نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از ۱3 مهر آغاز هر دهه

مدیریت بازار ارز شیفتی شد/دریافت مالیات ارزی از صرافی‌ها /تقاضای سهیم شدن ایران با کنسرسیوم نفت

کدخبر: ۳۶۵۱۲۹
​اقتصادنیوز: مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات13مهرماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: راه‌آهن تبریز – جلفا با قطارهای برقی، ابلاغ قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران ازسوی گمرک و...
مدیریت بازار ارز شیفتی شد/دریافت مالیات ارزی از صرافی‌ها /تقاضای سهیم شدن ایران با کنسرسیوم نفت

تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

سیزدهم مهر 1350؛ تقاضای سهیم شدن با کنسرسیوم نفت

مذاکرات ایران با کنسرسیوم، برای مشارکت ایران در اکتشاف و تولید از هفته آینده به‌طور رسمی آغاز خواهد شد.

قطعنامه مذاکرات به‌طور رسمی در پایتخت کشورهای عضو منتشر خواهد شد و بعد از انتشار قطعنامه مذاکرات به‌طور رسمی آغاز می‌شود.

مذاکرات چه در لیبی و چه در خلیج فارس پیرامون مشارکت کشورهای تولیدکننده در اکتشاف و استخراج نفت در دریافت سهمی از تولید نفت استخراجی و فروش مستقل آن به بازارهای نفتی خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود لیبی به‌دنبال وضع حاکم بر مدیترانه تقاضای 51 درصدی سهم را بنماید. درحقیقت لیبی هم مثل الجزایر مایل است با ریسک بیشتر اقدام کند و نتایج منفی که بر تولید آن به وجود خواهد آمد، قبول نماید.

اما در خلیج فارس دولت‌های تولیدکننده قدم اول را برای سهیم شدن 20 درصد برخواهند داشت.

راه‌آهن تبریز – جلفا با قطارهای برقی

امروز قرارداد الکتریکی شدن راه‌آهن تبریز و جلفا بین ایران و شوروی امضا شد. از جانب ایران مهندس پرویز آوینی، رئیس‌کل راه‌آهن این قرارداد را امضا کرد.

به‌موجب این قرارداد، طرح اجرایی الکتریکی شدن راه‌آهن پس از چهار ماه آماده و به ایران داده خواهد شد و پس از اجرای این طرح، قطارهایی که بین ایران و شوروی حرکت می‌کنند با لکوموتیوهای برقی کشیده خواهد شد.

نیروی برق موردنیاز راه‌آهن از تاسیسات سد ارس و به‌وسیله وزارت آب و برق تهیه و به راه‌آهن فروخته می‌شود.

اطلاعات 13 مهر50

سیزدهم مهر 1360؛ لغو کلیه قراردادهای نفتی با کنسرسیوم

 عباس هنردوست، معاون وزارت نفت ایران در یک جلسه مهم با شرکت نمایندگان کنسرسیوم نفت تصمیم دولت جمهوری اسلامی ایران را مبنی‌بر کان‌لم‌یکن کردن کلیه قراردادهای نفتی منعقد شده با این کنسرسیوم که خود مجموعه‌ای از شرکت‌های عمده نفت  استعماری جهان است، از تاریخ کودتای آمریکایی 28 مرداد 32 تا انقلاب اسلامی را به اطلاع نمایندگان این شرکت‌ها رسانید.

دکتر عباس هنردوست در مصاحبه‌ای با خبرنگار واحد مرکزی خبر در لندن پیرامون این امر گفت: این نخستین‌بار است که در تاریخ معاصر چنین اقدامی صورت می‌گیرد. تاکنون جهان شاهد فسخ قراردادها و لغو آنها، ملی کردن مراکز تاسیسات نبوده است؛ اما اینکه دولت انقلابی و کشوری دست به کان‌لم‌یکن کردن مجموعه خاصی از قراردادهایی می‌زند که در یک دوره حکومت غیرقانونی منعقد شده باشد، تاکنون رخ نداده است.

وی همچنین در پاسخ این سوال که آیا کان‌لم‌یکن کردن این قراردادها نفع مالی برای ما در بر دارد یا نه، گفت: برای ما در درجه اول حاکمیت ملی مهم است و کارشناسان ما در حال بررسی میزان دقیق خساراتی هستند که بر ملت ما خورده است.

ابلاغ قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران ازسوی گمرک

قانون حفاظت و توسعه صنایع کشور تهیه شد و گمرک ایران طی صدور بخشنامه‌ای متن این قانون را به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرد.

در این بخشنامه تاکید شده است که ترخیص کالای شرکت‌های مورد بحث باید با رعایت کامل مقررات و اخذ کامل حقوق گمرکی و سود بازرگانی و عوارض متعلقه انجام گیرد.متن کامل قانون در صفحه 11 روزنامه اطلاعات منتشر شده است.

اطلاعات 13 مهر60

سیزدهم مهر 1370؛ افتتاح دومین مجتمع دامپروری کشت و صنعت مغان

دومین واحد بزرگ مجتمع دامپروری کشت و صنعت مغان توسط حجت‌الاسلام والمسلمین اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهوری افتتاح شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. برای احداث این واحد که روزانه 15 تن شیر تولید خواهد شد، 120 میلیون تومان سرمایه‌گذاری شده و در آن 1200 راس گاو شیری از نژاد گاو «هلشتاین» کانادایی نگهداری می‌شود.

اطلاعات 13 مهر70

13 مهر 1390؛ پرواز قیمت تخم‌مرغ تا 350 تومان

روزنامه «دنیای‌اقتصاد» در صفحه 3 خود به افزایش قیمت تخم‌مرغ پرداخته است. براساس گزارش خبرنگار این روزنامه، در برخی از سوپرمارکت‌های کشور تخم‌مرغ شانه‌ای هفت تا هشت هزار تومان و دانه‌ای تا 350 تومان به فروش رفته است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهمن با بیان اینکه کلیه مرغداری‌هایی که تخم‌مرغ عرضه می‌کنند زیر نظر اتحادیه ما هستند، گفت: قیمت تخم‌مرغ در مرغداری‌ها شانه‌ای 5500 تا حداکثر 6 هزار تومان به توزیع‌کننده داده شده است که اگر سود منطقی خرده‌فروش را به آن اضافه کنیم باید شانه‌ای 6710 تومان ازسوی خرده‌فروشی عرضه شود که به‌صورت دانه‌ای حداکثر 230 تومان باید به فروش برسد.

شعله جنگ ارزی چین و آمریکا زبانه کشید

مجلس سنای آمریکا دوشنبه طرحی را تصویب کرد که راه را برای فشار بر چین برای افزایش ارزش پول این کشور در برابر دلار آمریکا هموار می‌کند.

این مصوبه به دولت آمریکا امکان می‌دهد بر واردات از کشورهایی که به کاهش مصنوعی ارزش پول خود برای کمک به صادراتشان متهم هستند، تعرفه‌های سنگین وضع کند.

این طرح که با حمایت سناتورهای دموکرات و جمهوری‌ خواه تصویب شد، به‌طور مستقیم به‌ چین اشاره نکرده اما خبرگزاری چین از آن به‌عنوان یک اقدام نمایدن و تبلیغی نام برده است.

مدیریت بازار ارز شیفتی شد

نرخ دلار که دو روز قبل تا سطح 1200 تومان کاهش یافته بود، در بعد از ظهر گذشته بار دیگر به 1240 تومان رسید. فعالان بازار در توصیف وضعیت بازار می‌گویند: مدیریت بازار ارز در عمل شیفتی شده است زیرا تا ساعت یک بعد از ظهر که بانک مرکزی قدرت مانور دارد نرخ ارز در بازار بر مدار کاهش قیمت قرار دارد و از این ساعت به بعد مدیریت بازار در دست دلالان قرار می‌گیرد.

دریافت مالیات ارزی از صرافی‌ها

معاملات ارزی در صرافی‌ها مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شود. یک منبع آگاه به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در جلسه‌ای که میان مسوولان بانک مرکزی و صرافان تشکیل شده، اعلام شده است که از پاییز امسال بر معاملات ارزی در صرافی‌ها 4 درصد مالیات بر ارزش افزوده اعمال شده و میزان افزوده شده از مردم دریافت می‌شود.

دنیای اقتصاد 13 مهر90

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید