بررسی گزارش شاخص مدیران خرید

شکسته شدن رکورد شاخص صادرات کالا پس از 54 دوره +نمودار

کدخبر: ۵۶۶۸۷۱
اقتصادنیوز؛ شاخص مدیران خرید بخش صنعت در اسفند 1401 در بالاترین سطح خود در 9 ماهه سال اخیر قرار گرفت، بطوریکه برای این ماه عدد به دست آمده از سوی مدیران بنگاه‌های اقتصادی برابر با 59.51 بوده است.
شکسته شدن رکورد شاخص صادرات کالا پس از 54 دوره +نمودار

به گزارش اقتصادنیوز؛ بر اساس داده‌های به‌دست‌آمده از بنگاه‌های بخش صنعت در این ماه همه مولفه‌های اصلی افزایش داشته‌اند، اما موجودی مواد اولیه و میزان استخدام تقریبا در مرز خنثی 50 قرار گرفته است. در میان رشته فعالیت‌ها، صنایع کانی غیرفلزی بیشترین رشد را داشتند درحالی‌که صنایع پوشاک و چرم با کاهش شاخص روبرو بوده‌اند.

داده‌های اعلام شده نشان می دهد شاخص مقدار تولید محصولات بخش صنعت در اسفندماه (63.46)، به بالاترین مقدار 10 ماهه خود از خردادماه رسیده است که نشان‌دهنده رونق فعالیت‌های تولیدات صنعتی در ماه پایانی سال است. در اسفند تقریبا همه صنایع به‌جز پوشاک و چرم و سایر صنایع با افزایش در شاخص تولید روبرو بودند.

از سوی دیگر شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان (62.14) همچنان مانند ماه گذشته اما با شدت کمتر، یکی از بیشترین مقادیر خود را از فروردین 1400 (به‌غیراز اردیبهشت‌ماه) ثبت کرده است.

به عقیده فعالان اقتصادی علاوه بر اثر دوره‌ای افزایش تقاضای پایان سال، انتظارات تورمی ناشی از جهش ارز برای طرف تقاضا در ماه‌های آینده باعث شده تا اکثر شرکت‌ها با افزایش تقاضا روبرو باشند. در میان فعالیت‌ها صنایع لاستیک و پلاستیک بیشترین افزایش در سفارشات را داشتند.

در میان شاخص‌های مورد ارزیابی شاخص میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی (50.73) در مرز خنثی 50 قرار گرفته است. به گفته فعالان اقتصادی به دلیل مهاجرت نیروی کار متخصص، بسیاری از شرکت‌ها با کمبود نیروی کار ماهر مواجه خواهند بود و به دلیل شرایط تورمی انگیزه و بهره‌وری در میان نیروی کار بازار پایین است.

اما ارزیابی‌ها نشان از آن دارد که در میان شاخص‌های ارزیابی شده در اسفندماه شاخص موجودی مواد اولیه خریداری‌شده، پس از 8 ماه روند کاهشی و رکود، در برخی از صنایع وضعیت بهتری داشته و شاخص در محدوده 50 قرار گرفته است و نشانه‌هایی از کاهش اختلال در زنجیره تامین وجود داشته است. عدد به دست آمده در شاخص مدیران خرید در اسفندماه برابر با (50.25) بوده است.

با توجه به گزارش منتشر شده این پرسش مطرح می شود که شاخص میزان صادرات کالا در سال گذشته چگونه بوده است؟ داده‌های اعلام شده از این شاخص نشان می دهد که میزان صادرات کالا در اسفندماه بیشترین افزایش رشد را داشته و به بالاترین نرخ افزایش در طی سری زمانی 54 دوره رسیده است عدد ثبت شده برای این شاخص (56.78) بوده است. البته این نکته را باید در نظر گرفت که علیرغم بهبود رشد شاخص صادرات در برخی از صنایع مانند کانی غیرفلزی، صنایع غذایی و نساجی، شاخص مذکور، در صنعت پوشاک و چرم کاهش داشته است.

شاخص موجودی محصول نهایی در انبار در اسفندماه (42.44) برای سومین ماه پیاپی کاهش داشته و به کمترین مقدار خود از فرودین ماه سال 1398 رسیده است. در شرایطی که برای دومین ماه پیاپی سفارشات مشتریان با شیب زیادی افرایش داشته و درحالی‌که هزینه‌های تامین نهاده‌های تولید به‌شدت بالا رفته و غیرقابل پیش‌بینی است، شرکت‌ها برای تامین تقاضای مشتریان به میزان بیشتری از موجودی انبار استفاده کردند.

در میان شاخص‌های مورد ارزیابی شاخص میزان فروش محصولات در اسفند (64.24) نیز در 34 ماه گذشته به بیشترین مقدار از خردادماه 99 رسید، بطوریکه پس از رکود تقریبا 7 ماهه در میزان فروش، شرکت‌ها در بهمن و اسفند با رونق در فروش روبرو بودند.

طبق روال دوره‌ای در اسفندماه اکثر رشته فعالیت‌های بخش صنعت با رشد در افزایش شاخص روبرو بوده‌اند. به عقیده فعالان اقتصادی جهش نرخ ارز و افزایش هزینه تولید به همراه تغییرات دائما غیرکارشناسانه قوانین و مقررات توسط وزارت صمت، گمرک و بانک مرکزی بسیاری از شرکت‌ها را متضرر کرده است.

Img20230411143229397

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید