مروری بر روزنامه‌های سوم مهر 1399

هشدار دلار به بانک مرکزی/نامه مصلحانه آیت‌الله/رهگیری ناوگروه هواپیمابر آمریکایی با پهپادهای سپاه

کدخبر: ۳۶۳۲۵۲
اقتصادنیوز: مرور روزنامه‌های امروز سوم مهرماه 1399را با بررسی مطالب اصلی صفحه اول آنها آغاز می‌کنیم.
هشدار دلار به بانک مرکزی/نامه مصلحانه آیت‌الله/رهگیری ناوگروه هواپیمابر آمریکایی با پهپادهای سپاه

 به گزارش اقتصادنیوز امروز روزنامه‌ها سوژه‌ها مختلفی را برای صفحه اول خود برگزیده‌اند و سوژه‌های مشترک کمی در ویترین آنها مشاهد می‌شود.

آرمان‌ملی در تیتر عکس اصلی صفحه اول خود آورده است: بازهم سانسور هاشمی در رسانه ملی

آفتاب یزد این عنوان را بررای تیتر یک برگزیده است: گلابی آمریکایی و چین در سبد خریداران ایرانی

ابتکار هم از این تیتر  بهره گرفت است:توقف معاملات الگوریتمی برای کنترل بورس

اطلاعات هم به نقل از اسحاق جهانگیری معاون‌اول رئیس‌جمهور تاکید کرده است: فشار بر دولت به جزافزایش مشکلات مردم دستاوردی ندارد

ایران ارگان دولت نیز از نگرانی دو وزیر از افزایش قربانیان کرونا خبر داده است.

خراسان اما به کروناپرداخته و نوشته است: 1میلیون نفر قربانی کرونا ، شهروند اعلام کرده است: هر مبتلا به کرونا  340 نفر را بیمار می‌کند

رسالت هم آورده است: ازدواج آسان به برکت کرونا

کیهان هم تیتر زده است: افسار گرانی دربسیاری از موارد با اندکی تدبیر مهارشدنی است

ArmanMeli (1)

دنیای‌اقتصاد؛  آیا نرخ دلار با قیمت موز همبستگی معناداری دارد؟

دنیای‌اقتصاد در گزارشی نوشته است: برخی از مردم برای ارزیابی نوسانات دلار احتیاجی به رفتن به صرافی‌ها یا چک کردن قیمت ارز در گوشی‌های خود ندارند. وقتی که وارد بازار میوه می‌شوند و قیمت یک کیلو موز را در تابلوی میوه‌فروشی‌ها نگاه می‌کنند، احتمال می‌دهند که نرخ دلار در بازار آزاد نیز به چه میزان تغییر کرده و سطح حدودی آن چقدر است. در نتیجه این ادعا وجود دارد که یک کیلو موز به‌عنوان یک معیار (Benchmark) در ذهن مردم نقش بسته است؛ اما این موضوع تا چه حد قابل اتکا است و آیا آمارها نیز این موضوع را تایید می‌کنند؟‌ بررسی‌ها حاکی از آن است که در طول ۴۰ ماه اخیر، قیمت دلار و هر کیلو موز ضریب همبستگی بالای ۹۰ درصد را ثبت کرده‌اند و هر افت و خیزی در دلار به سرعت در این میوه پرطرفدار نیز منعکس می‌شود. دلیل این همبستگی بالا، سطح قابل توجه واردات موز بوده که قیمت هر کیلو از آن را به یک دلاردر بازار آزاد میخکوب کرده و موز را به‌عنوان معیاری برای سنجش قیمت دلار معرفی کرده است.موز پر‌طرفدار‌ترین میوه وارداتی ایران است. واردات این محصول ۹۹ درصد نیاز بازار را تامین می‌کند و تنها یک درصد موز مصرفی توسط باغداران داخلی تامین می‌شود. بسیاری بر این عقیده هستند که همانند گذشته، به‌دلیل وارداتی بودن این میوه گرمسیری، قیمت یک کیلو موز با قیمت یک دلار برابر است. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که قیمت موز و دلار همبستگی بالایی در چهل و یک ماه گذشته داشته‌‌اند. اگرچه که در ماه‌های اخیر و با شروع فصل گرما، اندکی فاصله میان این دو دوست قدیمی افتاده است. بررسی دنیای‌اقتصاد از روند قیمت موز و دلار نشان می‌دهد، ۴ ویژگی از قبیل تورم بالا، شیوع بیماری کرونا، کمبود ارز و سیاست‌گذاری‌های یک شبه، تا حدودی موجب اختلاف قیمتی موز و دلار شده است. به بیانی دیگر اگرچه انتظار می‌رفت موز با نزدیک شدن به فصل پاییز، قیمتی نزدیک‌تر به قیمت روز دلار داشته باشد اما مطابق پیش‌بینی‌ها رفتار نکرده و با حداقل ۵ هزار تومان کمتر در بازار عرضه شده است. اما در بازه بلندمدت این رابطه قیمتی میان موز و دلار مشاهده می‌شود.

DonyayeEghtesad

ایران؛ بورس همچنان در صدر بازدهی بازارها ماند

ایران در مطلبی از بازدهی بازارهای پنجگانه در نیمه نخست امسال گزارش می‌دهد. در بخشی از این مطلب آمده است: در نیمه نخست سال‌جاری و تا پایان روز 31 شهریور ماه بررسی میزان بازدهی بازارهای پنجگانه حاکی از حفظ صدرنشینی بازار سهام در این بازه زمانی است. دراین مدت بورس تهران با بازدهی 211 درصدی بالاترین بازدهی را برای سرمایه‌گذاران خود به همراه داشته است. در پایان سال گذشته شاخص کل بورس عدد 512 هزار و 900 واحد را نشان می‌داد که این رقم با رشد یک میلیون و 82 هزار و 260 واحدی به یک میلیون و 595 هزار و 160 واحد در روز 31 شهریور ماه رسیده است. این درحالی است که از 20 مرداد ماه امسال شاخص کل بورس با ریزش قابل توجهی همراه شده و از ارتفاع نزدیک به 2.1 میلیون واحد به کانال 1.5 میلیون واحد عقب‌نشینی کرده است، اما همچنان رشد جهشی این بازار باعث شده تا بازدهی بورس فاصله زیادی از سایر بازارها داشته باشد.پس از سهام، بازار طلا (سکه) با 116.4 درصد رتبه دوم بالاترین بازدهی را از آن خود کرده است. در روز 31 شهریور ماه امسال قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به 13 میلیون و 49 هزار تومان رسید که نسبت به رقم 6 میلیون و 28 هزار تومان آخرین روز سال گذشته بیش از 7 میلیون تومان رشد نشان می‌دهد.بازار ارز نیز در شش ماهه نخست سال‌جاری یکی از پربازده‌ترین بازارها بوده است به طوری که بازده این بازار(دلار) به 80.8 درصد می‌رسد. درحالی که نرخ دلار رسمی در آخرین روز سال گذشته 14 هزار و 903 تومان بود این رقم در روز 31 شهریور ماه به 26 هزار و 945 تومان رسید که بیش از 12 هزار تومان رشد داشته است.چهارمین جایگاه بازارها در بازدهی نیز متعلق به بازار مسکن است. براساس آخرین گزارش منتشر شده توسط بانک مرکزی که مربوط به مرداد ماه امسال می‌شود متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی در شهر تهران 23 میلیون و 110 هزار تومان بوده است که این رقم نسبت به متوسط 15 میلیون و 658 هزار تومان اسفند سال گذشته 47.5 درصد افزایش نشان می‌دهد. حال با توجه به رشد 10 درصدی متوسط قیمت مسکن در مرداد ماه اگر این نرخ رشد را برای شهریور ماه نیز در نظر بگیریم متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی دراین ماه به بیش از 25 میلیون تومان می‌رسد که در نتیجه بازدهی این بازار را به نزدیک 60 درصد می‌رساند.در انتهای جدول بازدهی‌ها نیز بازار پول یا همان سپرده‌های بانکی قرار دارد که در این مدت 8 درصد بازدهی برای سپرده‌گذاران به همراه داشته است. براساس تازه‌ترین تصمیم شورای پول و اعتبار نرخ سود پرداختی به سپرده‌های یک‌ساله به 16 درصد رسید که بدین ترتیب ماهانه بازدهی 1.3 درصدی دارد. حتی با لحاظ متوسط نرخ سود 20 درصد با لحاظ طرح‌های ویژه بانکی نیز بازده این بازار به حداکثر 10 درصد در نیمه نخست امسال می‌رسد.

Iran

اعتماد؛ نامه مصلحانه آیت‌الله

اعتماد با نگاهی به نامه 3 ماه پیش سیدمحمد موسوی‌خوئینی از نامه اخیر وی خطاب به اصلاح‌طلبان گزارش داده است: حدود 3 ماه پیش، وقتی هفتمین روز تیرماه در نامه‌ای خطاب به بزرگان کشور از «آسیب دیدن مقبولیت و مشروعیت‌ نظام» و «بی‌اعتمادی و بی‌اعتقادی مردم نسبت به مدیریت کلان کشور» گفت و تاکید کرد که «این اوضاع غیرقابل ‌دوام» به‌ نحوی می‌تواند «معلول شیوه مدیریت در بالاترین سطح و قدرت نافذ آن» باشد، ولوله‌ای به راه افتاد و موج عظیمی از واکنش‌ها را در فضای سیاسی-رسانه‌ای کشور برانگیخت که بی‌راه نیست اگر بگوییم دامنه آن حتی تا روزهای پایانی تیرماه هم فروننشسته بود. علت اثرگذاری کلام و نگاه او، البته بخشی در محتوای آنچه می‌گفت نشات می‌گرفت اما جز این، جایگاه و شأن او به عنوان دبیرکل مجمع روحانیون مبارز و سیاستمداری کارکشته -که از السابقون انقلاب و اصلاحات بوده و هست- در شکل‌گیری چنان شرایطی بی‌اثر نبود. چه آنکه آن سطور و خطوط به ‌قلم و امضای «سیدمحمد موسوی‌خوئینی» منتشر شد و حالا حدود 3 ماه پس از آن «جنجال‌نامه آیت‌الله»، نامه‌ای دیگر به همان قلم و با همان امضا منتشر شده که در مقدمه و طرح بحث با نامه پیشین، مشابهات بسیار دارد اما علاوه بر وصف اوضاع سخت این روزهای ملت و مملکت، حاوی توصیه‌ای است جدی من‌باب امر «مشارکت انتخاباتی» و آثار و عواقب بی‌توجهی به این فقره که به ‌باور آیت‌الله، مشکلات و مصائب کشور را دوچندان کرده و اوضاع را از اینکه هست، وخیم‌تر می‌کند.

موسوی‌خوئینی از قضا در بخشی از این نامه تازه -که شامگاه سه‌شنبه، تنها چند دقیقه پس از اتمام نطق ویدیویی حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در کانال تلگرامی خود منتشر کرد- به آن نامه 3ماه پیش خود نیز اشاره کرده و آورده که «بی‌تردید مسائلی هست که پیش از طرح قضیه انتخابات، باید به آنها توجه شود و بنده در نامه مورخ 7/۴/99 به یکی از آنها اشاره کردم؛ یعنی ضرورت آزادی اظهارنظر تحلیلگران و صاحب‌نظران درباره مسائل مهم کشور و تصمیمات گرفته ‌شده یا تصمیماتی که گرفته می‌شود. در این‌ صورت معلوم خواهد شد که کدام‌ یک از آنها درست بوده و از کدام تصمیم، کشور به چنین وضع آشفته‌ای رسیده و فقر و تنگدستی به اندازه‌ای شده که توان تدبیر معیشت را از خانواده‌ها و سرپرستان‌شان ربوده است و وادارشان کرده که گاهی تن به هر کاری بدهند تا بتوانند به زندگی آکنده از حسرت و اندوه و ناداری خود ادامه دهند.» او همچنین تاکید کرده که «باید کاری کرد که همه کارشناسان که شمارشان امروز به برکت انقلاب و جمهوری اسلامی به هزاران نفر می‌رسد، به صحنه بیایند... تا برآیند تضارب آرای اندیشمندان تبدیل به اراده و خواست عمومی شود و کشور و ملت و جمهوری اسلامی از این وضعیت اسفبار و غیرقابل ‌دوام بیرون بیاید.»

 

شرق؛ هشدار دلار به بانک مرکزی

 شرق در گزارشی به وضعییت بازار دلار پرداخته و نوشته است: روز گذشته دلار وارد کانال 28 هزار‌تومانی شد‌. هرچند دلار تا 28هزار‌و صد تومان نیز افزایش یافت؛ اما با کمی فروکش، به 28هزار‌و 50 تومان رسید. این ارقام این نگرانی را ایجاد می‌کند که روند صعودی افزایش نرخ دلار ادامه‌دار باشد و پول ملی بیش‌از‌پیش ضعیف شود. برخی فعالان بازار می‌گویند همیشه بانک مرکزی در اوایل مهر که تقاضا در بازار افزایش می‌یافت و با نوسانات ارزی روبه‌رو بودیم، با برنامه‌های عملیاتی خود سعی در کنترل بازار و کاهش نرخ دلار می‌کرد؛ اما اکنون به کناری نشسته و بازار ارز را نظاره می‌کند. آنها معتقدند که اگر بانک مرکزی جلوی عبور نرخ دلار از 29 هزار تومان را نگیرد و اقدامی عملی انجام ندهد، جو روانی ایجاد‌شده در پی عبور نرخ دلار از 30 هزار تومان، پیامد خوبی نخواهد داشت؛ بنابراین توصیه می‌کنند که بانک مرکزی ورود کرده و جلوی عبور نرخ ارز از 28 هزار تومان را بگیرد. سهراب اشرفی، تحلیلگر بازار ارز، در گفت‌وگو با «شرق» با اشاره به علل افزایش نرخ دلار و عبور آن از 28 هزار تومان می‌گوید: بانک مرکزی در چند روز گذشته، با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی و برداشتن سقف ارز نیمایی، تلاش کرد بازار را تا حدی کنترل کند؛ اما نتوانست موفق شود.

اشرفی با بیان اینکه ریزش بازار سرمایه و ورود نقدینگی و سرمایه‌های سرگردان به بازارهای موازی در افزایش نرخ دلار بی‌تأثیر نبود، می‌افزاید: یکی از علل افزایش تقاضا در بازار ارز به ریزش بازار سرمایه با‌زمی‌گردد؛ اما این تنها علت نیست. ادامه همه‌گیری ویروس کووید 19 و همچنین رایزنی با عراق و کره جنوبی برای بازگرداندن ارزهای بلوکه‌شده به کشور، بی‌تأثیر در بازار نبوده است. این اخبار منجر شده تا انتظارات در بازار شکل بگیرد و قیمت‌ها افزایش یابد.‌او با اشاره به انتخابات آمریکا و ادعای بایدن درباره بازگرداندن برجام در صورت انتخاب، تصریح می‌کند: در اقتصاد ایران چندان تفاوتی نمی‌کند بایدن انتخاب شود یا ترامپ؛ اما همین انتخاب بایدن سبب می‌شود تا جو روانی موجود در بازار کمی بهبود یافته و وضعیت بهتر شود.

سعید حجاریان فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مطلبی به علت و میزان بی‌اعتمادی مردم به دولت به زمینه‌ها و روندی که طی کرده است، پرداخته و نوشته است: «بی‌اعتمادی مردم به قدرت یا به بیان دیگر، نهاد دولت سابقه‌ای طولانی دارد. مقدمه آن در دوره پهلوی رخ داد. زمانی ‌که مردم دیدند دولتمردان پهلوی آن‌گونه که بایسته است، رفتار نمی‌کنند و نهایتا هم کار به انقلاب و فرار رسید؛ یعنی اساسا بحث اعتمادسازی از دستور کار خارج بود. اما بحث ما درباره بعد از انقلاب است و من بر این دوره تمرکز می‌کنم. ببینید! اولین نشانه‌های بی‌اعتمادی در دولت مهندس بازرگان رخ داد. مرحوم بازرگان به‌‌هر‌حال شخصیتی مرضی‌الطرفین محسوب می‌‌شد و به گمان بسیاری از جمله شخص امام صلاحیت نخست‌وزیری داشت، منتهی اختیار مملکت‌داری به او سپرده نشد. خود ایشان می‌گوید چاقوی بی‌دسته‌ به من داده‌اند؛ یعنی همین بحثی که تا امروز گشوده است؛ شکاف اختیار و مسئولیت و می‌بینیم دولت موقت هر کاری می‌کند، یک نفر یا یک گروه یک‌جای مملکت خرابکاری می‌کند. یکی تصفیه می‌کند، یکی خودسری می‌کند. این اولین جرقه بی‌اعتمادی بعد از انقلاب بود و مردم و بعضی گروه‌ها فهمیدند احتمالا در روی همان پاشنه خواهد چرخید. نمونه دیگر جالب توجه است که این هم بی‌اعتمادی به بار آورد».

او ادامه داد: «از این گذشته، من به دفعات گفته‌ام دروغ یکی از عوامل اصلی این وضعیت نابهنجار ماست که بی‌‌اعتمادی یکی از نتایج آن است. واقعیت این است هم احمدی‌نژاد دروغ گفت و هم روحانی. به‌علاوه ما در جمهوری اسلامی با مسئله‌ای مواجه هستیم، به‌نام آزردگی نهادینه. یعنی کسی نیست از برخورد نهادهای دولتی مصون باشد و آزار نبیند و از همه مهم‌تر؛ ببینید ما یک دهه پیش با پدیده‌ای روبه‌رو بودیم که در دوربین زل می‌زد و دروغ می‌گفت. حالا ما با پدیده‌هایی مواجه هستیم که به بیت‌المال دست‌اندازی می‌کنند...».

حجاریان می‌گوید در مقاطعی پس از انقلاب در زمینه کم‌کردن دامنه بی‌اعتمادی‌ها تلاش‌هایی شده است: «در مقاطعی در زمینه اعتمادسازی کوشش‌هایی صورت گرفته است. مثلا مهندس موسوی زمانی که شایعه کمبود گندم مطرح شد، دستور داد نانواها آردشان را بیرون از نانوایی بگذارند تا مردم فکر کنند از کمبود جا این اتفاق افتاده است. یا مثلا در زمینه بحث تخصیص کوپن، به‌رغم انتقاداتی که به این مکانیسم اقتصادی وارد است، مردم احساس می‌کردند دولت نظری به آنها دارد، ولو به شکل حداقلی و با سیاست بازتوزیع». او در پاسخ به اینکه در زمان آقای خاتمی این تلاش‌ها به چه صورت بوده است، گفت: «آقای خاتمی از این سنخ کارهای نمادین نکرد، چون کشور شرایط جنگی نداشت اما در عمل از حقوق مردم حراست کرد، فساد را کاهش داد و به لحاظ امنیتی کشور را حفظ کرد و مهم‌تر از همه ترمز قتل‌های زنجیره‌ای را کشید. من نمی‌خواهم دوره اصلاحات را سراسر سفید نشان دهم اما استنباطم این است هنرمندان و قشرهایی که در فراموشی و زیر فشار بودند، قدری توانستند به فعالیت‌های خود سامان بدهند؛ البته خط‌و‌نشان‌ها همچنان باقی بود!» سعید حجاریان درباره‌ اینکه آیا هنوز راهی برای اعتمادسازی وجود دارد، گفت: «من معتقدم راه اعتمادسازی، در کشوری با شرایط ما، همان مقوله مراقبت یا care کردن است. من موافق دولت صدقه‌ای نیستم و اساسا دولت خیر (charity state)‌ را نادرست می‌دانم، منتها در ایران بعضی آن را با دولت رفاه یکی می‌دانند. با همین ملاحظه معتقدم دولت باید مسئله اشتغال را از وضعیت بحران خارج کند. توجه کنید از حل مسئله و برطرف‌کردن کامل بی‌کاری نمی‌گویم؛ چون در کوتاه‌مدت اتفاق نمی‌افتد‌. ببینید اگر بی‌کار وجود نداشته باشد یا بی‌کارِ ناامید نباشد، ناهنجاری کم می‌شود و دیگر نمی‌بینیم کسی به جرم دزدیدن نان محکوم به اعدام شود یا به‌خاطر دزدیدن پوشک برای بچه‌اش یا حتی چند عدد نارنج دادگاهی شود. در اینجا باید به تفکیک میان دولت خیّر و دولت مراقب اشاره کنم. گاهی اوقات مثلا در زمانی که کشور در وضعیت اورژانسی است، نیاز به دولت خیّر داریم تا سیل‌زده‌ها و زلزله‌زده‌ها را مدیریت کند، اقلام حمایتی توزیع کند و حتی تا مدتی پول بپردازد. الان، زمان کروناست و ممکن است چنین شود؛ چنانکه مثلا یونان یا آمریکا، به‌عنوان دو کشور که یکی وضعیت مطلوب اقتصادی ندارد و دیگری در وضعیت مطلوبی به سر می‌برد، هر دو در بحران کرونا به شهروندان پرداخت نقدی دارند. اما دولت خیّر، موقت است و کارویژه آن باید بعد از مدتی متوقف و کمک‌ها قطع شود تا دوباره کسب‌و‌کار راه بیفتد و اعتماد‌به‌نفس مردم آسیب‌دیده به‌جای خودش برگردد. فراموش نکنید، برای یک سرپرست خانوار که شغل و درآمد خوبی داشته و به‌‌علت سیل، زلزله یا موارد دیگر شغل و خانه و سرمایه‌اش را از دست داده، ساده نیست با حمایت زندگی کند و خواسته اصلی او احیای وضعیت پیشین است، اما دولت مراقب مربوط به دوره ثبات است و استمرار دارد و مراقب است بلایی به سر مردم نیاید».

Shargh

خراسان؛ رهگیری ناوگروه هواپیمابر آمریکایی با پهپادهای سپاه

خراسان در مطلبی به اظهارات علیرضا تنگسیری در مراسم الحاق ‌188 فروند پهپاد و بالگرد به نیروی دریایی سپاه از رهگیری ناوگروه هواپیمابر آمریکایی با پهپاد‌های بومی سپاه پرداخته و به نقل از نوشته است: «‌در این رهگیری، ناو هواپیمابر نیمیتز به همراه ناو‌های اسکورت کننده شامل دو فروند ناوشکن 114 و 104، رزم ناو‌های 58 و 59، دو ناوچه گشتی 9 و 12 و یک فروند شناور گارد ساحلی هزار و 333 ارتش تروریستی آمریکا، قبل از ورود به تنگه هرمز و خلیج فارس شناسایی شدند.» به گزارش تسنیم فرمانده نیروی دریایی سپاه در بخش دیگری از سخنان خود  با اشا‌ره به الحاق ‌188 فروند پهپاد و بالگرد به نیروی دریایی سپاه تصریح کرد: «‌فیلم‌برداری و عکاسی برای انهدام اهداف ثابت و متحرک دریایی از قابلیت‌های این پهپادهاست.» وی با بیان این که «همه مأموریت‌های نیروی دریایی سپاه، زیر پوشش پهپادهای بومی ایرانی قرار می‌گیرد» خاطرنشان کرد: «رصد و پایش همه تحرکات دریایی با این پهپادها انجام می‌شود».

khorasannews

جوان؛ به سوی بازپس‌گیری مغان

جوان در تیتر نخست خود از احتمال بازپس‌گیری مغان اشاره کرده و می‌نویسد: با مردم اردبیل و پارس‌آباد که صحبت کنی، کسی را پیدا نمی‌کنی که به «مفت‌فروشی مغان» اعتراضی نداشته باشد. مسئله سر ۲۷ هزار هکتار واگذاری به ثمن بخس است. واگذاری ابرپروژه خصوصی‌سازی از همان اول مسئله داشت؛ شرکت برنده مزایده دشت مغان در دور اول، یک شرکت صوری با ۴۰ میلیون تومان موجودی بود که می‌خواست ۱۸۴۰ میلیارد تومان برای مغان بپردازد! دیری نگذشت که افتضاح این واگذاری درآمد و حالا اولین انتظار مردم اردبیل از رئیس دستگاه قضا این است که حق‌شان را از این مفت‌فروش‌ها و مفت‌خر‌ها بازپس بگیرد. رئیسی امروز به اردبیل سفر می‌کند.

Javan

 

جمهوری‌اسلامی؛ مقایسه نمایندگان ایران و سوئد

جمهوری اسلامی به بهانه  امکانات اختصاصی برای نمایندگان مجلس نوشته است: هنوز زمان زیادی از اعتراض افکار عمومی به پرداخت 200 میلیون تومان به هریک از نمایندگان مجلس یازدهم بابت حق مسکن نگذشته بود که همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس، خبر رسید نمایندگان این مجلس که خود را انقلابی و مردمی می‌دانند، خودروی «دنا پلاس» هم خارج از نوبت به‌ صورت اقساطی گرفته‌اند. حضرات نمایندگان مجلس انقلابی و مردمی در شرایطی این خودروی گران‌قیمت را بدون نوبت و به‌ صورت اقساطی در اختیار گرفته‌اند که مردم عادی برای رسیدن به آن اولاً باید در قرعه‌کشی شرکت کنند، ثانیاً مدت‌ها در نوبت بمانند و ثالثاً پول آن را نیز همزمان با تحویل، تمام و کمال پرداخت کنند.این روزنامه در بخش دیگری از نوشته خود آورده است:

ما مسلمان هستیم یا نمایندگان مجلس سوئد؟

آنچه از رفتارها در کشورمان دیده می‌شود، سخن سیدجمال را به یاد می‌آورد که می‌گفت در غرب مسلمان ندیدم ولی اسلام را دیدم اما در شرق مسلمان دیدم و اسلام را ندیدم.

رفتارهائی که اکنون در میان مسئولین کشورمان دیده می‌شود با اینکه همه مسلمانند، نشانی از اسلام ندارد. برای روشن شدن مطلب خوبست این رفتارها را با آنچه درباره نمایندگان مجلس سوئد می‌دانیم مقایسه کنیم.

شرایط نمایندگان مجلس سوئد، یکی از کشورهای فوق پیشرفته دنیا را مشاهده کنید!

- نه دستیار نه قهوه مجانی نه حقوق زیاد.

- این مجلس فقط سه خودرو دارد برای مناسبت‌های رسمی.

- انتظار اینست که نمایندگان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

- تا سال 1957 (1336) حقوق اصلاً دریافت نمی‌کردند، الان حقوقشان 40000 کرون سوئد است کمتر از حقوق یک معلم ساده!

- برای رفت و آمد، کارت بلیط اتوبوس و غیره سالیانه به آنها داده می‌شود.

- نمایندگان حق ندارند حقوق خود را بالاتر ببرند!

- فقط به نمایندگانی آپارتمان مسکونی داده می‌شود که ساکن استکهلم نبوده باشند.

- آپارتمان 45 مترمربعی بدون اتاق خواب جداگانه.

- دوست و فامیل‌شان حق ندارند شب را در آنجا سپری کنند، مگر اینکه هزینه اقامت آن شخص را بپردازند.

- در مجلس گارسون وجود ندارد، هر نماینده هزینه غذای خودش را می‌پردازد و ظرف غذای خودش را می‌شوید.

- نماینده دستیار ندارد، منشی ندارد، خودش برنامه‌های کاری خود را تنظیم می‌کند و تلفن‌هایش را جواب می‌دهد.

- اگر تاکسی کرایه کند انتظار اینست که نزدیک‌ترین مسیر را انتخاب نماید.

- مجلس اشتراک رسانه‌های مهم‌تر کشور را دارد و همه رسانه‌ها برای نمایندگان رایگان است که مشترکاً استفاده کنند.

- اگر بخواهند سفر کاری بروند باید ارزانترین گزینه مثلاً کوپه ارزان‌تر قطار را انتخاب کنند.

- برای سفر خارجی حداکثر 50000 کرون معادل 5400 دلار حق دارند هزینه کنند.

- هیچگونه پرداخت حقوق مادام‌العمر ندارند بلکه فقط تا دو سال بعد از پایان دوره نمایندگی به شرط اینکه ثابت کنند که به دنبال کار بوده‌اند می‌توانند تا وقتی کار گیر بیاورند معادل 85 درصد حقوق نمایندگی‌شان را دریافت کنند.

- سیاستمداران محلی که اصلاً حقوق دریافت نمی‌کنند چون کار سیاسی محلی کار عمومی محسوب می‌شود و حقوق ندارد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید