امضای توافق‌نامه ترانزیتی بین ایران، روسیه و آذربایجان؛

تجارت 42 میلیاردد لاری ایران و جهان در ۵ ماهه اول سال 1401

کدخبر: ۵۱۷۶۸۹
اقتصادنیوز: براساس آمار گمرک طی پنج ماهه نخست سال‌جاری بالغ بر 42 میلیارد دلار کالا بین ایران و سایر کشورهای جهان مبادله شده که از این رقم 20 میلیارد و 924 میلیون دلار مربوط به صادرات قطعی و 21 میلیارد و 665 میلیون دلار مربوط به واردات است.
تجارت 42 میلیاردد لاری ایران و جهان در ۵ ماهه اول سال 1401

به گزارش اقتصادنیوز ؛ داده های اعلام شده نشان دهنده آن است طی مدت مذکور 44 میلیون تن کالا به ارزش 20 میلیارد و 924 میلیون دلار صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش 3.5 درصدی در وزن و افزایش 21.32 درصدی در ارزش دلاری مواجه بوده است.

براساس گزارش منتشر شده از سوی علیرضا مقدسی رئیس کل گمرک در مدت زمان مورد بررسی عمده اقلام صادراتی به پروپان، متانول، گاز طبیعی و اوره اختصاص داشته و در مورد عمده اقلام ورودی نیز گندم، برنج، ذرت دامی، دانه سویا و گوشی تلفن همراه بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند.

رئیس کل گمرک در نشست خبری با اشاره به کاهش 15 درصدی در زمان تشریفات گمرکی واردات کالا و کاهش 14 درصدی صادرات کالا افزود: در مورد فعالیت‌های گمرکی و تجاری مهمترین ملاک بحث زمان‌سنجی است که شاخص موفقیت گمرک در انجام وظایف خود را نشان می دهد .

مقدسی در ادامه از عضویت گمرک جمهوری اسلامی ایران در شورای سیاست‌گذاری سازمان مالکیت فکری خبر داد و گفت: یکی دیگر از موفقیت‌های گمرک موافقت سازمان جهانی گمرک با ایجاد مرکز آموزش منطقه‌ای گمرک در ایران است و ما در حال آمادگی نهایی در این زمینه هستیم و از گمرکات کشورهای منطقه دعوت بعمل آورده ایم.

رئیس کل گمرک ایران برگزاری نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان به منظور ایجاد تسهیلات در زمینه ترانزیت را مورد اشاره قرار داد و گفت: به منظور جلوگیری از معطلی کامیون‌های حامل محموله‌های ترانزیتی، نشست‌هایی با مقامات گمرک آذربایجان برگزار شده است.

وی از امضای توافق‌نامه ترانزیتی بین ایران، روسیه و آذربایجان به عنوان اولین سند همکاری سه‌جانبه نام برد و ابراز امیدواری کرد که حضور ایران در بحث کریدورهای ترانزیتی منطقه ای و جهانی فعال‌تر شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید