.  

قطع شدن برق در نیمه نخست امسال، تحویل کلینکر و سیمان به بازار را نزدیک به 3 میلیون تن کاهش داد، این کاهش عرضه قیمت هر پاکت سیمان در تابستان امسال را از 25 هزار تومان به 100 هزار تومان رساند. در این باره، نائب رییس هیات مدیره انجمن کارفرمایان سیمان، گفت: تحویل کلینکر و سیمان در 6 ماهه ابتدایی سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته هفت درصد افت کرد به عبارتی تحویل کلینکر و سیمان در 6 ماهه ابتدایی سال جاری 2 میلیون و 712 هزار و 938 تن کمتر از مدت مشابه در سال گذشته بود. این کمبود باعث شد واسطه ها، هر پاکت سیمان را از کارخانه 25 هزار تومان خریداری کرده و در بازار با قیمت چند برابری به مصرف کنندگان بفروشند. افزایش قیمت سیمان در آن بازه زمانی، نفعی برای بخش تولید نداشت اما سود خوبی را نصیب واسطه ها کرد.

او چالش دیگر واحدهای سیمانی در سال جاری را افزایش قیمت تمام شده برق و گاز واحدهای تولیدی اعلام کرد و گفت: قیمت تمام شده انرژی مورد نیاز واحدهای سیمانی نسبت به سال گذشته حدود 200 درصد رشد کرده. این در شرایطی است که از نیمه آبان ماه، گاز واحدهای سیمانی قطع شده و تولید سیمان با مازوت انجام می شود. گران تر بودن قیمت مازوت در مقایسه با گاز باعث می شود هزینه های تولید با این سوخت جایگزین با اضافه شدن هزینه های حمل نسبت به سال گذشته حدود 350 درصد افزایش یابد.

نائب رییس هیات مدیره انجمن کارفرمایان سیمان، با اشاره به اینکه برای تولید یک تن کلینکر بطور میانگین 100 متر مکعب گاز یا 95 لیتر مازوت، مصرف می شود، یادآوری کرد: چنانچه در ماه های سرد سال که گاز واحدهای تولیدی قطع می شود، کارخانه با استفاده از سوخت مازوت به طور پیوسته در حال تولید باشد، صنعت سیمان در هر ماه در حدود 110 میلیارد تومان ضرر می کند.

زیان هایی که بخش سیمان برای تامین سوخت مورد نیاز متحمل می شود در شرایطی است که به گفته حسینی، در صنعت سیمان کشور به  قیمت امروز حداقل 280 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده و این سرمایه عظیم نیازمند نگهداری است اما این روزها به دلیل چالش های بسیاری که بخش تولید با آن رو به روست، واحدها امکان بازسازی و نوسازی ندارند.

حسینی با اشاره به ظرفیت خوبی که برای تولید سیمان در کشور وجود دارد، توضیح داد: چنانچه درگیر هزینه های جاری شویم و از بازسازی خطوط تولید غافل بمانیم، ظرفیت موجود صنعت سیمان تبدیل به مخروبه می شود، باید با نوسازی و بهسازی واحدها، این سرمایه را نگه داریم اما به دلیل اینکه در سال های اخیر سودآوری در صنعت سیمان پایین بوده است، این صنعت نتوانسته برای بازسازی خود سرمایه گذاری کند.

نائب رییس هیات مدیره انجمن کارفرمایان سیمان، با یادآوری اینکه نسبت قیمت سیمان به فولاد در دنیا 1 به 7 است یعنی قیمت سیمان یک هفتم قیمت فولاد محاسبه می شود، گفت: متاسفانه در ایران نسبت قیمت سیمان به فولاد 1 به 38 است. این فاصله قابل توجه، باعث می شود امکان استفاده بهینه از این سرمایه عظیم از دست برود. همچنین سودآوری کم اجازه نمی دهد شرکت ها در بخش بهسازی و نوسازی خطوط تولید سرمایه گذاری کنند. 

او با اشاره به اینکه در حال حاضر ظرفیت اسمی تولید کلینکر کشور 84 میلیون تن است، گفت: سال گذشته کل کلینکر تولیدی کشور 72 میلیون و 500 هزار تن بود که فاصله معناداری با ظرفیت اسمی تولید سیمان دارد، چنانچه واحدها امکان نوسازی و بازسازی خطوط تولید را نداشته باشند، این فاصله به مرور بیشتر خواهد شد. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید