تصاویر پهپادهای انتحاری سپاه + جزئیات

کدخبر: ۳۶۴۷۹۱
اقتصادنیوز: تجهیز شناورهای تندرو به پهپادهای رزمی و انتحاری، ایده‌ای است که مهرماه سال گذشته توسط فرمانده کل سپاه مطرح شد و به فاصله یکسال این ایده تبدیل به محصول شد.
تصاویر پهپادهای انتحاری سپاه + جزئیات

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارسهفته گذشته نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی مراسمی که با حضور حسین سلامی فرمانده کل سپاه برگزار شد،‌ ۱۸۸ فروند از انواع پهپادهای شناسایی و رزمی را تحول گرفت که در این میان ۳ نمونه پهپاد عمود پرواز جدید تحت عنوان سپهر، شهاب ۲ و هدهد ۴ نیز به نیروی دریایی سپاه ملحق شد.

 در این مراسم همچنین برای نخستین بار برخی از تجهیزات و دستاوردهای جدید نیروی دریایی سپاه از جمله شناورهای تندرو مجهز به پهپادهای انتحاری ابابیل-۲ و تجهیز این نیرو به پهپادهای رزمی مهاجر-۶ و همچنین دو نمونه پهپاد جدید به نمایش درآمد که در ادامه به تشریح ویژگی‌های هرکدام از این دستاوردهای جدید خواهیم پرداخت.

ایده‌ای که یکساله به محصول رسید؛ قایق تندرو مجهز به پهپاد

۱۷ مهرماه سال گذشته و در ششمین همایش قایق‌های تندرو که در استان گیلان برگزار شد، سرلشکر حسین سلامی در این همایش از ضرورت ایجاد یک ترکیب عملیاتی میان پهپاد و قایق‌های تندرو سخن گفت و تاکید کرد: اگر پهپادهای سبک وزن با قایق‌های تندرو ترکیب شوند می‌توانند هر هدفی را تا ۱۰ کیلومتری خود مورد اصابت قرار دهند.

یک سال بعد یعنی در مهرماه سال جاری، یکی از دستاوردهای مهم و قابل توجهی که به نمایش درآمد، تجهیز شناورهای تندرو نیروی دریای سپاه به پهپاد انتحاری ابابیل-۲ است که در این ابتکار عملیاتی، با نصب سکوی پرتاب پهپاد بر روی سقف قایق، شناورهای تندرو سپاه از این پس قابلیت حمل پهپادهای انتحاری را خواهند داشت.


شناورهای تندرو سپاه مجهز به پهپاد ابابیل-۲

ابابیل ۲ که در ابتدا بعنوان یک پهپاد هدف توسعه یافته بود، با برد عملیاتی ۱۰۰ کیلومتر، مداومت پروازی ۷۵ تا ۱۲۰ دقیقه، سقف ارتفاع پرواز ۱۱ هزار پا و بیشینه سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت بعنوان یک پهپاد ارزان‌قیمت با ویژگی‌های عملیاتی منعطف در دهه ۱۳۷۰ در کشورمان به تولید انبوه رسید که تا به امروز نیز در کارکردهای مختلف در خدمت سازمان‌های نیروهای مسلح است. این پهپاد که یکی از گزینه‌های ارزان قیمت به منظور استفاده از آن در نقش پهپاد انتحاری است، با استفاده از پرتابگر (JATO) عمل برخاستن و پرواز را انجام می‌دهد، در دو نمونه قابل بازیابی به وسیله چتر و یا ارابه‌(اسکید) است و به همین دلیل نیازی به باند برای نشست و برخاست ندارد و قابلیت برنامه ریزی پروازی از قبل و یا حین پرواز را به وسیله اپراتور دارد.

بکارگیری پهپادها در نقش پهپاد انتحاری که امروزه در جهان متداول شده است و در کشورها و جنگ‌های مختلف شاهد به کارگیری آن هستیم، از جمله قابلیت‌های عملیاتی است که امروز برای نیروی دریایی سپاه که پیشتر شناورهای تندروی آن به موشک‌های کروز مجهز شده بودند، رقم خورده است. مزیت بکارگیری پهپاد انتحاری در مقایسه با موشک‌های کروز این است که پهپادهای انتحاری به دلیل آنکه توسط اپراتور هدایت می‌شوند، در تمام مراحل پرواز قابلیت هدایت را دارند و کاربر می‌تواند از مسیرهای مختلف پهپاد را به هدف نزدیک و در نهایت به آن اصابت کند.


حجم انبوهی از پهپاد شامل ۷۰ فروند پهپاد ابابیل-۲ به نیروی دریایی سپاه تحویل داده شد

از دیگر ویژگی‌های استفاده از این پهپادها با توجه به تاکتیک شناورهای تندرو سپاه در دریا که همان هجوم به صورت فوجی به شناورهای بیگانه است،‌ قابلیت سردرگم کردن سامانه‌های پدافندی شناورهای دشمن است که می‌تواند راه را برای شلیک موشک‌های کروز دریایی باز کند.

مهاجر-۶

یکی دیگر از پهپادهایی که برای نخستین بار تحویل نیروی دریایی سپاه شد، پهپاد رزمی مهاجر-۶ تولید شده توسط وزارت دفاع است که پیش از این تحویل نیروهای زمینی ارتش و سپاه شده بود و اخیرا نیز با افزایش راندمان موتور آن قابلیت حمل ۴ بمب قائم را پیدا کرده است که به افزایش قدرت آتش آن کمک شایانی می‌کند.

مطابق با تصاویر منتشر شده از مراسم الحاق این پهپادها به نیروی دریایی سپاه، دست‌کم ۱۵ فروند پهپاد مهاجر-۶ به این نیرو تحویل داده شده است که در نوع خود تعداد قابل توجهی است. اما نکته بارز این پهپادها دقت اصابت بمب‌های سری قائم به اهداف در دریا است.


پهپاد مهاجر-۶ مسلح به ۴ بمب هدایت شونده قائم

بر اساس تصاویر و فیلمی که از این عملیات منتشر شده است، مهاجر-۶ با استفاده از بمب‌های قائم با دقت اهداف کوچکی در دریا را که قایق‌های کوچک هستند را مورد اصابت قرار می‌دهد.


لحظه اصابت بمب قائم به هدف دایره زرد هدف؛ دایره آبی لحظه اصابت

عمودپروازها در ایستگاه نیروی دریایی سپاه

شرایط شناورها در دریا ایجاب می‌کند تا پهپادهایی که قرار است از مبدأ شناور در دریا پرواز کنند، به صورت عمود پرواز باشند تا در محل‌هایی مثل پد بالگرد نیز بتوانند عمل نشست و برخاست را انجام دهند. پیش از این و در آذرماه سال گذشته شاهد رونمایی نیروی دریایی ارتش از پهپاد عمود پرواز پلیکان بودیم که این پهپاد به منظور شناسایی در دریا قادر بود از روی پد بالگرد ناوشکن‌ها و ناوهای پشتیبانی نداجا به پرواز درآید و ماموریت خود را انجام دهد.

اما نیروی دریایی سپاه نیز در رونمایی اخیر از دستاوردهای پهپادی خود، سه نمونه پهپاد عمود پرواز را به نمایش گذاشته که در این میان ۲ نوع آن یعنی پهپاد شهاب-۲ و هدهد-۴ از نوع کوادکوپتر(چهارموتور) و هگزاکوپتر( شش موتور) هستند که به همین جهت به راحتی قابلیت عملیاتی شدن حتی از روی شناورهای تندرو کوچک را نیز دارند.


پهپادهای عمودپرواز سپهر، شهاب۲ و هدهد۴

دیگر عمود پرواز نیروی دریایی سپاه،‌ سپهر نام دارد که در حقیقت نمونه عمود پرواز شده پهپاد معراج نیروی زمینی سپاه است که تیرماه امسال با حضور سرلشکر سلامی در جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه رونمایی شده بود. در نمونه عمود پرواز معراج، با افزودن چهار موتور عمودی قابلیت پرواز عمودی در آن به وجود آمده است.

این پهپاد که به منظور عملیا‌های شناسایی از یک سامانه اپتیکی آسانسوری برای جمع شدن حین فرود برخوردار است، مداومت پروازی بیش از ۱۰ ساعت دارد و با وزن ۳۳ کیلوگرم، طول بال ۳.۶ متر، بر اساس اطلاعات منتشر شده برد ۱۰۰۰ کیلومتری دارد.

در میان پهپادهای جدیدی که به نیروی دریای سپاه ملحق شده است، البته دو پهپاد نیز وجود دارد که تاکنون اسم و مشخصاتی از آنها به طور رسمی منتشر نشده است.

یکی از آنها پهپادی است که با توجه به قرارگیری اپتیک در قسمت دماغه آن به نظر می‌رسد یک پهپاد شناسایی باشد و با توجه به پیکربندی بنده آن، از روی پرتابگر خودرویی به پرواز درمی‌آید و بر روی شکم فرود خواهد آمد. به توجه به افزایش سطح مقطع بال این پهپاد به نظر می‌رسد نسبت به پهپاد سایه از مداومت پروازی بیشتری برخوردار باشد.


پهپاد جدید نیروی دریایی سپاه

اما دیگر پهپادی که توسط نیروی دریایی سپاه به نمایش درآمده، مانند پهپاد قبلی از روی یک پرتابگر خودرویی پرواز و بر روی شکم فرود می‌آید. پیکربندی این پهپاد به صورت بال بالا و سکان عمودی آن نیز به V شکل است.

به نظر می‌رسد با توجه به نوع آنتن‌ها و تجهیزات نصب شده بر روی این پهپاد، از آن در نقش جنگ الکترونیک به منظور حمل محموله‌های جنگالی استفاده شود. تصاویر این پهپاد جدید را که مربوط به تست‌های پروازی آن است در ادامه خواهید دید.

الحاق حجم انبوهی از پهپادهای رزمی و شناسایی به نیروی دریایی سپاه که گستره وسیعی از سواحل و آب‌های جنوبی کشورمان خصوصا در منطقه حساس و راهبردی تنگه هرمز و خلیج فارس را تحت پوشش خود دارد، گویای اهمیت مسئله به کارگیری پهپاد در ماموریت‌های مختلف نیروهای مسلح کشورمان است. به گفته فرمانده نیروی دریایی سپاه، این نیرو دارای چهار گروه پهپادی است که با الحاق پهپادهای جدید،گروه پنجم پهپادی این نیرو در منطقه سوم دریایی در شمال خلیج فارس هم تشکیل خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید