صورت های مالی خودروسازان نشان می دهد

کاهش مشتریان خودروهای صفر + نمودار

کدخبر: ۳۹۲۹۱۷
اقتصاد نیوز: تولید بخش خودرو در دی‌ماه نسبت ماه مشابه سال قبل، 12.3 درصد رشد داشته است.اما با توجه به افزایش موجودی انبارهای خودرو در ماه‌های اخیر امکان کاهش روند رشد تولید این بخش پیش بینی وجود دارد.
کاهش مشتریان خودروهای صفر + نمودار

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی؛تولید نقطه‌به‌نقطه‌ی بخش خودرو در دی‌ماه امسال 12.3 درصد برآورد شده است. این میزان رشد نشان می دهد شیب تولید خودرو در زمستان نزولی شده است. زیرا بر اساس صورت های مالی خودروسازان رشد تولید خودرو در ماه های قبل بالاتر بود. به‌طور مثال در مهر ماه رشد تولید خودرو 18.9 درصد بود اما در ابتدای زمستان به 12 درصد تنزل کرده است.

این اتفاق در شرایطی رخ داده است که بخش صنعت و قطعات در دی‌ماه رشد مثبت داشته است. میزان رشد دی ماه در بازه نقطه به نقطه در کف چهار ماهه است. رشد بخش خودرو نسب به ماه مشابه سال قبل در مهر،آبان و آذر ماه سال جاری به ترتیب 18.9 ،17.3 و 16.1 درصد بوده است.

این روند نزولی رشد را میتوان به عنوان زنگ خطری برای کاهش تولید در بخش خودرو و متوقف شدن آن تلقی کرد.پژوهشکده پولی و بانکی اعتقاد دارد یکی از دلایل نزولی شدن شیب تولید فروش کمتر در مقایسه با میزان تولید است.

وضعیت پارکینگ خودرو سازان

چرایی تغییرات در روند را می توان از وضعیت موجودی انبار  دنبال کرد چراکه تغییر در موجودی انبار خود گویای روند عرضه و تقاضا در آن بخش است.اختلاف میزان تولید و میزان فروش،موجودی انبار را رقم میزند.

هر زمان که رشد تولید بالاتر از رشد فروش باشد باعث افزایش موجودی انبار در آن دوره میشود و به طبع زمانی که رشد فروش بالاتر از رشد تولید باشد،موجودی انبار در آن دوره با کاهش رو به رو خواهد بود.

افزایش موجودی انبار در بخش خودرو

در صنعت خودرو در  دی‌ماه نرخ رشد فروش از ماه مشابه سال قبل کمتر بوده است ،اکنون با توجه به رشد 12.3 درصدی تولید در این بخش میتوان نتیجه گرفت موجودی انبار بخش خودرو افزایش یافته است.البته روند کاهش فروش نقطه‌به‌نقطه بخش خودرو در ماه‌های قبل از دی نیز قابل مشاهده است .

خودرو-شهریار

در دی‌ماه موجودی انبار تولید کنندگان خودرو 15.6 درصد به ثبت رسیده است،به بیان دیگر رشد تولید این بخش در دی‌ماه 15.6 درصد بیشتر از رشد فروش بوده است.روند افزایش در موجودی انبار بخش را میتوان از مرداد ماه شروع شد اما افزایش در موجودی انبار خودرو سازان از شهریور ماه شدت بیشتری به خود گرفت.بیشترین میزان موجودی انبار ثبت شده در ماه‌های اخیر مربوط به آبان ماه با 18 درصد است. در آن مقطع تصور این بود که به دلیل اختلاف قیمتی شدید کارخانه با بازار خودرو سازان به دنبال آن هستند که دریافت مجوز افزایش قیمت از حاشیه بازار بیشتر بهره بگیرند. اما در مقطع کنونی به نظر می رسد کاهش تقاضا و عقب نشینی خریداران از بازار موجب شده خودرو ها در مسیر پارکینگ حرکت کنند.

خودرو دو

افزایش در موجودی انبار؛متوقف شدن تولید

بالا بودن بودن موجودی انبار در چند ماه اخیر بیانگر دپو شدن خودرو در انبارهای خودرو سازان است.زمانی که موجودی انبار بالا میرود یا به بیان دیگر تولید از فروش پیشی میگرد،احتمال کاهش تولید و متوقف شدن رشد در آن بخش بالا میرود.به عقده ی برخی پدیده ی افزایش موجودی انبار بخش خودرو در ماه‌های اخیر را میتوان تحت عنوان ایجاد رکود نسبی در این بخش تلقی کرد.

با توجه به روند این چند ماه و همچنین با توجه به کاهش انتظارات تورمی و به طبع کاهش تقاضای خودرو به عنوان کالای سرمایه ای(خرید خودرو به عنوان سرمایه گذاری) در ماه‌های آتی،امکان افزایش تولید و رشد بخش خودرو در ماه‌های آتی نیز محدود خواهد شد.از همین رو بایستی سمت تقاضا در این بخش به حرکت افتد ال بتواند با کاهش موجودی انبارها سمت تولید و عرضه را تحریک کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید