رئیس اتاق بازرگانی تهران در دومین همایش صنعت لبنیات مطرح کرد

پیش‌بینی بلندپروازانه برنامه هفتم برای سرانه ایرانیان در مصرف محصولات لبنی

کدخبر: ۵۸۵۳۲۳
اقتصادنیوز: رئیس اتاق بازرگانی تهران در دومین همایش صنعت لبنیات اعلام کرد که در برنامه هفتم توسعه و در مدت 5 سال پیش‌بینی شده که سرانه مصرف شیر به 90 کیلو برسد.
پیش‌بینی بلندپروازانه برنامه هفتم برای سرانه ایرانیان در مصرف محصولات لبنی

به گزارش اقتصادنیوز صنایع لبنی، به‌عنوان یکی از حلقه‌های مهم در زنجیره تولید لبنیات و بازار رسانی و مصرف این محصولات به حساب می‌آیند که موفقیت آن علاوه بر اینکه می‌تواند دیگر حلقه‌های زنجیره تولید شیر و لبنیات را به حرکت در آورد، نقش بسیاری در بهبود سرانه مصرف مواد لبنی در جامعه و به تبع آن سلامتی افراد از این رهگذر نیز بازی می‌کند.

از طرفی اگر شرایط برای این صنایع فراهم شود،‌ ضمن ایجاد اشتغال‌ و ارزش افزوده برای مواد لبنی، می‌توانند سهمی از بازارهای بین‌المللی را برای خود دست و پا کنند و بخشی از محصول تولیدی را که به هر دلیلی در بازارهای داخلی جذب نمی‌شود را صادر کند. اهمیت این صنعت را در جامعه نیز نمی‌توان نادیده گرفت، اما با توجه به افزایش قیمت محصولات لبنی در کشور طی سال‌های اخیر شاهد کاهش سرانه مصرف این محصولات در سبد خانوار بوده‌ایم؛‌ افتی که موجب شده تا محمود نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی تهران در دومین همایش صنعت لبنیات به این نکته اشاره کند که باید برای رسیدن سرانه مصرف محصولات لبنی به ۹۰ کیلو باید برنامه‌ریزی‌کنیم و آن را در دوره ۵ ساله برنامه هفتم توسعه قرار دهیم.

تیرماه سال گذشته بود که مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های لبنی اعلام کرد با افزایش قیمت لبنیات و کاهش قدرت خرید خانوار، سرانه مصرف این کالا به ۴۰ تا ۵۰ کیلوگرم رسیده که این میزان یک پنجم متوسط جهانی است؛‌حال در این همایش نجفی عرب به این نکته اشاره می‌کند که این سرانه باید در برنامه هفتم با افزایش 40 کیلویی به 90 کیلوگرم برسد.

چرا به لبنیات یارانه داده نمی شود

رئیس اتاق بازرگانی تهران در این همایش با اشاره به اهمیت مصرف لبنیات در سلامتی جامعه گفت: چرا به روغن و شکر که برای سلامتی ضرر دارند یارانه داده می‌شود، ولی به لبنیات که برای سلامتی نیز مفید است یارانه‌ای پرداخت نمی‌شود؟

  نجفی عرب با اشاره به اهمیت بخش خصوصی در اقتصاد گفت: اگر بخش خصوصی توانمند باشد آسیب ها کمتر خواهد شد و بخش خصوصی در جهت توسعه سرمایه‌گذاری نیز چابک تر است.

به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران، دولت در سال ۱۳۸۹ با قطع شیر یارانه‌ای و شیر مدارس آسیب جدی به حوزه سلامت جامعه وارد کرد؛ با این شرایط ما به وزیر بهداشت هشدار می دهیم که قطع شیر قشر ضعیف جامعه چه آسیب هایی بهداشتی را به همراه دارد و دود آن به چشم وزارت بهداشت خواهد رفت. به همین دلیل به انجمن صنایع لبنی پیشنهاد می کنیم که هشدارهای لازم را در این خصوص بدهند.

وی تصریح کرد: چرا به  روغن و شکر که برای سلامتی ضرر دارند یارانه داده می شود ولی به لبنیات که برای سلامتی نیز مفید است یارانه ای پرداخت نمی‌شود؟ در دهک‌های پایین اولین کالایی که حذف می شود لبنیات است.

رییس اتاق بازرگانی ایران در ادامه به این نکته اشاره کرد که از طریق اتاق پیگیر یارانه شیر برای سه دهک پایین جامعه و شیر مدارس هستیم.

وی با بیان اینکه ۴۲ سال است که درگیر قیمت گذاری دستوری هستیم، افزود: سالهاست اعلام کردیم که صنعت ارز ترجیحی نمی‌خواهد و اجازه دهید عرضه و تقاضا قیمت ها را تعیین کند. اگر قیمت‌گذاری دستوری نباشد قیمت نه تنها بالا نمی‌رود بلکه حتی کاهشی هم می‌شود و بحث رقابت و نوآوری نیز پیش می‌آید.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: برای رسیدن سرانه مصرف به ۹۰ کیلو باید برنامه‌ریزی‌کنیم و آن را در دوره ۵ ساله برنامه هفتم توسعه قرار دهیم.

سرانه مصرف گلوگاه رشد تولید

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی  هم در این همایش گفت: باید به سرانه مصرف لبنیات بیاندیشیم تا تولید رشد داشته باشد.

 باکری با بیان اینکه سرانه مصرف گلوگاه مسیر تولید است، گفت: توسعه تولید بدون توزیع عادلانه ثروت و قدرت خرید خانوار، غیر ممکن است.

وی ادامه داد: در مسیر رشد توسعه و تولید باید سرمایه‌گذاری انبوه در رشد درآمد سرانه خانوار و طبقات متعدد مدنظر قرار  بگیرد.

 به گفته دبیر انجمن صنایع لبنی‌؛ سرانه مصرف ریشه اصلی رشد تولید است. پس بهتر است به آن بیاندیشیم تا تولید رشد داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از معاملات بازار سرمایه؛

      اقتصادنیوز: در معاملات یکشنبه، ۵۹ نماد صف خرید داشتند و ۷۱ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت…

    کارگزاری مفید