بیمه بدنه چه امکاناتی را در اختیار شما قرار داده‌است؟

کدخبر: ۳۲۲۸۳۷
اقتصادنیوز: بیمه بدنه دارای پوشش‌هایی است که اگر هرکدام از آن‌ها انتخاب شود در صورت بروز حادثه شرکت بیمه خسارت آن را پرداخت می‌کند.
بیمه بدنه چه امکاناتی را در اختیار شما قرار داده‌است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، بنابر اعلام بیمه بازار، بسیاری از افراد این سؤال را دارند که آیا بیمه بدنه بخشی از پوشش‌های بیمه شخص ثالث است؟ بیمه خودرو چه انواعی دارد؟ وقتی‌که فردی در حادثه‌ای دچار خسارت می‌شود بیمه شخص ثالث تمام خسارات واردشده به شخص مقابل و صدمات راننده ماشین را پرداخت می‌کند اما اگر خودرو راننده آسیب ببیند از چه طریق خسارت آن پرداخت می‌شود؟

در این‌گونه موارد باید خودرو دارای بیمه بدنه باشد تا خساراتی که بر آن واردشده جبران شود.

پوشش‌های بیمه بدنه شامل موارد زیر است:

  •  سرقت درجا
  • پاشیدن مواد شیمیایی
  •  شکستن شیشه
  • حوادث طبیعی
  • نوسانات
  •  ترانزیت

نکاتی در مورد بیمه بدنه:

پوشش شکست شیشه:

در پوشش شکستن شیشه اگر که شیشه در اثر تصادف شکسته باشد شرکت بیمه آن را کاور نمی‌کند زیرا در این موارد خود بیمه بدنه آن خسارت را ساپورت می‌کند. در صورتی پوشش شکست شیشه خسارتی را ساپورت می‌کند که ماشین درجایی پارک باشد و براثر اتفاقی مانند فشار هوا شیشه ماشین بشکند.

پوشش سرقت درجا:

و همچنین در مواردی مانند سرقت درجا باید سرقت دقیقاً در همان‌جایی که ماشین پارک شده است صورت بگیرد اگر ماشین جابه‌جا شود این پوشش را ساپورت نمی‌کند.

 باید توجه کرد در مواردی دیگر بیمه بدنه نمی‌توان همانند بیمه ثالث سقف پوشش مالی آن را تغییر داد بنابراین اگر که پوشش نوسانات انتخاب شود با تغییر قیمت خودرو قیمت خسارت بیمه بدنه هم به‌روز می‌شود.

پوشش ترانزیت:

شاید به ذهن عده‌ای از افراد خطور کرده باشد که اگر به خارج از کشور بروند بازهم می‌توانند از بیمه بدنه خود استفاده کنند؟

اگر ما در خارج از کشور باشیم و حوادثی رخ دهد ما می‌توانیم از بیمه بدنه‌ای که داریم استفاده کنیم و در این مورد هم مشکلی پیش نمی‌آید که این شامل همان پوشش ترانزیت نیز می‌شود.

نوع دیگر خدماتی که در بیمه بدنه وجود دارد مربوط به سرقت لوازم غیر فابریک (باند یا ضبط‌صوت) می‌شود که تا سقف ۳ میلیون تومان خسارت آن را می‌پردازد.

جالب است بدانید که در بیمه بدنه تعداد سیلندر ماشین تعیین‌کننده است و مدل خودرو بر اساس تعداد سیلندر آن مشخص می‌شود.

توجه داشته باشید در هنگام ثبت سفارش اگر بیمه‌گزار ارزش خودرو خود را بیشتر از حد معمول انتخاب کند زمانی که نماینده بازدید را انجام دهد بیمه‌گزار باید بیمه‌نامه خود را اصلاح کند و قیمت واقعی خودرو را اعمال کند.

یک نکته مهم در دیگر در تعیین قیمت بیمه بدنه این است که ماشین وارداتی یا تولید داخلی باشد زیرا در حق بیمه تأثیر می‌گذارد.

سال ساخت خودرو در بیمه بدنه همانند بیمه ثالث تأثیر دارد یعنی اگر ۱۰ سال از تولید خودرو بگذرد بابت هر سال ۵% به حق بیمه آن افزوده می‌شود.

بیمه بدنه موتورسیکلت:

موتورسیکلت ازنظر میزان آسیب‌پذیری با اتومبیل تفاوت دارد به همین دلیل است که بیشتر شرکت‌ها بیمه بدنه موتورسیکلت را انجام نمی‌دهند. بیمه بدنه موتورسیکلت هم فقط تصادف را کاور می‌کند و هیچ‌گونه پوشش اضافی را ندارد. نوع موتورها بر اساس سیلندر آن‌ها مشخص می‌شود.

تخفیف بیمه بدنه:

در بیمه بدنه برای واردکردن تخفیف‌های آن دقیقاً همان سال تخفیفی که روی بیمه‌نامه درج‌شده است را یک رقم به سال آن اضافه می‌شود. به‌عنوان‌مثال اگر در بیمه‌نامه یک سال درج‌شده باشد برای تمدید، در بیمه‌نامه باید آن را ۲ سال وارد کرد.

تخفیف بیمه بدنه در که اگر یک ماشین داشته باشیم و بخواهیم با خرید ماشین جدید تخفیفات بیمه‌نامه را برای ماشین جدید اعمال کنیم باید ماشین قبلی فروخته شود و تخفیفات آن به ماشین جدید انتقال یابد.

نکته قابل‌توجه این است که در بیمه بدنه، بیمه‌نامه باید حتماً به نام صاحب ماشین باشد.

در بیمه بدنه اگر ماشین صفرکیلومتر باشد یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود که تخفیف آن از ۲۰% تا ۳۰% متناسب با شرکتی که انتخاب می‌کنیم، اعمال می‌شود.

در بیمه بدنه خودروهای وارداتی همیشه دارای تخفیف است.

نحوه بازدید خودرو در بیمه بدنه:

در شرکت‌هایی مانند بیمه پارسیان از طرف نمایندگی به بیمه‌گزار یک سری عکس‌هایی داده می‌شود تا طبق همان تصاویر از خودرو خود عکس بگیرد و برای نماینده ارسال کند در این صورت نیازی به بازدید ندارد و بیمه‌نامه صادر می‌شود.

موارد دیگری هم وجود دارد که اگر ما برای تمدید از شرکت قبلی خود بیمه‌نامه را تمدید کنیم و در این مدت تصادفی برای ماشین رخ نداده باشد و قیمت خودرو به‌صورت زیادی نوسان پیدا نکرده باشد در این صورت هم نیازی به بازدید خودرو وجود ندارد و بعدازآن بیمه‌نامه صادر می‌شود. (در این مرحله بازدید به‌صورت رایگان است.)

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید