نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 27 شهریور آغاز هر دهه

سوئد 30 درصد اتوبوسهای«ولوو» ایران را می خرد/توزیع مرغ منجمد برای ایجاد تعادل قیمتی/ افتتاح «کوروش»بزرگترین واحد توزیع کالا

کدخبر: ۳۶۱۸۱۹
مهم‌ترین سرتیترهای صفحه های اقتصادی مطبوعات 27 شهریور در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: افتتاح «کوروش»بزرگترین واحد توزیع کالا، مالیات بر درآمد هنر پیشگان وکارگردانان، «سمند» تا سه ماه دیگر وارد بازار می شود،حذف صفر از پول ملی، پژو پارس گرانتر از ال 90 و ایران کد به جنگ قاچاق تلفن همراه می رود...
سوئد 30 درصد اتوبوسهای«ولوو» ایران را می خرد/توزیع مرغ منجمد برای ایجاد تعادل قیمتی/ افتتاح  «کوروش»بزرگترین واحد توزیع کالا

می گویند تکرار اشتباهات محصول ندانستن ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی  قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

27 شهریور 1350؛ افتتاح  «کوروش»بزرگترین واحد توزیع کالا

در صفحه یک روزنامه اطلاعات گزارشی از افتتاح فروشگاه «کوروش» منتشر شده است.در مراسم افتتاح این فروشگاه اعلام شد که «کوروش» بزرگترین واحد توزیع کالا است.بر اساس این گزارش 144 هزار نوع کالای مصرفی و غذایی در یک ساختمان 9 طبقه در اختیار ساکنان تهران قرار گرفت.به گفته مدیر عامل فروشگاه ،افتتاح کوروش به تعدیل قیمت ها و حذف واسطه هاکمک شایانی می کند.700 نفر منجمله 100 دانشجوی دانشگاه تهران در این فروشگاه عظیم به کار اشتغال دارند.

 در صفحه 17 روزنامه اعلام می شود که ایران و دوبی در تعیین مرزهای آبی «فلات قاره» به توافق نزدیک شده اند.حکمران دوبی اخیرا طی نامه ای تجدید مذاکرات میان ایران و دوبی را با هدف تعیین هر چه زودتر مرز های  آبی در خلیج فارس تقاضا کرده است و چنین احساس می شود که دوبی نیز مانند قطر ،بحرین و ابوظبی علاقمند است که تکلیف این کار قبل از استقلال از حمایت سیاسی و نظامی انگلیس روشن شود.نخستین قرا داد تجدید حدود فلات قاره درخلیج فارس میان ایران و قطر به امضا رسید و قرارداد های بعدی شامل قرارداد میان ایران ،عربستان،بحرین وآخرین آن با امارت ابوظبی بود.

در خبری دیگر در همین صفحه اعلام می شود،تا پایان سال تمام اراضی عباس آباد خریداری می شود.عباس آباد شامل یازده هزار قطعه زمین است و بهای این اراضی بموجب اسناد اوراق قرضه پرداخت می شود.برای استفاده از اوراق قرضه و ایجاد مرکز دادو ستدی برای این اوراق در تهران چند واحد ساختمانی برای فروش ساختمان و زمین در مقابل اوراق قرضه تاسیس گردیده است.

اعلام میزان مالیات بر درآمد هنر پیشگان وکارگردانان

بر اساس ضرائب مالیاتی 1350 عملکرد سال 49 که از طرف وزارت دارایی اعلام شده 59 شغل به تعداد حرف مشمول مالیات نسبت به ضرائب مالیاتی سال 49 افزوده شده است.

در ضرائب مالیاتی سال 1350 عملکرد و سال 49 در میزان مالیات ناویژه هنرپیشگان سینما و تئاتر،کارگردانان و هنرمندان دیگر تغییری داده نشده وماخذ مالیات برای هنر پیشه های سینما و تئاتر 65 درصد درآمد ناویژه و کارگردانان نیز همان 80 درصد از وجوه دریافتی خواهد بود.

دلال ها و واسطه ها حذف می شوند

بر اساس دستور جدید وزارت تعاون و امور روستا ها 20 قلم محصولات کشاورزی مستقیما به توزیع کننده نهائی تحویل می گردد.وزارت تعاون و امور روستاها به شرکت های تعاونی مصرف اعلام داشت که خرید آنها از سازمان مرکزی تعاون روستائی موجب تقلیل بهای ارزاق عمومی خواهد بود.اقلام محصولاتی که بوسیله سازمان مرکزی تعاون روستائی عرضه می شود بقرار زیر است:پنج رقم از انواع برنج صدری محصول کلیه شهرستان های تابعه استان گیلان ومازندران،انواع نخود محصول 24 شهرستان و لپه سه شهرستان و عدس 9 شهرستان و لوبیای سفید محصول 15 شهرستان و لوبیای قرمز محصول 13 شهرستان ولوبیای چیتی محصول 11 شهرستان ولوبیای چشم بلبلی ، ماش محصول پنج شهرستان ،انواع کشمش سبز و کشمش پلوئی وخرما و لیمو خشک و آلو خشک و آبلیمو و زعفران نیز آماده جهت عرضه گردیده است.

همچنین در صفحه 20 روزنامه خبر سفرهئیت اقتصادی و صنعتی ایران بمسکومنتشر شد . هیئت 17 نفری اقتصادی و صنعتی ایران به ریاست فرخ نجم آبادی ،معاون کل وزارت اقتصاد در طی 12 روز اقامت خود در شوروی ضمن بازدید از واحد های بزرگ صنعتی و تولیدی این کشور امکانات زمینه های خرید ماشین آلات صنعتی سنگین را از از این کشور بررسی خواهد کرد.

اطلاعات 27 شهریور 50

27 شهریور 1370؛ توزیع مرغ منجمد برای ایجاد تعادل قیمتی

رئیس هیات مدیره و مدیر عامل بانک کشاورزی اعلام کرد:روزانه ده ها تن گوشت مرغ منجمد آماده طبخ بخ منظور ایجاد تعادل در قیمت های بازار به طور مستقیم در 14 نقطه شهر تهران عرضه می گردد.

سید علی میلانی افزود:عرضه گوشت مرغ تولیدی واحد های زیر پوشش بانک کشاورزی که بیش از 15 درصد مصرف روزانه تهران است تا هر زمان که نیاز باشد ،ادامه پیدا خواهد کرد و در صورت لزوم ،افزایش می یابد.

به گفته وی ،با همکاری سازمان گوشت کشور و از طریق فروشگاه های این سازمان ،فروشگاه های سپه و فروشگاهی در میدان قزل قلعه عرضه گوشت مرغ منجمد آماده طبخ به قیمت هر کیلو 158 تومان آغاز شده است.

اتخاذ سیاست ریاضت اقتصادی در شوروی

دولت شوروی طی اخطار شدیدی ،هشدار داد که تدابیر ریاضتی تنها امید کشور برای جلوگیری از اضمحلال اقتصادی است .معاون نخست وزیر شوروی گفت: دولت باید مبالغ عظیمی از روبل های نگهداشته شده بوسیله افراد و بازرگانان را جذب کند که به مجرد برداشتن کنترل از روی قیمت ها و ایجاد سیستم بازار آزاد می تواند سبب بروز تورم افسار گسیخته در کشور شود.

خبر دیگری که در صفحه 4 روزنامه اطلاعات منتشر شده آمده است :بر اساس موافقتنامه ای که بین دو کشور امضا شد.سوئد 30 درصد اتوبوسهای«ولوو» ایران را می خرد.طبق این موافقتنامه شرکت سازنده اتوبوس های ولوو متعهد شده است که 30 درصد قطعات فروخته شده به شرکت «رانیران» را در صورت تایید بازخرید کند.خبر دیگر اینکه با قرارداد 550 میلیون مارکی شرکت زامیاد ایران با «ایوکوماگیروس»آلمان ،پنج هزار دستگاه کامیون توسط ایران از آلمان خریداری می شود.بر پایه قرارداد 3 هزار دستگاه تریلی یدک کش به طور کامل مونتاژ شده و همچنین قطعات مورد نیاز برای مونتاژ 2 هزار دستگاه از این تریلی ها در ایران به همراه قطعه های یدکی لازم به ایران تحویل خواهد شد.

در صفحه 4 روزنامه در خبری اعلام شده است به منظور توسعه همکاری های فنی و بازرگانی بین شرکت های هواپیمایی لوفت هانزا و هما آقای وبر رئیس هیات مدیره و مدیر عامل لوفت هانزا شنبه آینده به دعوت مهندس شفتی از ایران دیدن خواهد کرد.

اطلاعات 27 شهریور 70

27 شهریور 1380؛ قیمت سکه وطلا افزایش یافت

روزنامه اطلاعات در صفحه 4 خود در گزارشس اعلام می کند که قیمت طلا و سکه در بازار تهران که از هفته پیش روند افزایشی خود را آغاز کرده است ،دیشب با اعلام خبر افزایش نرخ جهانی طلا به شدت افزایش یافت.

بر اساس این گزارش ،دیشب هر قطعه سکه بهار آزادی (طرح قدیم) که بعد از ظهر حدود 612 هزار ریال معامله می شد،با 25 هزار ریال افزایش به 637 هزار ریال رسید.هر گرم طلای 18 عیلر با 4 هزار ریال افزایش نسبت به قیمت مشابه دیروز به 60 هزار ریال رسید.

در صفحه 19 روزنامه اطلاعات به نقل از اسحاق جهانگیری،وزیر صنایع در مراسم معارفه مدیر عامل جدید شرکت ملی صنایع مس ایران اعلام شد:بعد از طرح نوسازی صنایع،تدوین طرح توسعه فلزات کشور به عنوان صنایع واسطه ای ،از سیاست های این وزارتخانه است.

درانتظار قیمت های «کف» ،صف فروش سهام و شایعه در بورس داغ است

در صفحه 19 روزنامه اطلاعات گزارشی از بازار سهام منتشر شده است.بر اساس این گزارش روند روبه کاهش قیمت های سهام و شاخص های عمده بورس اوراق بهادار تهران همچنان ادامه دارد.

دیروز معامله گران و بورس بازان حرفه ای در تالار شیشه ای بورس تهران در انتظار رسیدن قیمت سهام پرطرفدار به سطح «کف» نرخ ها بودند.

همچنین دستورهای فروش سهام چنان بالا رفته بود که برخی سهامداران برای سفارشفروش سهام خود در نوبت قرا گرفته بودند.بنا به این گزارش تعداد خریداران سهام در روزهای تخیر بشدت کاهش یافته است وتا زمان مخابره خبر (ظهر دیروز )به نظر می رسید  که این تعداد از 500 نفر نیز کمتر شده باشد.روز شنبه تعداد خریداران که نسبت به هفته قبل بسیار کاهش یافته بود به 830 نفر رسید و یکشنبه از مرز 593 نفر بالاتر نرفت.

بورس اوراق بهادار تهران دیروز شاهد داد و ستد سهام 83 واحد تولیدی و صنعتی و شرکت های سرمایه گذاری بود که از جمع آنها 51 شرکت با کاهش قیمت 22 شرکت بدون تغییر قیمت و فقط 10 شرکت با افزایش قیمت روبرو است.

پرنوسان ترین قیمت سهام مندرج بر تابلوی بزرگ تالار شیشه ای بورس مربوط به شرکت ایران خودرو بود که در ساعات اولیه معاملات با 128 ریال کاهش نسبت به روز قبل در سطح 2860 ریال رسید وروند تنزل قیمت آن تا ساعات پایانی معاملات ادامه یافت.

در صفحه 20 روزنامه اطلاعات مقاله ای با عنوان ایران خودرو همسویی با شرکت های برتر خودرو ساز جهان منشر شده است.بر اساس جدولی که در داخل این مقاله کار شده است:درصد پرداختی به نیروی کار نسبت به کل هزینه ها در ایران خودرو 8/2 درصد،پژو سیتروئن 3/18 درصد ،جنرال موتور 8/19 درصد و فیات 6/13 درصد.

خودرو ملی با نام «سمند» تا سه ماه دیگر وارد بازار می شود.این خبری است که به نقل از منوچهر غروی ،مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو منشر شده است.به گفته وی ،کار طراحی و ساخت بدنه این خودرو سواری به وسیله متخصصان داخلی انجام شده است .شعار اصلی ایران خودرو امسال جهانی شدن است و بر اساس یک برنامه 10 ساله با فراهم کردن امکانات و تجهیزات لازم،کشورمان به یکی از کشورهای صادر کننده در جهان تبدیل خواهد شد.غروی ادامه دد:سال گذشته 178 هزار دستگاه انواع سواری پیکان،پژو  و وانت درشرکت ایران خودرو تولید شده است که این میزان امسال به 230 هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.

اطلاعات 27 شهریور 80

 

27 شهریور 90؛ مقاوت در برابر دلار تک نرخی

روزنامه «دنیای اقتصاد» تیتر یک خود در این تاریخ را به موضوع دلار اختصاص داده است.

بر اساس گزارش روزنامه شکاف قیمتی در بازار ارز به بیش از 200 تومان رسید .محمود بهمنی ،رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه دو نرخی بودن ارز در بازار فساد آور است ،گفت برخی مقاومت ها اجازه نداد تا بانک مرکزی نرخ ارز را در بازار یکسان کند.اشاره بهمنی به اقدام بانک مرکزی در افزایش یکباره نرخ ارز مرجع در خرداد ماه گذشته بود که به دلیل انتقادها و اعمال برخی فشارها منجر به کنار گذاشتن این سیاست و عدول از آن شد.رئیس کل بانک مرکزی بار دیگر با یادآوری این اتفاق تاکید کرد:اگر در آن برهه یک هفته به بانک مرکزی مهلت داده می شد نرخ ارز در بازار یکسان می شد و مشکلات کنونی پیش روی کشور نبود.روز گذشته قیمت دلار در بازار با یک جهش 25 تومانی به 1280 رسید تا اختلاف قیمت دلار رسمی  وغیر رسمی به حدود 212 تومان برسد.

نرخ رهن های باور نکردنی

در صفحه 7 روزنامه دنیای اقتصاد جدول نرخ های پیشنهادی رهن و اجاره واحد های مسکونی در تهران منتشر شده است . رهن یک واحد 160متری در سعادت آباد 125 میلیون تومان ،70 میلیون تومان برای یک واحد 114 متری در اختیاریه،80 میلیون  برای یک واحد 120 متری در نیاوران،55 میلیون تومان برای یک واحد 115 متری در دولت،125 میلیون تومان برای یک واحد 145 متری در قیطریه.

در صفحه 9 روزنامه دنیای اقتصاد شاخص کل بورس 26 هزار و 855 واحد و ارزش معاملات 856 میلیارد ریال  و تعداد دفعات معامله 18 هزار و 708 مورد بوده است.

بر اساس گزارش دیگری بهای دلار بر اساس نر خ مرجع بانک مرکزی 1067 تومان بوده در حالی که این ارز در بازار آزاد 1280 تومان خرید و فرو ش می شده است.یورو در بانک مرکزی 1472 تومان و در بازار آزاد 1775 تومان،پوند 2025 تومان و درهم امارات نیز در بازار 344 تومان داد و ستد می شد.

دنیای اقتصاد 27 شهریور 90

حذف صفر از پول ملی

در صفحه 13 روزنامه نیز نظرات مخالفان وموافقان حذف صفر از پول ملی منتشر شده است.

محمد مهدی راسخ ،دبیر کل اتاق تهران به عنوان منتقد طرح اعلام می کند :کشورهای موفق در این زمینه قبل از اجرا ،تورم را تا حد قابل قبولی کاهش داده اند .راسخ همچنین عدم اجرای دقیق و کارشناسانه این طرح را منتج به برگشت زودهنگام صفرها به واحد پول ملی دانست.

پیمان قربانی،مدیر اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی با تاکید بر کار کارشناسی عمیق بانک مرکزی در تحلیل اجرایی این طرح ،نظر مردم را نیز در مورد حذف صفرها مثبت ارزیابی کرد.به گفته وی ،بانک مرکزی از سال 86 مطالعه خودش را در مورد حذف صفرها شروع کرد .متعاقب آن گزارش هایی هم در مورد حذف صفرها تهیه کردیم تا ببینیم چه ملاحظاتی باید انجام شود و هزینه ومنافع آن چه قدر است .در نهایت 419 گزارش را در هیات عامل بانک مرکزی ارائه کردیم وعصر همان روز هم این موضوع در هیات دولت مطرح شد ؛چرا که این کار یکی از محورهای هفت گانه طرح تحول اقتصادی است و در نتیجه در هیات دولت با حذف چهار صفر موافقت شد.

خبر دیگری که در صفحه 14 روزنامه دنیای اقتصاد 27 شهریور آمده درباره قیمت خوراک پتروشیمی است.

عبدالحسین بیات ،با اشاره به پیشنهادهایی از قبیل تامین منابع مورد نیاز مالی برای ساخت و توسعه صنایع پایین دستی و تعیین یک فرمول جدید برای فروش گاز طبیعی و خوراک به صنایع پایین دستی  و میان دستی گفت:در جلسه آتی با وزیر نفت این پیشنهادها مکتوب و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

پژو پارس گرانتر از ال 90

در صفحه 16 قیمت خودرو های داخلی اعلام شده است.بر این اساس سمند ال ایکس 14 میلیون و 900 هزار تومان،پژو پارس 18 میلیون و 100 هزار تومان،ریو 15 میلیون ،پراید 8 میلیون و 500هزار،ماکسیما اتومات 45 میلیون و ال 90 نیز 16 میلیون تومان.

اطلاعات 27 شهریور 90

ایران کد به جنگ قاچاق تلفن همراه می رود

در گزارشی که در صفحه 25 روزنامه دنیای اقتصاد منتشر شده است به کاهش تعرفه واردات تلفن همراه پرداخته شده است.عباس معمارنژاد،رئیس کل گمرک ایران در این باره اظهار می کند :یکی از ابزار هایی  که می تواند با قاچاق در کشور مبارزه کند ابزارهای تعرفه ای است که بر اساس پیشنهاد خود ما آماری از واردات رسمی گوشی موبایل ظرف پنج سال گذشته به ستاد مبارزه با قاچاق کالا ارائه شد و تعرفه واردات موبایل از 25 به 10 درصد رسید.

در صفحه 27 لیست قیمت تلفن های همراه موجود در بازار منتشر شده است:

گرانترین گوشی برند نوکیا oro   بوده یک میلیون و 600 هزار تومان قیمت داشته است .بعد از آن n8  نوکیا 495 هزار تومان،n97 465 هزار تومان، ارزانترین گوشی نوکیا نیز 39 هزار تومان قیمت داشته است.

گرانترین گوشی برند اچ تی سی نیز HD2 بوده که 579 هزار تومان قیمت خورده است ارزانترین گوشی اچ تی سی نیز 198 هزار تومان فروخته شده است.

گوش های آی فون نیز در آن تاریخ در بازار موبایل ایران معامله می شدند.بر این اساس گوشی آی فون 3GS-UNLOCK -32 G  با گارانتی متفرقه 750 هزار تومان خرید و فروش می شده همچنین آی فون 4G-32 G نیز یک میلیون تومان عرضه شده است.

  • اطلاعات 27 شهریور 50
  • اطلاعات 27 شهریور 70
  • اطلاعات 27 شهریور 80
  • اطلاعات 27 شهریور 90
  • اطلاعات 27شهریور
  • دنیای اقتصاد 27 شهریور 90
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید