روایت تلخ نماینده مجلس از وضعیت فقر در سیستان و بلوچستان/ غذای غالب مردم "رب و نان" است

کدخبر: ۵۶۵۳۷۳
سرگزی گفت: ما مکررا پیگیری کردیم باتوجه به اینکه قوت غالب مردم استان نان است؛ کمک کنند سرانه آرد افزایش یابد که تاکنون محقق نشده است.
روایت تلخ نماینده مجلس از وضعیت فقر در سیستان و بلوچستان/ غذای غالب مردم "رب و نان" است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فرارو، عضو هیات نمایندگان استان سیستان و بلوچستان گفت: فقر ریشه‌دار در استان و شرایط بغرنج مالی باعث شده مردم به جز نان امکان استفاده از دیگر اقلام خوراکی را ندارند و در این شرایط شاهدیم که سرانه آرد مردم استان نیز کمتر از دیگر نقاط کشور است.

محمد سرگزی درباره اوضاع تامین آرد در استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: سرانه آرد مردم استان قریب به ۸ کیلوگرم است اما باوجود حدود ۷۰۰ هزار نفر تبعه افغان در حوزه استان که آنها هم از همین آرد استفاده می‌کنند؛ این میزان سرانه به ۶.۵ کیلوگرم می‌رسد. باتوجه به اینکه مردم استان بخصوص حوزه سیستان که با خشکسالی بی‌سابقه مواجه است؛ مردم کشاورری هم نمی‌توانند بکنند، دامداران هم به واسطه نبود علوفه دام‌های خود را از دست داده‌اند، اشتغال هم بسیار پایین است، بنابراین به لحاظ معیشتی مشکل دارند و عمدتا استطاعت مالی ندارند که بتوانند از اقلام جایگزین مثل برنج و گوشت مصرف کنند.

وی افزود: در حال حاضر قوت غالب مردم استان نان است و متاسفانه آب و رب و نان را به عنوان غذا مصرف می‌کنند یعنی شرایط زندگی در استان به شدت دشوار شده است، ما مکررا پیگیری کردیم باتوجه به اینکه قوت غالب مردم استان نان است؛ کمک کنند سرانه آرد افزایش یابد که تاکنون محقق نشده است.

عضو هیات نمایندگان استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: فقر ریشه‌دار در حوزه سیستان و شرایط بغرنج مالی باعث شده مردم به جز نان امکان استفاده از دیگر اقلام خوراکی را ندارند و در این شرایط شاهدیم که سرانه آرد مردم استان نیز کمتر از دیگر نقاط کشور است.

وی یادآور شد: در حال حاضر استان ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که هر نفر ۸ کیلوگرم سرانه آرد دارند اما به اضافه تبعه‌های کشور افغانستان به ۴ میلیون نفر می‌رسیم که به این ترتیب سرانه آرد مردم استان به ۶.۷ کیلوگرم کاهش می‌یابد و این در حالی است که مردم به لحاظ معیشتی و قیمت بالا نمی‌توانند برنج تهیه کنند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید