نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از اول مهر آغاز هر دهه

اولین سری خودروهای تولید ایران به عربستان و بحرین صادر شد

کدخبر: ۳۶۲۷۷۶
اقتصادنیوز:مهم ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات اول مهرماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:تمام زارعین کشور صاحب زمین شدند، اطلاعیه بنیاد مستضعفان برای فروش مبلمان و فرش، تسهیلات دولت برای ساخت مسکن و...
اولین سری خودروهای تولید ایران به عربستان و بحرین صادر شد

تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

اول مهر 1350؛ صدور ژیان به خارج

در صفحه 3 روزنامه اطلاعات اعلام شده است مذاکراتی بین شرکت‌ سهامی سیتروئن، ایران و هیات‌های بازدیدکننده جهت صدور شروع شد که درنتیجه اولین پارتی اتومبیل‌ها که پیکاب مهاری (ژیان مهاری) اینک به کشورهای عربستان سعودی و بحرین صادر شد.

تمام زارعین کشور صاحب زمین شدند

ولیان، وزیر تعاون و امور روستاها اعلام کرد: از بامداد امروز (اول مهرماه 1350) زارعی وجود نخواهد داشت که مالک نسق زراعتی خود نباشد و اگر هم هنوز اسناد مالکیت زارعان صادر نشده باشد طبق مقررات قانون اصلاحات ارضی ایران نمایندگان اصلاحات ارضی این املاک را که تاکنون مورد توافق بین مالک و زارع واقع نشده به زارع منتقل خواهد کرد. و از این تاریخ کار تقسیم زمین بین زارعان ایران خاتمه یافته تلقی می‌شود.

دستورالعمل تنظیم بودجه 1351 صادر شد

براساس این دستورالعمل دستگاه‌های دولتی باید اعتبار پرداخت یک پایه را در سال آینده در بودجه خود منظور نمایند. همچنین هزینه‌های اضافی سال آینده نباید بیش از 5 درصد باشد.

مشارکت کشورهای اوپک در امتیازات شرکت‌های نفتی

یازده عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشستی در بیروت توصیه‌های کمیته وزیران را در مورد مشارکت کشورهای تولیدکننده در امتیازات شرکت‌های نفتی تصویب کردند.

در محافل صلاحیت‌دار گفته می‌شود که دولت‌های صادرکننده نفت در نخستین مرحله درخواست خواهند کرد که به میزان 20 درصد در امتیاز شرکت‌های نفتی سهیم شوند.

اول مهر 1360؛ اطلاعیه بنیاد مستضعفان برای فروش مبلمان و فرش

بنیاد مستضعفان در صفحه یک اطلاعات اطلاعیه‌ای منتشر کرده است. براساس این اطلاعیه فروش مبلمان و سرویس‌های اطاق خواب ایرانی و خارجی این بنیاد روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هر هفته و فروش انواع ظروف تزئینی، تابلو، لوستر و لوازم منزل هر روز به غیر از ایام تعطیل از ساعت 9 صبح تا 12 و از 3 تا 6 بعد از ظهر دایر می‌باشد. خریداران بایستی برای ورود به سالن‌های فروش یکصد هزار ریال ودیعه بپردازند. ضمنا حاصل فروش صرف ایجاد 10 هزار واحد مسکونی در مناطق جنگ‌زده می‌شود.

گزارش سفر هاشمی از کره‌شمالی

اکبر  هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس در صحن علنی مجلس گزارش از سفر خود به کره‌شمالی و مالزی ارائه کرد. در کشور کره‌شمالی چیزی که جالب بود این بود که علیرغم برداشتی که به عنوان یک کشور حاد مارکسیستی از آن داشتیم، آنجا یک نوع ارتدادی از مارکسیسم به چشم می‌خورد، چیزی به نام ایدئولوژی جوچه از طرف رهبرشان در آنجا حاکم است که دو گام اساسی به‌طرف مکتب اسلام برداشته شده است که من در جلسات رسمی آنها روی این دو نکته اساسی تکیه کردم به‌عنوان حرکت مثبت. تز محوریت اقتصاد را فراموش کرده‌اند و قبول ندارند و انسان را به‌عنوان محور حرکت تاریخ می‌شناسند و نه اقتصاد را، و محکوم می‌کند اینکه اراده انسان محکوم اقتصاد باشد. و دوم جهان وطنی مارکسیسم را به‌هم زده‌اند و روی استقلال و کفایت و خودکفائی کشور تکیه می‌کنند که باز یک نوع ارتداد در منطق مارکسیسم است.

جالب اینکه در تمام این جاهایی که ما شرکت کردیم هیچ منظره‌ای از عکس مارکس و لنین  دیده نمی‌شد؛ بلکه عکس امام و رهبرشان در بسیاری از جای آن عکس‌ها را می‌گرفت.

اعلام نرخ کالاهای ضروری

ازسوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیمت پاره‌ای از کالاهای ضروری اعلام شد.

سیلندر 11 کیلویی بدون شیر ایران سیلندر 1000 ریال، شیر خشک «سیلکس» 98 درصد چربی قوطی 457 گرمی، 160 ریال، یخچال فریزر فریجیدر 216512 ریال، پنکه رومیزی توشیبا 6292 ریال، لامپ ساده 15 وات 220 ولت 24 ریال.

شاخص‌های اقتصادی از زبان نوربخش

محسن نوربخش، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران در مصاحبه‌ای با خبرگزاری پارس نظرات خود را پیرامون مقاومت مردم مسلمان ایران در زمینه‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی تشریح کرد.

شوک اولیه‌ای که به سیستم اقتصادی ما وارد شد قابل‌ملاحظه بود. بندر خرمشهر به‌عنوان یک بندر فعال کشور از دست ما خارج شد.

پالایشگاه آبادان به‌عنوان فعال‌ترین واحد نفتی کشور از دست رفت. بندر امام خمینی در معرض تهدید قرار داشت و کمپانی‌های بین‌المللی بیمه از دریافت حق بیمه عادی برای بیمه کردن کشتی‌ها خودداری کردند. بودجه دولت 340 میلیارد ریال کسری داشت و فروش فرآورده‌های نفتی تقریبا متوقف شده بود. نرخ تورم در این ماه حدود 23 درصد می‌باشد.

تثبیت حجم پول در گردش

دکتر نوربخش گفت: در زمینه پولی و ارزی ما بیش از 6 ماه است که حجم پول در گردش را ثابت نگه داشته‌ایم. در صورتی که این حجم در شش ماه دوم سال 59 روند صعودی داشته است.

 

اول مهر 1370؛ تسهیلات دولت برای ساخت مسکن

حسن حبیبی، معاون اول رئیس‌جمهور گفت: سیستم بانکی کشور به متقاضیان ساخت مسکن به شرط داشتن مقداری سرمایه شخصی در بانک‌ها، وام‌های بلندمدت پرداخت خواهد کرد و نحوه بازپرداخت این وام‌ها نیز به صورت پلکانی خواهد بود. در صفحه 4 روزنامه اطلاعات جدولی شامل 32 شرکت و آخرین قیمت سهام آنها در بورس تهران منتشر شده است.

شرکت‌های سیمان شمال، ایرانیت، سیمان تهران، صنعت آما تیغ ایران، موتوژن، ساسان، پارس‌مینو، قند نیشابور، تولیدی و صنعتی ثابت خراسان، پشمبافی ایران برک، نساجی مازندران، پشمبافی ایران مرینوس، ایران پوپلین، نساجی بروجرد، فروش پارس، دوچرخه و موتورسیکلت‌سازی ایران، بسته‌بندی پارس، کارتن ایران، کارتن پارس، پارس‌الکتریک، آبسال، کمپرسورسازی ایران، شیشه و گاز، کاشی اصفهان، چینی ایران، توسعه صنایع بهشهر، سرمایه‌گذاری ملی ایران، نفت تهران، نفت پارس و تولیدی کف.

اول مهر 1380؛ کاهش بدهی خارجی ایران

 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: مجموع بدهی‌های خارجی کوتاه، میان و بلندمدت قطعی ایران از 9 میلیارد و 585 میلیون دلار در سه ماهه اول سال 1379 به هفت میلیارد و 393 میلیون دلار در سه ماهه اول سال 1380 کاهش یافت.

شفاف‌سازی نظام توزیع

روزنامه اطلاعات در صفحه 17 خود در گزارشی به بازار آهن پرداخته است.به گزارش این روزنامه، تنها راه شفافیت در نظام توزیع آهن‌آلات و کاسته شدن از فاصله قیمت کارخانه تا مصرف‌کننده، انتشار رسمی اسامی خریداران عمده آهن است.سالانه حدود 2450 میلیارد ریال به‌صورت رانت از محل فروش آهن‌آلات نصیب شبکه‌های مخفی می‌شود.

  • اطلاعات 1 مهر 1360
  • اطلاعات اول مهر
  • اطلاعات مهر1 1370
  • اطلاعات1 مهر 1350
  • اطلاعات1 مهر 1380
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید