آمار تولیدات صنعتی در هشت ماهه 1400 منتشر شد

نفس‌های تولید به شماره افتاده است؟

کدخبر: ۴۶۵۲۵۷
اقتصادنیوز: گزارش اولیه وزارت صمت از تولید کالاهای صنعتی در هشت ماهه 1400 بیانگر آمار چندان امیدوار کننده ای نیست. رصد عملکرد 27 کالای منتخب صنعتی در هشت ماه منتهی به آبان 1400 نشان از آن دارد که 67 درصد از محصولات صنعتی در مدت زمان مورد بررسی رشد و 33 درصد محصولات منتخب صنعتی افت تولید داشته اند. در میان محصولات با عملکرد مثبت تنها 5 محصول رشدی بالای 20 درصد داشتند.
نفس‌های تولید به شماره افتاده است؟

به گزارش اقتصادنیوز ؛ رشد ثبت شده برای بنگاههای صنعتی هر چند این تصور را به وجود آورده که بخش صنعت روند رو به رشد به خود گرفته، اما ارزیابی عملکرد این بخش نشان می دهد که در این مدت تنها یک محصول توانست رشد بالای 50 درصد را ثبت کند و رشد مابقی محصولات صنعتی زیر50 درصد بوده است. با این شرایط می توان گفت هرچند بخش صنعت روند رو به رشد به خود گرفته اما این روند بسیار آرام است. روندی که نشان می دهد تولیدات صنعتی روی لبه تیغ قرار دارد و هر تکانی می تواند روند تولید در این بخش را تغییر دهد؛ این امر را می توان در گزارش مدیران خرید در مهر ماه 1400 نیز مشاهده کرد. شاخص مدیران خرید بخش صنعت در آّبان ماه عدد 57.11 به دست آمده است که روند نسبت به ماه قبل افزایشی بوده و 6.28 واحد بهبود یافته است. از سوی دیگر گزارش شامخ نشان از آن دارد که در این ماه بنگاههای تولیدی با  کمبود مواد اولیه مورد نیاز تولیدبنگاههای تولیدی عنوان دست‌اندازهای تولید داخلی اشاره کرد.

وضعیت تولیدات صنعتی

داده های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان دهنده آن است که در دوره مذکور 5 محصول «کامیون، کامیونت و کشنده»، «روغن ساخته  شده نباتی »، «ماشین لباسشویی»، «چرم» و «دوده» بیشترین رشد تولید را به خود اختصاص دادند و در مقابل در دوره 8 ماهه پنج محصول «الیاف اکریلیک»، «سموم آفات نباتی»، «الکتروموتور»، «نخ سیستم پنبه‌ای و ترکیبی الیاف مصنوعی» و «پودرشوینده» افت تولید داشته اند.

براساس داده های اعلام شده از سوی وزارت صمت می توان گفت تولید « کامیون، کامیونت و کشنده» نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشترین رشد را داشته، بطوریکه برای این گروه رشد 75.5 درصدی ثبت شده است. مجموع تولید «کامیون، کامیونت و کشنده» در مدت زمان مورد بررسی برابر با 6 هزار و 177 دستگاه بوده این در حالی که در مدت زمان مشابه سال قبل سه هزار و 520 دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده در کشور تولید شده بود.

«روغن ساخته شده نباتی» نیز در این مدت رشدی 40.8 درصدی داشته است. براساس داده های اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی در مجموع یک میلیون و 352 هزار و 100تن روغن ساخته شده نباتی در کشور تولید شده است.

«ماشین لباس شویی» تولیدی در کشور نیز در این مدت برابر با 915 هزار و 900 دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 26.8درصد داشته است.

«چرم» تولیدی در کشور نیز در این مدت برابر با 31 میلیون و 300 هزار فوت مربع بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 24.3 درصد داشته است.

ارزیابی روند تولید «دوده» نیز از رشد 20.1 درصدی تولید این گروه حکایت دارد. براساس داده های اعلام شده در این مدت در مجموع  109 هزار و 300 تن دوده در کشور تولید شده است.

محصولات صنعتی با بیشترین افت

ازسوی دیگر، با رصد داده‌‌های اعلام شده می‌‌توان گفت در دوره زمانی مورد بررسی بیشترین افت تولید به « الیاف اکریلیک»، «سموم دفع آفات نباتی» ، «الکتروموتور»، «نخ سیستم پنبه ای و ترکیبی الیاف مصنوعی» و «پودرشوینده» تعلق داشته است. بطوریکه در این مدت الیاف اکریلیک تولید شده افتی 63.4 درصدی،  سموم دفع آفات نباتی  افت 34.1درصدی، الکتروموتور افت 17.2درصدی و نخ سیستم پنبه ای و ترکیبی الیاف مصنوعی افت 14.6درصدی داشته و پودرشوینده نیز افتی 12.9 داشته است.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید