داخلی‌ها، مونتاژی ها و وارداتی ها چقدر ارزان می شود؟

دو پیش بینی از بازار خودرو

کدخبر: ۳۷۱۷۱۱
اکثر کارشناسان پیش بینی می کنند بازار خودرو در کوتاه‌مدت و برای یک دوره سه ماهه کاهشی شود اما بر سر میزان کاهش دو نظر وجود دارد.
دو پیش بینی از بازار خودرو

به گزارش اقتصاد نیوز، فعالان بازار خودرو معتقدند قیمت خودروهای داخلی، خارجی و مونتاژی می‌تواند در کوتاه‌مدت سیر نزولی را ثبت کند، اما برای دوره میان‌مدت و بلندمدت باید منتظر تعیین سیاست‌های پولی و مالی و مناسبات سیاسی بود.

 پس‌ازاین که نتیجه انتخابات آمریکا نشان داد شانس ترامپ برای رسیدن مجدد به قدرت ضعیف است بازارهای مختلف دارایی روند نزولی در پیش گرفتند. کارشناسان دلیل چنین واکنشی را تعدیل انتظارات منفی در اقتصاد ایران عنوان می‌کنند.

اقتصاد نیوز در گزارشی بررسی کرده که آیا بازار خودرو هم می‌تواند همپای سایر بازارها کاهش قیمت داشته باشد؟ این کاهش قیمت چه میزان است؟ و روند نزولی تا چه زمانی ادامه دارد؟

دو پیش‌بینی از قیمت خودرو

با توجه به شرایط کنونی بسیاری از فعالان بازار خودرو معتقدند: این بازار نیز همانند سایر بازارهای دارایی می‌تواند با افت قیمت  همراه باشد زیرا تقاضای سرمایه‌گذاری از بازار برای دوره‌ای خارج می‌شود و با خروج این تقاضا امکان کاهش قیمت فراهم خواهد شد.

فعالان اعتقاددارند دوره زمانی این روند حداقل برای یک دوره دوماهه تا سه‌ماهه خواهد بود اما پس‌ازآن متغیرهای کلان اقتصادی، روندهای سیاست داخلی می‌تواند بازار را به جهت واقعی و انتظاری جهت دهد.

درباره میزان افت قیمت نیز دو دیدگاه وجود دارد دیدگاه نخست تأکید دارد کف قیمت خودرو در بازار برای برخی از خودروهای پرتیراژ ازجمله پراید 100 میلیون تومان خواهد بود و برخی دیگر این نظریه را رد کرده و معتقدند که امکان رسیدن به این کف قیمت تابع عوامل اثرگذار بر تولید ازجمله کاهش قیمت تمام‌شده است و درصورتی‌که زمینه کاهش هزینه‌های تولید فراهم شود می‌توان به رسیدن کف قیمتی 100 میلیون تومانی امیدوار بود.

در این خصوص فربد زاوه یکی از کارشناسان خودرو اعتقاد دارد:  تا دو ماه آینده بازار خودرو نزولی خواهد بود ولی این امر را تنها می‌توان برای کوتاه‌مدت پیش‌بینی کرد و برای میان‌مدت و بلندمدت باید در انتظار سیاست‌های پولی و مالی از یک‌سو و سیاست‌های خارجی از سوی دیگر بود.

 از سوی دیگر سعید برهانی کارشناس اقتصادی با اشاره به‌صورت های مالی حسابرسی شده شرکت سایپا و قیمت تمام‌شده خودرو در این شرکت می‌گوید: سندهای حسابداری و اقتصادی سایپا نشان می‌دهد قیمت تمام‌شده پراید با دلار 20 هزارتومانی در حدود 100 میلیون تومان است. مدیران خودروسازی نیز بارها در مصاحبه‌های خود این نکته را اعلام کرده‌اند. بنابراین به نظر نمی‌رسد تعدیل بازارهای دارایی دیگر به حدی باشد که پراید به‌عنوان کف قیمت خودرو زیر 100 میلیون تومان بیاید.

میزان افت قیمت خودرو در بازار

زاوه درباره میزان افت قیمت خودرو در بازار می‌گوید: در کوتاه‌مدت خودروهای پرتیراژ مانند انواع پراید ، پژو   و ... که در هفته‌های اخیر رشد قیمت افسارگسیخته داشته‌اند، افتی 30 درصدی در قیمت را تجربه می‌کنند. وی بر این نکته نیز تأکید می‌کند که بر اساس تخمین‌ها در حال حاضر 100 تا 150 هزار خودرو در پارکینگ‌های فروشندگان خودرو دپو شده است و این احتمال وجود دارد که با نزولی شدن قیمت خودرو شاهد ورود این خودرو به بازار باشیم  که این امر بازار را بیش‌ازپیش تحت تأثیر قرار خواهد داد.

اما برهانی میزان تعدیل قیمت در بازار خودرو را تا حدودی به نزول سایر بازارها مرتبط می‌داند و تأکید دارد با توجه به کارکرد دوگانه خودرو برای صاحبان آنان(مصرفی و سرمایه‌ای) افت قیمت در بازار شدید نیست زیرا سمت عرضه در برابر کاهش قیمت شدید مقاومت خواهد کرد اما می‌توان گفت روند رو به رشد قیمت خودرو فعلاً متوقف می‌شود، قیمت برخی خودروها تعدیل می‌شود و در برخی بازارها رکود حاکم می‌شود زیرا فروشندگان هم از بازار موقتاً عقب‌نشینی می‌کنند.

خودرو دو

پیش‌بینی قیمت خودروهای مونتاژی

در خصوص خودروهای مونتاژی نیز زاوه معتقد است که در خصوص خودروهای  مانند پژو ۲۰۰۸ ، هایما S۷، کیا سراتو و ... که در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها تولید برخی از آن‌ها متوقف‌شده در کوتاه‌مدت شاهد افت حدود 40 درصدی قیمت خواهیم بود، این نکته را نیز باید در نظر گرفت که در صورت بازگشت شرکای خودروسازان این افت قیمت می‌تواند تداوم داشته باشد.  در مقابل زاوه دیدگاه دیگری وجود دارد که خودروهای با تنگنای سمت عرضه را دارای امکان کاهش شدید نمی‌داند مگر آنکه خودروساز عرضه آن را زیاد کند.

خودور یک

پیش‌بینی قیمت خودروهای وارداتی

به گفته زاوه، شرایط اوضاع بازار برای خودروهای وارداتی متفاوت خواهد بود و این مدل خودروها در دو ماه آینده و در مدت‌زمان کوتاه افتی 50 درصدی را تجربه خواهند کرد، چراکه پیش‌بینی‌ها از نزولی شدن بازار ارز حکایت دارد که این امر به‌صورت مستقیم بر بازار وارداتی‌ها اثرگذار خواهد بود؛  اما برخی کارشناسان دیگر با اشاره به ممنوعیت واردات خودرو و بسته بودن ثبت سفارش اعتقاددارند: سمت عرضه در این بازار انحصاری‌تر از دو بخش دیگر است بنابراین تعدیل در این بازار شدید نیست برای نمونه این گروه با استناد به قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی بر مبنای نرخ‌های ارز بالای 35 هزار تومان درزمانی که دلار زیر 30 هزار تومان بود اعتقاددارند: ممکن است در دوره جدید هم باوجود کاهش نرخ ارز قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی بر مبنای ارز بالاتری صورت گیرد بنابراین نباید انتظار کاهش قیمت متناسب با نرخ ارز بود مگر این‌که برای واردات سیاست جدیدی رخ دهد.

خودرو

بازگشت آرامش به بازار

اما امیرحسین کاکایی از  دیگر کارشناسان صنعت خودروبر این نکته تأکید می‌کند که پیش‌بینی کار سختی است، اما درمجموع می‌توان گفت که بازار خودرو افت قیمت را در این روزها تجربه خواهد کرد؛ چراکه در هفته‌های گذشته شاهد رشد بیش‌ازحد قیمت بوده‌ایم، به‌طوری‌که قیمت خودرو از ارزش دلار هم بالاتر رفت.کاکایی در خصوص خودروهای داخلی نیز معتقد است که شاهد بازگشت آرامش به بازار خواهیم بود.

با تمام خوش‌بینی‌های که درباره نزولی شدن بازار خودرو وجود دارد، اما در این میان کاکایی بر این نکته نیز تأکید می‌کند که برای طولانی‌مدت در ابتدا باید صبر کنیم تا نتیجه نهایی انتخابات آمریکا اعلام شود از سوی دیگر این نکته را نیز باید در نظر گرفت که با تغییر رئیس‌جمهور در آمریکا انتقال قدرت سه ماه دیگر صورت می‌گیرد به همین دلیل باید منتظر بود تا مشخص شود که رئیس‌جمهور جدید چه سیاستی را در پیش می‌گیرد و سیاست‌های جدید چه تأثیری بر بازار خودرو خواهند داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید