دستور الکاظمی به ارتش برای حفاظت از مرزهای عراق با سوریه

کدخبر: ۳۶۱۲۰۵
اقتصادنیوز :‌سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق از صدور دستور «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر برای حفاظت از مرزهای مشترک این کشور با سوریه خبر داد.
دستور الکاظمی به ارتش برای حفاظت از مرزهای عراق با سوریه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ​ ایرنا، مرزهای سوریه در شمال غرب عراق کانون اصلی ورود تروریست ها از جمله داعش به خاک این کشور است. 

سرلشکر «یحیی رسول» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرگزاری رسمی «اینا» با تاکید بر ادامه عملیات پیشگیرانه امنیتی برای حفاظت از نوار مرزی عراق با سوریه گفت که ایجاد مراکز هماهنگی مشترک با نیروهای پیشمرگه منوط به نهایی شدن نتیجه مذاکرات است.

وی افزود که توافق هایی که تاکنون میان فرماندهی ستاد عملیات مشترک و وزارت امور پیشمرگه اقلیم کردستان عراق انجام شده رضایتبخش است اما دو طرف درباره موضوع ایجاد مراکز هماهنگی عملیات مشترک در انتظار نتیجه مذاکرات هستند.

سخنگوی نیروهای مسلح عراق ادامه داد که پیشمرگ ها بخشی از جریان دفاع ملی عراق هستند و هماهنگی مشترکی میان  نیروهای نظامی دولت مرکزی و پیشمرگه برای حفاظت از مناطق مورد اختلاف وجود دارد. 

رسول گفت که هماهنگی با نیروهای پیشمرگه در مورد برخی  عملیات های مشترک در مناطق مورد مناقشه افزون بر تبادل داده های اطلاعاتی در مراحل بعد از آن نیز بسیار مهم است.

وی یادآور شد که مرز مشترک عراق با سوریه به طول 605 کیلومتر تحت کنترل نیروهای مشترک ارتش، الحشد الشعبی و مرزبانی عراق است.

سخنگوی فرماندهی نیروهای مسلح عراق افزود که نواز مرزی عراق و سوریه با استحکامات و موانع بسیار مانند سنگر، تل های خاکی، سیم های خاردار، برج های دیده بانی، دوربین های حرارتی و دیگر تجهیزات حفاظتی تقویت شده است.

رسول بیان کرد که عملیات ویژه و پیشگیرانه ارتش عراق در مناطق مرزی نزدیک به شمال شرق سوریه که محل حضور داعش است، همچنان ادامه دارد.

وی با اعلام اینکه ضربه های سختی بر عناصر باقی مانده  داعش وارد خواهد شد، گفت که الکاظمی فرمانده کل نیروهای مسلح دستور داده تا تلاش نیروهای نظامی بر حفاظت از مرزهای مشترک عراق با سوریه متمرکز شود و عملیات های ویژه مبتنی بر اطلاعات دقیق ادامه داشته باشد.

در همین پیوند، نیروهای عراقی اواخر مرداد گذشته اعضای یک شبکه 31 نفره نفوذی داعش در مرز سوریه را دستگیر کردند و چندین تروریست را به هلاکت رساندند.

براساس ارزیابی اخیر، نهاد تحقیق و تحلیل تروریسم (TRAC)، بازماندگان گروه تروریستی داعش تنها در ماه آگوست (مرداد) ۱۰۰ حمله در عراق انجام دادند که در همسنجی با ژوئیه (تیر) ۲۵ درصد افزایش داشته است.

عراق پس از سه سال جنگ خونین، در پایان سال ۲۰۱۷ پیروزی بر گروه تروریستی داعش را اعلام کرد.

با این حال بقایای داعش همچنان قادر به حمله به نیروهای امنیتی در مناطق دور افتاده در شمال، شرق و غرب این کشور هستند.

استان های دیاله، کرکوک، نینوا، صلاح الدین و الانبار از کانون های فعالیت و تحرک گروه تروریستی داعش در عراق به شمار می رود.

نیروهای «الحشد الشعبی» و ارتش عراق در چهار ماه گذشته که بی‌سابقه‌ترین حملات داعش پس از سال ۲۰۱۷ توصیف شده ده ها عملیات نظامی علیه تروریست‌ها انجام داده‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید