تداوم ریزش قیمت خودرو با وجود مجوز افزایش قیمت

کدخبر: ۳۶۹۸۶۷
باوجودی که روز دوشنبه گذشته رییس شورای رقابت اعلام کرد که خودروسازان می‌توانند حداکثر تا سقف اعلامی نرخ تورم بخشی بانک مرکزی در سه ماهه سوم امسال افزایش قیمت‌ها را اعمال کنند، اما بررسی ها حاکی است این خبر بر بازار خودرو بی‌تاثیر بوده و سریال روند نزولی قیمت خودروها همچنان ادامه‌دار است.
تداوم ریزش قیمت خودرو با وجود مجوز افزایش قیمت

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، براساس نامه ای که رضا شیوا رییس شورای رقابت در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارائه کرده بود این اجازه به خودروسازان داده شده تا بتوانند  حداکثر تا سقف نرخ تورم بخشی اعلامی از سوی بانک مرکزی نسبت به افزایش قیمت‌ها   در محصولات خود یک‌باره یا در دو مرحله اقدام کنند.

در حالی که انتظار می‌رفت این خبر ترمز بازار در حال ریزش قیمتی خودرو را بکشد، اما بررسی قیمت‌ها نشان داد همچون هفته‌های گذشته بازار بر مدار کاهشی است.

هرچند به اعتقاد کارشناسان، همین قیمت‌های کاهشی نیز روی کاغذ بوده و هیچ‌کس در شرایط کنونی حاضر به خرید خودرو با قیمت‌های حبابی و غیرواقعی موجود نیست.

با این حال، بررسی‌ها از سایت‌های خودرویی و نرخ‌هایی که فروشندگان در فضای مجازی و آگهی‌ها بر خودروهای خود قرار دادند حاکی است، امروز و با کاهشی اندک در مقایسه با روز گذشته، هر دستگاه پراید ۱۳۲ به ۱۰۴ میلیون تومان، تیبا ۲ به ۱۵۵ میلیون تومان، کوئیک دنده‌ای ۱۵۸ میلیون تومان، سمند ال.ایکس ۲۰۰ تا ۲۰۵ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی.ال.ایکس ۲۰۶ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به ۲۲۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۴۸۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شدند.

در دسته مونتاژی‌ها هر دستگاه پژو ۲۰۰۸ با کاهشی ۱۰۰ میلیون تومانی نسبت به سه هفته پیش به یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان، هایما اس۷ مونتاژی ایران‌خودرو با افت ۱۲۰ میلیون تومانی در همین مدت به ۸۳۰ میلیون تومان، سراتو شرکتی سایپا (مدل ۹۸) با افت ۸۰ میلیون تومانی ۹۳۰ میلیون تومان، هایما اس ۵ به ۷۰۵ میلیون تومان و ساندرو اتوماتیک به ۵۳۰ میلیون تومان قیمت خوردند.

 سعید موتمنی ، ‌رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت در این زمینه   گفت: با توجه به اختلاف بسیار زیاد نرخ کارخانه‌ای و بازاری خودروها، ابلاغیه شورای رقابت نیز نمی‌تواند تاثیری بر قیمت‌ها داشته باشد.

وی معتقد است: این روزها نرخ ارز عامل اصلی اثرگذار بر بازار خودرو است که نزولی شدن آن، همچنین نبود مشتری در بازار سبب تداوم روند کاهشی قیمت‌ها شده است.

موتمنی تاکیدکرد:‌ همچون هفته‌های گذشته، بازار در رکود کامل است و حتی خریداران واقعی نیز با احتمال تداوم کاهش قیمت‌ها از خرید دست کشیده‌اند.

 

 

 

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید