برگشت محصولات کشاورزی ایران به چه دلیل است؟

کدخبر: ۴۶۵۱۵۶
دلیل اصلی برگشت محصولات کشاورزی ایران چیست؟ آیا سموم آلوده دلیل اصلی است؟
برگشت محصولات کشاورزی ایران به چه دلیل است؟

به گزارش اقتصادنیوز و به نقل از ایرنا، مسعود گیل‌آبادی، رییس انجمن تولیدکنندگان سم کشور امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری به منظور تشریح اهم اقدامات و مشکلات در بخش تولید و برگشت محصولات کشاورزی صادراتی ایران از برخی کشورها، گفت: مردم از امنیت غذایی اطمینان داشته باشند، غذای مصرفی مردم کاملا سالم است زیرا سموم کشاورزی وظیفه مبارزه با آفات را دارد و درصورتی که به‌موقع تدارک و تامین نشود می‌تواند موجب خسارت بین ۳۰ تا ۴۵ درصدی این بخش شود.

وی با بیان اینکه مصرف سموم کشاورزی ایران از اروپا نیز کمتر است، اضافه‌کرد: کاهش مصرف سموم در بخش کشاورزی موجب بحران در تولیدات کشاورزی و در نهایت نا‍پایداری امنیت غذایی می‌شود.

رییس انجمن تولیدکنندگان سم کشور با تکذیب باقی‌مانده سموم در محصولات کشاورزی برگشتی، تصریح‌کرد: فلفل دلمه‌ای برگشتی ایران از روسیه به دلیل باقی‌مانده سموم نبوده، زیرا چهار نوع سم درمبارزه با آفات این فلفل‌ها مصرف شده که در روسیه ریجستر نشده است.

وی اظهار داشت: این درحالی است که در هشت ماه گذشته فدراسیون حمایت از مصرف کنندگان روسیه این پروتکل را به ایران اعلام کرده بود و باید به گلخانه‌داران اطلاع رسانی می‌شد، اما مقررات جدید صادرات به دلیل سهل‌انگاری اعلام نشده بود.

گیل‌آبادی درباره برگشت سیب زمینی از ازبکستان نیز گفت: سیب زمینی برگشتی ایران از ازبکستان به میزان ۵۰ تن و به دلیل ناخالصی خاک بوده است و هیچ ارتباطی به باقی‌مانده سموم نداشت.

وی افزود: در بحث برگشت سیب زمینی از ترکمنستان، این محصول با حجم نزدیک ۶۰ تن در قرنطینه سازمان حفظ نباتات مرز ایران برگشت خورده و ارتباطی به ترکمنستان ندارد.

این مقام صنفی، برگشت کیوی از هند را وجود شپشک توت دانست و ادامه‌داد: کیوی ایران به امارات ارسال شده بود که این کشور به دلیل نداشتن باغ و مزرعه، مرکز قرنطینه ای برای کیوی ندارد، بنابراین دلالان از امارات آن بسته بندی و به هند ارسال کردند که دچار مشکل شد.

وی با بیان اینکه سیب زمینی و خیار ایران نیترات بالایی دارد، اظهار کرد: این مهم نیز به عرضه کودهای یارانه ای با قیمت‌های پایین مربوط می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید