اعلام زمان تحویل خودروهای دارای کسری قطعات و تجاری شده

کدخبر: ۳۷۷۴۶۹
نشست بررسی مشکلات خودروهای ناقص و تجاری مستقر شده در پارکینگ خودروسازان با حضور رییس سازمان بازرسی کل کشور و دستگاه های متولی برگزار شد.
اعلام زمان تحویل خودروهای دارای کسری قطعات و تجاری شده

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور،  حسن درویشیان در این نشست با تاکید بر اینکه تصور مدیریت بازار به منظور سود بیشتر توسط خودروسازان در افکار عمومی وجود دارد، گفت: به رغم تحریم‌ها به خصوص در حوزه هسته‌ای، نظامی و دفاعی شاهد پیشرفت‌های حیرت‌آوری هستیم ولی در حوزه خودرو این وضعیت ملاحظه نمی‌شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم تا التهاب بازار خودرو کاهش یابد، افزود: این تلقی در جامعه وجود دارد که می‌خواهند عمداً خودروها را کف پارکینگ‌ها نگه دارند تا افزایش قیمت پیدا کند و یا شورای رقابت را مجبور به افزایش قیمت کنند که این مساله منجر به بدبینی در جامعه شده است.

وی در خصوص قطعات وارداتی صنعت خودرو با طرح این سوال که آیا امکان تولید این قطعات در داخل نیست تا وابستگی به خارج کمتر و قطع شود، تصریح کرد: اگر توانسته‌ایم بالای ۹۰ درصد از قطعات را داخل کشور تولید کنیم، چطور با وجود ۵ هزار شرکت دانش‌بنیان، بخشی از این قطعات وارداتی قابل تولید در داخل نیست؟

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص افزایش تقاضای خودرو در کشور، گفت: اگر تولید باشد و عرضه نیز به موقع صورت بگیرد، جو روانی حاکم در جامعه در تقاضا کاهش پیدا خواهد کرد.

  درویشیان با اشاره به تشکیل این نشست، هدف از برگزاری آن را بررسی علل وجود خودروهای ناقص در کف پارکینگ، عدم تحویل خودروهای تجاری‌سازی شده به متقاضیان و همچنین بررسی مشکلات خودروسازها در این زمینه برشمرد.

وی گفت: طبق آماری که داریم یکی از خودروسازان حدود ۳۱ هزار خودرو آماده تحویل به مشتریان دارد و به نظر می‌رسد چون ناوگان حمل و نقل مشکل دارد، این امر صورت نمی‌گیرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با طرح این سوال که مشکل نیروی انتظامی در شماره‌گذاری چیست، اظهار داشت: حدود ۲۰ هزار خودروی تولیدی توسط دو خودروساز کشور، معطل پلاک و شماره‌گذاری است.

اشکان میرمحمدی بازرس کل امور صمت سازمان بازرسی کل کشور نیز ضمن ارائه گزارش و بیان آماری از وضعیت خودروهای تولید شده ناقص در کف کارخانه مربوط به خودروسازان، به تعداد خودروهای شماره‌گذاری نشده علی‌رغم فاکتور شدن، خودروهایی که به واسطه مشکلات حمل هنوز به متقاضیان تحویل نشده‌اند، اهم قطعات کسری خودروهای تولیدی و سهم هر یک از قطعه‌سازان در این خصوص اشاره کرد.

همچنین مدیران ۲ شرکت خودروسازی کشور، وابستگی به برخی قطعات وارداتی، مشکل در تأمین ثبت سفارش ارز، افزایش هزینه حمل و برخی مشکلات در حوزه زیست‌محیطی و گمرک را دلیل اصلی مشکلات و عدم به‌موقع عرضه خودرو اعلام داشتند.

فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران‌خودرو با اشاره به اینکه اخیراً مجوز گمرک اختصاصی ایران‌خودرو اخذ شده و به شکل حمل‌ونقل ریلی نیز خودروها حمل خواهند شد گفت: تا آخر آذر خودروها از پارکینگ فروش خارج می‌شوند.

سیدجواد سلیمانی مدیرعامل سایپا نیز با تاکید بر ضرورت استفاده از کفی‌های مخصوص حمل و نقل خودرو در کشور، به مشکلات مطرح شده از سوی سازمان محیط زیست در خصوص ساندروهای تولیدی که از قطعات منفصله مستقر در گمرک صورت پذیرفته بود، اشاره کرد.

در این نشست سرهنگ علی محمدی رئیس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا نیز اعلام کرد: فرایند شماره‌گذاری به‌صورت سیستمی است و پلیس راهور قادر است روزانه ۲۰ هزار دستگاه خودرو را شماره‌گذاری کند.

رئیس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه شبرنگ پلاک خودروها وارداتی است، درخواست داشت چنانچه شرکت‌های دانش بنیان در این عرصه با پلیس همکاری کنند، برخی از مشکلات در این مقوله نیز مرتفع خواهد شد.

حسن‌نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز اعلام کرد خودروهای انباشتی طی دو هفته آینده حمل خواهد شد.

نماینده بانک مرکزی در خصوص درخواست افزایش مدت زمان ارائه تعهد ارز توسط خودروسازان گفت: اگر صنایعی درخواست زمان بیشتری بابت ارائه تعهد ارزی دارند، با موافقت وزارت صمت اقدام می‌کنیم.

در این نشست، نماینده گمرک در خصوص مشکلات پیش‌آمده در ارتباط با یکی از قطعه‌سازان عمده در سیستم قضائی و عدم ترخیص قطعات این شرکت از سوی گمرک بیان داشت: ترخیص این قطعات طی چند روز آینده انجام خواهد شد.

درویشیان به بازرس کل امور صمت سازمان بازرسی کل کشور مأموریت داد تا کلیه موارد مطرح در جلسه مورد مطالبه قرار گیرد و خطاب به خودروسازان گفت: طی دو هفته کلیه خودروهای مستقر در پارکینگ‌ها که مشکلاتشان در جلسه مطرح شد، در راستای ایفای تعهدات خودروسازان باید به متقاضیان عرضه شده و نتیجه آن به سازمان بازرسی کل کشور گزارش شود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید