بررسی روند قیمتی کالاهای اساسی؛ از اردیبهشت تا آذر 1400

ارزانترین و گرانترین کالای اساسی در سال گذشته

کدخبر: ۴۸۵۹۰۲
اقتصادنیوز؛ «پرتقال تامسون شمال (درجه یک)» در اردیبهشت ماه، « خرمای کبکاب» در مرداد ماه، « سیمان خاکستری تیپ2 پاکتی» در مهر ماه و « تخم مرغ» در آذر ماه افت قیمت داشته اند.
ارزانترین و گرانترین کالای اساسی در سال گذشته

به گزارش اقتصادنیوز؛ روند رشد ماهانه 100 قلم کالای اساسی از اردیبهشت تا آذر سال 1400 نشان دهنده آن است که بیشترین رشد قیمت در میان این اقلام به «جو داخلی» در مرداد 1400 رسیده است.

براساس داده های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره زمانی مورد بررسی «جو داخلی» رشدی 52.8 درصدی در مرداد ماه داشته است. رشد قیمت جو، که از آن به عنوان نهاده دامی استفاده می شود رشد قیمت اقلام وابسته به این کالا را نیز به همراه داشته است. براساس داده های اعلام شده در دوره زمانی مورد بررسی با توجه به افزایش قیمت جو «جوجه یکروزه راس چهار منفی» نیز رشدی 20.4 درصدی را ثبت کرده است.

براساس آمار اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی پس از رشد قیمت «جو داخلی» در مرداد ماه ، «ماست دبه ای2500گرمی کم چرب پگاه» در شهریور، «لاستیک جینیو کامیونی و اتوبوسی» در مهر و آذر، «خرمای کبکاب» در تیر ماه و «روغن مایع آفتابگردان معمولی 810 گرمی لادن» در خرداد ماه بیشترین رشد قیمت را به خود اختصاص دادند.

روند افزایش قیمت کالا

براساس داده های وزارت صمت، در این مدت «جو داخلی» در بازار رشد 52.8 درصدی داشته است. رشد قیمت «ماست دبه ای2500گرمی کم چرب پگاه» نیز در مدت زمان مورد بررسی 34.4 درصد بوده و این رشد برای «لاستیک جینیو کامیونی و اتوبوسی» نیز در مهر ماه 30.7 درصد و در آذر ماه 29.7 درصد ثبت شده است. از سوی دیگر در این مدت «خرمای کبکاب» نیز رشدی 29.3 درصدی را تجربه کرد و این رشد برای «روغن مایع آفتابگردان معمولی 810 گرمی لادن» برابر با 28.6 درصد بوده است.

بیشترین رشد کالای اساسی

روند کاهش قیمت کالا

اما در این مدت چه کالایی در بازار افت قیمت داشته اند؟ داده های اعلام شده از سوی وزارت صمت نشان دهنده آن است که در این مدت هرچند «جوداخلی» در دوماه رشد قیمت داشت، اما این محصول در شهریور ماه افتی 34.7 درصدی را ثبت کرده است.

از سوی دیگر در این مدت «پرتقال تامسون شمال (درجه یک)» در اردیبهشت ماه، « خرمای کبکاب» در مرداد ماه، « سیمان خاکستری تیپ2 پاکتی» در مهر ماه و « تخم مرغ» در آذر ماه افت قیمت داشته اند.

بیشترین افت

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید