کارنامه خودروسازان ایرانی در 10 ماه اخیر؛ 580 دستگاه تا رسیدن به میزان تولید 97+جدول

کدخبر: ۳۲۲۸۹۸
اقتصادنیوز: جدیدترین آمار تولید خودرو نشان می‌دهد تیراژ محصولات سواری در سه شرکت اصلی (ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو) طی ۱۰ ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت بسیار اندکی داشته و خودروسازان تا رسیدن به آمار سال گذشته فاصله‌ای ندارند.
کارنامه خودروسازان ایرانی در 10 ماه اخیر؛ 580 دستگاه تا رسیدن به میزان تولید 97+جدول

به گزارش اقتصادنیوز بنابر گزارش ارائه شده خودروسازان به بورس، آنها در مجموع ۷۰۰ هزار و ۲۷۸ دستگاه انواع محصول سواری را در ۱۰ ماه امسال به تولید رسانده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تنها ۵۸۰ دستگاه کمتر است. با توجه به این آمار، خودروسازان اولین ماه زمستان امسال را به گرمی پشت سر گذاشته‌اند و به نظر می‌رسد طی یکی دو ماه آتی، به تیراژ سال گذشته خواهند رسید. حتی این امکان وجود دارد که سه خودروساز بزرگ کشور در پایان سال ۹۷ از آمار سال گذشته خود عبور کنند، هرچند همچنان با دوران قبل از نقض برجام و تحریم فاصله خواهند داشت. خودروسازان می‌گویند بهبود روند تولیدشان ناشی از نهضت داخلی‌سازی قطعات بوده، نهضتی که وزارت صنعت،معدن و تجارت آن را راه انداخت و همچنان ادامه دارد. این در حالی است که درباره سطح کیفی قطعات داخلی‌سازی شده و کلا قطعات تامینی (چه از داخل و چه از خارج) تردیدهایی وجود داشته و مشخص نیست آیا کیفیت و استاندارد آن‌طور که باید، رعایت شده یا نه.

هرچه هست، طبق آمارهای منتشره در صورت‌های مالی خودروسازان، آنها توانسته‌اند در ۱۰ ماه امسال ۷۰۰ هزار و ۲۷۸ دستگاه انواع محصول سواری را به تولید برسانند. این آمار سبب شده تیراژ خودروهای سواری در مقایسه با ۱۰ ماه مشابه سال گذشته تنها ۵۸۰ دستگاه کمتر باشد. در این بین، ایران خودرو با توجه به آنکه بیشترین تیراژ را در ۱۰ ماه سال جاری به خود اختصاص داده، توانسته پس از چند ماه، لقب پرتیراژترین خودروساز کشور را از سایپا پس بگیرد. بر این اساس، ایران‌خودرویی‌ها با توجه به تیراژ ۳۰۹ هزار و ۸۳۳ دستگاهی‌شان در ۱۰ ماه امسال، با ۷/ ۳ درصد کاهش تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده‌اند. از آن سو اما سایپایی‌ها تا پایان دی امسال ۳۰۵ هزار و ۸۱۵ دستگاه انواع محصول سواری را به تولید رسانده‌اند که نشان از افزایش تیراژ ۱۷درصدی تولید نسبت به ۱۰ ماه سال گذشته دارد. پارس‌خودرو اما به‌عنوان زیرمجموعه سایپا و سومین خودروساز بزرگ کشور، تنها ۸۴ هزار و ۶۳۱ دستگاه محصول سواری را در ۱۰ ماه امسال تولید کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۲۸ درصد افت را به دنبال داشته است.

صورت‌های مالی خودروسازان اما حکایت از تداوم بهبود رشد ماهانه تولید آنها دارد. بر این اساس، ایران‌خودرویی‌ها توانسته‌اند در دی امسال ۵۱ هزار و ۶۵۲ دستگاه انواع محصول سواری را به تولید برسانند و در مقایسه با آذر حدود ۸ درصد افزایش تیراژ داشته باشند. سایپا نیز تیراژی ۳۷ هزار و ۴۰۳ دستگاهی در اولین ماه زمستان امسال داشته که در مقایسه با ماه قبل از آن، حدود ۲ درصد افزایش را به خود می‌بیند. از آن سو پارس‌خودرویی‌ها نیز ۱۱ هزار و ۸۹۱ دستگاه محصول سواری را در دی به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با آذر، حدود ۸ درصد افزایش تیراژ را تجربه کنند. در مجموع، تیراژ دی ماه خودروسازان ۱۰۰ هزار و ۹۴۶ دستگاه بوده که در مقایسه با ماه قبل از آن، ۷/ ۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. اما نگاهی به جزئیات آمار تولید خودروهای سواری در ۱۰ ماه امسال بیندازیم تا مشخص شود سه خودروساز بزرگ کشور چه افت‌و‌خیزی در این بازه زمانی داشته‌اند. در بین محصولات ایران‌خودرو، گروه پژو (به جز پژو ۲۰۰۸) تیراژی ۲۱۹ هزار و ۳۹۳ دستگاهی در ۱۰ ماه امسال داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷/ ۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

آمار موردنظر پژو ۲۰۶، ۴۰۵، پارس و ۲۰۷ را شامل می‌شود و به نظر می‌رسد در این بین، بیشترین سهم تولید از آن ۲۰۶ باشد. ایران‌خودرویی‌ها اما آمار پژو ۲۰۰۸ را خارج از خانواده پژو منتشر می‌کنند و صورت‌های مالی آنها نشان می‌دهد خودروی موردنظر روندی نزولی در ۱۰ ماه امسال داشته است. طبق آمار، تا پایان دی امسال پنج هزار و ۴۹۴ دستگاه پژو ۲۰۰۸ در ایران خودرو به تولید رسیده که نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته کاهش ۱۱/ ۶ درصدی را نشان می‌دهد. از پژو که بگذریم، ایران‌خودرو در تولید سمند با افزایش تولید مواجه شده ‌است. بنابر آمار منتشره، این شرکت طی ۱۰ ماه امسال، ۴۴ هزار و ۲۶۲ دستگاه سمند را به تولید رسانده‌ و این آمار سبب افزایش ۲۰ درصدی تولید محصول موردنظر نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده است. آن‌طور که آمار تولید منتشره در صورت‌های مالی ایران خودرو روایت می‌کند، این شرکت همچنان در تولید دنا روندی نزولی دارد. ایران خودرویی‌ها تا پایان دی امسال، ۲۴ هزار و ۷۴۶ دستگاه دنا را به تولید رسانده‌اند تا نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته ۱۵/ ۷ درصد کاهش تولید در این محصول را تجربه کنند.

نزولی شدن تولید دنا در حالی است که دیگر محصول ایران‌خودرو یعنی رانا توانسته رشد را در کارنامه‌اش به ثبت برساند. طبق گزارش ارائه ‌شده به بورس، در ۱۰ ماه امسال ۶ هزار و ۱۹۰ دستگاه رانا در ایران‌خودرو به تولید رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۰۶ درصدی را نشان می‌دهد.در بین محصولات مونتاژی ایران‌خودرو اما تولید دانگ‌فنگ در دی ماه ادامه پیدا کرده است. آمار تولید ایران‌خودرو نشان می‌دهد در اولین ماه زمستان، ۸۲ دستگاه دانگ‌فنگ در این شرکت مونتاژ شده است. در مجموع طی ۱۰ ماه امسال نیز دو هزار و ۲۲۱ دستگاه دانگ‌فنگ در ایران‌خودرو مونتاژ شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸۷ درصد افت را نشان می‌دهد. در بین دیگر مونتاژی‌های ایران‌خودرو اما هایمای چینی تیراژی پنج هزار و ۹۸۶ دستگاهی را تا پایان دی امسال از خود به جا گذاشته تا نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۵۰ درصد افت را تجربه کند.

به سایپا برویم و ببینیم این شرکت چه آماری در تولید محصولات خود طی ۹ ماه امسال به‌جا گذاشته است. در این بین، تیبا تیراژی ۱۳۸ هزار و ۹۹۸ دستگاهی را تا پایان دی امسال از خود به‌جا گذاشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۲/ ۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد. با وجود برنامه‌ریزی سایپا برای حذف پراید اما تیراژ این محصول در ۱۰ ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته صعود کرده است. طبق صورت‌های مالی ارائه شده به بورس، پراید در ۱۰ ماه امسال تیراژی ۲۳۴ هزار و ۶۰۹ دستگاهی را از خود به‌جا گذاشته، بنابراین در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته ۳۶/ ۵ درصد رشد تولید را تجربه کرده است. از تیبا و پراید بگذریم و نگاهی هم به محصولات مونتاژی چینی سایپا در ۱۰ ماه امسال بیندازیم. طبق آمار، پارس‌خودرو به‌عنوان زیرمجموعه سایپا، توانسته تنها ۱۹۵ دستگاه برلیانس را تا پایان دی امسال به تولید برساند. با توجه به این آمار، برلیانس در مقایسه با ۱۰ ماه سال گذشته حدود ۹۸ درصد افت تولید را تجربه کرده است. پارس‌خودرویی‌ها اما توانسته‌اند در بازه زمانی تحت بررسی، چهار هزار و ۱۰۰ دستگاه کوئیک را به تولید برسانند. این محصول را سایپایی‌ها به پارس‌خودرو انتقال داده‌اند تا خطوط تولید زیرمجموعه‌شان بیکار نماند. در ۱۰ ماه امسال اما ۱۹ دستگاه ساینا در پارس‌خودرو به تولید رسیده که داستان این محصول نیز شبیه کوئیک است. سایپایی‌ها اما تا پایان دی امسال ۶۴۸ دستگاه آریو را مونتاژ کرده‌اند و این آمار نشان می‌دهد خودروی موردنظر با افت تیراژ ۸۹ درصدی در مقایسه با ۱۰ ماه سال گذشته مواجه شده است. آریو در دی ماه امسال ۲۲۵ دستگاه تیراژ داشته که نشان از بازگشت این محصول به خطوط تولید سایپا دارد. در نهایت اما چانگان دیگر محصول چینی سایپا، تیراژی پنج هزار و ۶۲ دستگاهی در ۱۰ ماه امسال داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۴۶ درصد افت تولید را نشان می‌دهد.

اما نگاهی هم به اوضاع تولید خانواده ال۹۰ تا پایان دی امسال بیندازیم و ببینیم این محصول فرانسوی چه شرایطی در تولید داشته است. طبق اطلاعات ارائه‌شده به بورس، در مجموع تیراژ خانواده تندر۹۰ (شامل تندر معمولی، پارس‌تندر، تندر اتومات و ساندرو) طی بازه زمانی تحت‌بررسی به ۴هزار و ۵۷۱ دستگاه رسیده است. با این حساب، تیراژ این خانواده در مقایسه با ۱۰ ماه سال گذشته ۹۱ درصد افت داشته است. اگر آمار تولید خانواده تندر‌۹۰ را به‌صورت جداگانه بررسی کنیم، مشخص می‌شود هر دو شرکت ایران‌خودرو و پارس‌خودرو با کاهش تولید این محصول در بازه زمانی تحت بررسی مواجه شده‌اند. بر این اساس، ایران‌خودرویی‌ها با توجه به تیراژ یک هزار و ۴۲۶ دستگاهی خود، افتی ۸۷ درصد را در تولید محصولات رنو طی ۱۰ ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسانده‌اند. در پارس‌خودرو نیز تولید محصولات خانواده رنو طی ۱۰ ماه امسال به ۳هزار و ۱۴۵ دستگاه رسیده تا نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افتی ۹۱ درصدی دامان آن را بگیرد. صورت‌های مالی ارائه شده به بورس نشان می‌دهد تولید محصولات رنو در پارس‌خودرو طی دی ماه امسال ۲۲۵ دستگاه بوده است. ایران‌خودرویی‌ها نیز در دی ماه امسال ۱۳۹ دستگاه از محصولات رنو تولید کرده‌اند.

16 (1)

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید