قیمت نفت اوپک رکورد زد

کدخبر: ۵۲۵۴۵۵
اقتصادنیوز: انتظار معامله گران از اقدامات اوپک پلاس برای کاهش عرضه نفت، باعث افزایش قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه شد.
قیمت نفت اوپک رکورد زد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، بر اساس گزارش بلومبرگ، انتظار معامله گران از کاهش عرضه نفت توسط اوپک پلاس قیمت نفت را افزایش داد. روز چهارشنبه اعضای اوپک پلاس برای اولین جلسه حضوری خود از سال 2020 در وین کنار هم جمع می شوند تا درباره میزان کاهش عرضه نفت تصمیم گیری کنند.

 انتظار معامله گران از اقدامات اوپک پلاس برای کاهش عرضه نفت، باعث افزایش قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه شد. بازار نفت انتظار کاهش عرضه بیش از یک میلیون بشکه ای نفت را توسط اوپک پلاس دارد، به همین دلیل قیمت نفت بیشترین رشد قیمت از ماه می را تجربه کرد و نفت وست تگزاس اینترمدیت  با افزایش بیش از پنج درصدی در محدوده 84 دلار معامله شد.

بر اساس اعلام نمایندگان کشورها، کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش از جمله روسیه در روز چهارشنبه درباره کاهش بیش از یک میلیونی عرضه نفت  تصمیم گیری می کنند.

قیمت نفت در سه ماهه گذشته 25 در صد کاهش پیدا کرد زیرا بانک های مرکزی از جمله فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش می دهند تا با تورم سرسام آور مقابله کنند.

اتخاذ سیاست های پولی سخت تر چشم انداز رشد جهانی اقتصاد را کاهشی کرده است، به همین دلیل انتظار کاهش تقاضا با عث کاهش قیمت بسیاری از کالاها شده است.

دانیل هاینس از تحلیلگران شرکت مسولیت محدود  گروه بانکی استرالیا و نیوزلند در یادداشتی مطرح کرده احتمال کاهش بیش از یک میلیون بشکه ای تولید نفت بالاست و تحلیلگران احتمال کاهش کمتر ار 500 هزار بشکه را کنار گذاشته اند. این گردهمایی اولین جلسه حضوری اوپک از زمان شروع کرونا است و کنفرانس مطبوعاتی پس از آن اولین جلسه توجیهی از سال گذشته است.

چنین تصمیمی با کاهش اخیر قیمت نفت توجیه می شود. بایدن از اوپک پلاس خواسته بود تا بیش از انتخابات ماه نوامبر (آبان) آمریکا، این اتحادیه عرضه نفت را برای کمک به مقابله با تورم افزایش دهد ولی این اقدام به ضرر بایدن در انتخابات پیش روست، همچنین این اقدام اوپک پلاس نشان می دهد اقدامات برای منزوی کردن مسکو به اندازه کافی کارساز نبوده است.

اسپرد سریع نفت وست تگزاس اینترمدیت که اختلاف میان دو قرارداد اخیر و متوالی نفت است از 35 دلار دو هفته گذشته به 94 دلار رسیده است که نشان دهنده چشم اندار سخت تر عرضه و انتظار رشد قیمت نفت است.

اوپک پلاس یک گروه متشکل از 23 کشور است که به ریاست روسیه و عربستان به دنبال کاهش عرضه نفت در جلسه آتی است. عربستان سعودی، امارات متحده عربی و سایر کشورهای عضو اوپک پلاس به لطف افزایش قیمت نفت به بالای 125 دلار پس از حمله روسیه به اوکراین ثروت بادآورده ای را کسب کرده اند ولی با تقویت دلار، تضعیف اقتصاد جهانی و ادامه قرنطینه چین قیمت ها از ماه ژوئن کاهشی شده است. این عوامل ممکن است باعث کاهش قیمت و مانع از صعود قیمت نفت شود ولی معامله گران وال استریت و بانک‌ها می‌گویند بارار نفت به خاطر کاهش ذخایر و عدم سرمایه گذاری در طول چندسال گذشته در تنگنا قرار دارد. در  حالی که افزایش نفت برای کشورهای حاشیه خلیج فارس یک موهبت است، برای کشورهای واردکننده به خاطر افزایش تورم و هزینه واردات مشکل ساز است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید