مروری بر روزنامه‌های دوم مهر 1399

حذف هاشمی یکی از تحریف‌های دفاع مقدس است/ باید فاتحه فرآیند خصوصی‌سازی را خواند/موتور تورم تندتر شد

کدخبر: ۳۶۳۰۴۹
اقتصادنیوز: بررسی روزنامه‌های امروز 2 مهرماه 1399 را با مرور مطالب اصلی صفحه نخست آنها آغاز می‌کنیم.
حذف هاشمی یکی از تحریف‌های دفاع مقدس است/ باید فاتحه فرآیند خصوصی‌سازی را خواند/موتور تورم تندتر شد

 به گزارش اقتصانیوز امروز سخنرانی ویدئویی حسن روحانی رئیس‌جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل سوژه مشترک بسیاری از روزنامه‌ها  است.

اعتماد به سخنرانی روحانی پرداخته و این تیتر را برگزیده  است: نه  به زورگویی وقلدری، افکار هم این جمله را تیتر کرده است: دوران سلطه به سرآمده است. اطلاعات و خراسان هم به نقل از روحانی نوشته اند:آمریکا نه می‌تواندمذاکره را برماتحمیل کندنه جنگ را.ایران ارگان دولت هم تیتر زده است: نه مذاکره نه جنگ جوان هم از این تیتر را برگزیده است: زندگی بدون استقلال سخت‌تر از زندگی در تحریم است.شرق هم این بخش از سخنان روحانی را برگزیده است: ابزار چانه‌زنی انتخابات آمریکا نمی شویم

آرمان ملی تیتر نخست خود را به کرونا اختصاص داده و نوشته است:بیمارستان ها جاندارد 3712 بیمار در یک روز

آفتاب‌یزد  ماجرای خودروی نمایندگان را پیگیری کرده است. این روزنامه به نقل از یک نماینده نوشته است:حاضریم خودروها راپس بدهیم به شرطیکه بازارخودرو ساماندهی شود! ابتکار هم در همین زمینه تیتر زده است: سبقت دناپلاس از مجلس

 

در ادامه برخی از مطالب مهم روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

آرمان‌ملی؛ میترا استاد با اسلحه نجفی کشته نشده است!

 محمود علیزاده طباطبایی وکیل پیشین محمدعلی نجفی شهردار اسبق پایتخت گفت‌وگویی با آرمان داشته است. در بخشی از گفت‌وگو آمده است:بنده از ابتدا رسیدگی به پرونده آقای نجفی را خیلی دقیق و در حد بالایی ندیدم. در طبیعی‌ترین وضعیت هنگامی که اولیای‌دم رضایت خود را اعلام می‌کنند متهم باید آزاد شود. این در حالی است که این اتفاق درباره آقای نجفی رخ نداد و ایشان همواره در زندان نگهداری شده‌اند. نکته دیگر اینکه ابهامات زیادی در این پرونده وجود داشت. این در حالی بود که تحقیقات لازم نیز در حد این پرونده صورت نگرفت. بنده هنوز روی اصل قضیه که قتل توسط آقای نجفی صورت گرفته باشد نیز دچار تردید هستم. اسلحه‌ای که میترا استاد با آن کشته شده با اسلحه محمدعلی نجفی متفاوت بوده است و این نکته‌ای است که تردیدهای جدی درباره این پرونده ایجاد می‌کند. در شرایط کنونی حکم قطعی درباره این پرونده صادر شده و آقای نجفی به قتل عمد متهم شده‌اند که با توجه به رضایت اولیای‌دم بین دو تا ده سال زندان خواهد داشت.

ArmanMeli

دنیای اقتصاد؛ باید فاتحه فرآیند خصوصی‌سازی را خواند

دنیای‌اقتصاد در گزارش اصلی خود به تورم پرداخته ونوشته است: در‌حالی‌که تورم ماهانه در تیرماه سال‌جاری در سطح ۴/ ۶ درصد ثبت شد و برخی این موضوع را نشانه ورود به فاز «تورم‌های بالا» عنوان می‌کردند، در دو ماه مرداد و شهریور تورم ماهانه با ثبت رقم ۵/ ۳ درصد و ۶/ ۳ درصد، فاز جدیدی را تجربه کرده است. بنابراین آمارها در این سه ماه نشان می‌دهد که اقتصاد ایران، دو سطح تورمی متفاوت را تجربه کرده و در پایان نیم‌سال نخست، به یک فضای تردید رسیده است. ادامه مسیر تورم در نیم‌سال دوم، با توجه به انتظارات تورمی و سیاست‌گذاری‌های تیم اقتصادی می‌تواند دو مسیر متفاوت را تجربه کند. یک مسیر بازگشت به سطح تورم‌های بالا است که در ابتدای تابستان تجربه شد و یک مسیر نیز فرود نرم تورم است که اقتصاد ایران را از فاز تورم‌های بالا دور خواهد کرد. در حال حاضر کارشناسان نسبت به حل پولی چالش‌های اقتصادی هشدار می‌دهند؛ زیرا راهکار غیراصولی با بهره‌گیری از پول‌پاشی برای حل این چالش‌ها می‌تواند مسیر تورم را از هدف پایان سال دور کند.بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم ماهانه شهریورماه ۵۶/ ۳ درصد بوده که تقریبا با مردادماه تفاوت قابل‌ملاحظه‌ای نداشته است. اگرچه این نرخ تورم ماهانه در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته رقم بالایی به حساب می‌آید اما سیگنال ابر تورم در ماه‌های آتی را نمی‌دهد. از سوی دیگر تورم کالاهای بادوام در شهریورماه ۶/ ۱۱ درصد بوده است که با توجه به رشد ۱۸ درصدی قیمت دلار در این ماه قابل‌توجیه است. افزایش قیمت دلار اثر قابل‌ملاحظه‌ای روی کالاهای بادوام مانند خوردرو، وسایل الکترونیکی و لوازم برقی خانگی داشته است. به نظر می‌رسد نرخ تورم در دوراهی قرار گرفته است که ثبات بازارها بر آینده آن موثر است. بنابراین مسیری که سیاست‌گذار در پیش می‌گیرد روی انتظارات تورمی اثرگذار خواهد بود و می‌تواند اثر ریسک‌هایی مانند انتخابات آمریکا را خنثی کند.

این روزنامه در سرمقاله خود با عنوان «فرجام عقب‌نشینی در خصوصی‌سازی» به قلم علی سرزعیم نیز نوشته است: چند خبر در هفته گذشته منتشر شد که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، اما مورد غفلت جامعه دانشگاهی، فعالان اقتصادی و کارشناسان دولتی قرار گرفت. یک خبر تصمیم دیوان محاسبات مبنی بر ابطال قرارداد واگذاری نیشکر هفت‌تپه و دیگری ابطال واگذاری کنسروسازی بندرعباس است. در مورد اول روشن است که فشار جامعه کارگری و حواشی زیاد بابت عملکرد ارزی صاحبان شرکت مذکور باعث آن اتفاق شد. در بخش دیگر این یادداشت آمده است:  اگرچه دیوان محاسبات با رد اهلیت خریدار، معامله را از اصل ابطال کرده است، اما تضییع حقوق مالکیت موضوعی است که به سادگی قابل چشم‌پوشی نیست. نظام قضایی ایران اینک در برابر یک انتخاب سخت قرار دارد که از یکسو باید حقوق مالکیت را پاس دارد و از سوی دیگر فشارها و ملاحظات سیاسی-امنیتی را در نظر بگیرد.توقف واگذاری یک شرکت کنسروسازی در بندرعباس به‌دلیل عدم ارزش‌گذاری درست اگرچه ظاهر درستی دارد، اما نیازمند توضیحات بیشتری است. هیچ‌کس مایل به تضییع حقوق عمومی در واگذاری نیست اما باید توجه داشت که موضوع ارزش‌گذاری شرکت‌ها موضوعی صددرصد عینی نیست، بلکه بخشی از آن ذهنی و مبتنی بر قضاوت کارشناسی است. مثلا وقتی پای یک برند خاص در میان باشد، ارزش‌گذاری برند بخشی از فرآیند تعیین قیمت واگذاری خواهد بود و این امر زمینه اختلاف نظر را ایجاد خواهد کرد. یک راه متوقف کردن فرآیند خصوصی‌سازی ایجاد تردید و دودلی در مورد ارزش یک شرکت است. همواره می‌توان به سادگی ادعا کرد که در ارزش‌گذاری صورت گرفته کم‌نمایی شده است؛ خصوصا اگر یک شرکت بعد از واگذاری با رشد سود مواجه شود! اگر هم بعد از واگذاری با افول سود و ورشکستگی مواجه شود، می‌توان از شکست فرآیند خصوصی‌سازی سخن گفت. به این ترتیب در هر صورت فرآیند خصوصی‌سازی بازنده خواهد بود. در چنین وضعیتی هیچ کس تمایل و انگیزه‌ای برای خصوصی‌سازی نخواهد داشت؛ زیرا بابت واگذاری پاداشی در کار نیست اما بابت واگذاری پیوسته احتمال سرزنش و تخطئه وجود دارد. طبیعی است که وقتی انگیزه‌ای برای واگذاری وجود نداشته باشد به بهانه‌های مختلف واگذاری انجام نخواهد شد.اگر این روند در کشور تثبیت شود، باید فاتحه فرآیند خصوصی‌سازی را خواند .

DonyayeEghtesad

کیهان؛ تحریف عقلانیت برای توجیه حماقت قطعنامه 598 چه ربطی به مذاکره دارد؟!

کیهان در گزارش نخست خود با عنوان تحریف عقلانیت برای توجیه حماقت قطعنامه 598 چه ربطی به مذاکره دارد؟! می نویسد: رهبر معظم انقلاب روز دوشنبه در مراسم تکریم و تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس ضمن تبیین ابعاد فرماندهی امام خمینی(ره) در جنگ تحمیلی هشت ساله، به مسئله «عقلانیت» در دفاع مقدس‌ اشاره و فرمودند: دفاع مقدّس از اوّل تا آخر مدبّرانه و عُقلایی بود... حتّی قبول قطعنامه هم در پایان کار، در آن شرایط که امام از آن تعبیر کردند به «نوشیدن جام زهر»، این هم مدبّرانه بود. در آن مقطع، این کار، کار مدبرانه‌ای بود، باید انجام می‌گرفت. اگر مدبّرانه نبود، اگر عاقلانه نبود، امام انجام نمی‌داد. ما از نزدیک شاهد بودیم و می‌دیدیم که چه دارد می‌گذرد؛ کار، بسیار عاقلانه بود. بنابراین، از اوّل تا آخر، مسئله دفاع مقدّس یک پدیده عُقلایی و یکی از عقلانی‌ترین حرکات ملّت ایران بود و تحریف‌ها را در این مورد بایستی مراقب بود.»

همین بخش از بیانات ایشان، از سوی برخی مدعیان اصلاحات و جریانات اپوزیسیون و معاند دست‌مایه تحریف قرار گرفت تا فرصت را غنیمت شمرده و با وارونه‌نمایی و فضاسازی رسانه‌ای القا کنند که تأکید رهبر معظم انقلاب بر «عقلانی بودن قطعنامه 598» نشان‌دهنده چراغ سبز جمهوری اسلامی برای مذاکره با آمریکاست!

این در حالی است که رهبر معظم انقلاب، در سخنرانی اخیرشان ضمن هشدار دادن به خطر «تحریف»، بر «تقویت ادبیّات دفاع مقدّس، برای مقابله با دست‌های تحریف‌گر» تأکید کردند و با ذکر مقدمه‌ای مبنی بر اینکه «دست تحریف با انگیزه به‌دنبال شبهه‌افکنی است» زیرفصل مقابله با شبهه‌افکنی‌ها، به موضوع عقلانیت در دفاع مقدس و قطعنامه 598 پرداختند. اما جریان تحریف که روسیاه‌تر و موذی‌تر از این حرف‌هاست، هشدار درباره تحریف را هم تحریف می‌کند! جریان تحریف در حالی با حقارت و زبونی از دروغ «پالس مذاکره» می‌گوید که آمریکایی‌ها شب سه‌شنبه با صدور بیانیه و اذعان و اظهار خوشحالی از ‌ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی، فاز دیگری از تهدید و تحریم و فشار حداکثری را کلید زدند.

KayhanNews

خراسان؛  موتور تورم تندتر شد

خراسان در تیتر نخست خود آورده است: مرکز آمار ،تورم ماهانه شهریور را 3.6 درصد اعلام کرده که دومین تورم ماهانه از اردیبهشت 98 به شمار می رود. گزارش این مرکز موید بروز تورم های بیشتر در کالاهای بادوام است. همچنین در این ماه، گروه های کالایی «حمل و نقل»، «شیر، پنیر، تخم مرغ»  و «ماهی ها و صدف داران» بیشترین تورم ماهانه را در بین دیگرگروه های کالایی به نام خود ثبت کردند.به گزارش خراسان، داده های مرکز آمار ایران، روند خودافزا و عمومی قیمت ها را که مردم در شهریور احساس کردند،  تایید می کند. طبق این داده ها، قیمت ها در شهریور نسبت به مرداد امسال، به طور متوسط 3.6 درصد افزایش پیدا کرده که دومین تورم بزرگ ماهانه از اردیبهشت 98 (یعنی 17 ماه اخیر) به شمار می آید.گزارش مرکز آمار نشان می دهد که بخش بزرگی از تورم حاصل شده، ناشی از تورم کالاهای با دوام است. این رقم در شرایطی به 11.6 درصد رسیده که پنجمین تورم بزرگ ماهانه این دسته از کالاها از اردیبهشت 95 به شمار می آید. پس از کالاهای با دوام نیز کالاهای کم دوام با تورم ماهانه 4.2 درصد، کالاهای بی دوام با تورم ماهانه 3 درصد و خدمات با تورم ماهانه 2.1 درصد قرار دارند.در ششمین ماه از امسال  و در گروه عمده خوراکی ها، بیشترین رشد ماهانه قیمت به ترتیب مربوط به گروه «شیر، پنیر، تخم مرغ» (تخم مرغ، خامه، شیر پاستوریزه و پنیر پاستوریزه)، گروه «ماهی ها و صدف داران» (ماهی قزل آلا و کنسرو ماهی تن)، گروه «چای، قهوه و دیگر نوشیدنی ها» (انواع نوشابه و آب میوه) بوده است. این گروه ها به ترتیب با تورم ماهانه 6.8، 6.6 و 5.1 درصد مواجه بوده اند.از سوی دیگر و در گروه عمده کالاهای غیر خوراکی و خدمات، گروه های «حمل و نقل» (قیمت انواع خودرو)، گروه «تفریح و فرهنگ» (لوازم تحریر، قطعات رایانه، دوچرخه بچگانه، لپ تاپ)  و گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (لوازم پلاستیکی آشپزخانه، ماشین لباس شویی، یخچال و فریزر و ظروف شیشه ای آشپزخانه) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. نرخ تورم ماهانه در این سه گروه نیز به ترتیب 8.4، 4.2، و 4.1 درصد بوده است.

khorasannews

جمهوری اسلامی؛ حذف هاشمی یکی از تحریف‌های دفاع مقدس است

جمهوری اسلامی در سرمقاله خود  به بحث تحریف دفاع مقدس پرداخته است. در بخشی از این یادداشت آمده است: بیت‌الغزل سخنان رهبری در مراسم تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس این بود که گفتند: قبول قطعنامه، کاری عاقلانه و مدبرانه بود... خطر تحریف دفاع مقدس جدی است و باید مراقب تحریف‌ها بود.تحریف، به منحرف کردن چیزی از مسیر صحیح گفته می‌شود. تحریف سخن، نادرست نقل کردن آنست. تحریف یک واقعه، کم یا زیاد کردن اجزاء آن و یا واژگونه نشان دادن آنست. تحریف انسان‌ها، ترسیم چهره و معرفی شخصیت و عملکرد آنها برخلاف آنچه بودند و آنچه کردند و یا سانسور آنهاست.در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: یک نمونه از این تحریف، تلاش گسترده جمعی از عناصر حاضر در جبهه‌ها و مطلع از جزئیات وقایع دفاع مقدس تا پذیرش قطعنامه است که خوشبختانه رهبر انقلاب اسلامی در سخنانشان، به آن پاسخ دادند و با عاقلانه و مدبرانه دانستن پذیرش قطعنامه، خط بطلانی بر این توطئه کشیدند. افرادی که پذیرش قطعنامه را خیانت معرفی می‌کردند، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و بعضی از مسئولین آن سال‌ها را آماج حملات خود قرار می‌دادند ولی هدف اصلی آنها امام بود اما از ترس خشم مردم و برای مصون نگهداشتن خود از برخورد افکار عمومی و طرد شدن از جامعه لبه تیز حملات خود را متوجه این افراد مظلوم می‌کردند.حذف کامل نام، تصویر، فیلم، سخن و اقدامات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نمونه دیگر این نوع تحریف خطرناک تاریخ دفاع مقدس است. در همین مراسم تجلیل، حتی یک عکس از آقای هاشمی رفسنجانی که فرمانده جنگ بود و مقدمات همان پذیرش عاقلانه و مدبرانه قطعنامه را فراهم کرده بود، دیده نشد. در گزارش رئیس ستاد نیروهای مسلح نیز حتی اشاره‌ای به آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از فرماندهان واجب‌التکریم وجود نداشت درحالی که هاشمی رفسنجانی برجسته‌ترین نقش را در دفاع مقدس داشت. رسانه ملی و دستگاه‌های رسمی تدوین تاریخ دفاع مقدس نیز همین روش را سالهاست که در پیش گرفته‌اند و متاسفانه این ظلم را به تاریخ ایران و تاریخ دفاع مقدس روا می‌دارند بطوری که آقای هاشمی رفسنجانی در نمایشگاه‌ها و موزه‌های دفاع مقدس و یادواره‌ها و همایش‌ها هم سانسور می‌شود. تاسف‌ بالاتر اینست که علاوه بر حذف، حتی تهمت و دروغ نیز نثار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌کنند. اینان، مرتکب خائنانه‌ترین نوع تحریف می‌شوند و از این واقعیت غافلند که مردان خدوم و خداجو از حافظه تاریخ محو نمی‌شوند و خدای متعال نیز به وعده خود درباره آنها که فرمود «اِنَّ اللَّهَ یُدَافِعُ عَنِ الَّذِینَ آمَنُوا اِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ کُلَّ خَوَّانٍ کَفُورٍ»(حج 38) عمل خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید