نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 14مهر آغاز هر دهه

معدوم‌سازی 13100 مرغ و جوجه توسط ضدانقلاب!/پرداخت بدهی دولت به آستان قدس/ ساخت خانه‌های کوچک در سراسر کشور

کدخبر: ۳۶۵۳۴۳
​اقتصادنیوز: مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات14مهرماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:همکاری ایران در احداث یک کارخانه پارچه‌بافی در پاکستان، افزایش تولید انواع اتوبوس و سواری، قیمت دلار 900 تومان هم نمی‌ارزد ونه آیفون 5 آمد نه استیو جابز
معدوم‌سازی 13100 مرغ و جوجه توسط ضدانقلاب!/پرداخت بدهی دولت به آستان قدس/ ساخت خانه‌های کوچک در سراسر کشور

تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

چهاردهم مهر 1360؛ ضدانقلاب 13100 مرغ و جوجه را معدوم کرد

روزنامه اطلاعات در صفحه 4 خود نوشت: توسط عوامل ضدانقلاب 13 هزار و یکصد قطعه مرغ و جوجه در بخش ارسنجان و در دو مرغداری این بخش معدوم شدند.

در آزمایش‌هایی که توسط مسوولان از این دو مرغداری به‌عمل آمد، معلوم شد که عوامل ضدانقلاب به‌هنگام شب با آلوده کردن آب و دانه این مرغداری‌ها دست به این عمل زده‌اند.

همکاری ایران در احداث یک کارخانه پارچه‌بافی در پاکستان

کارخانه پارچه‌بافی مولان در کویته مرکز ایالت بلوچستان رسما آغاز به کار کرد. این کارخانه که با همکاری ایران و پاکستان احداث شده است، فعلا 33 میلیون متر پارچه تولید می‌کند و ظرفیت آن قابل‌ افزایش است.

در این کارخانه 2500 کارگر و کارمند سرگرم کار هستند و تولیدات مرغوب این کارخانه به خارج صادر خواهد شد.

اطلاعات 13 مهر 1360

چهاردهم مهر 1370؛ ساخت خانه‌های کوچک در سراسر کشور

مهندس کازرونی، وزیر مسکن و شهرسازی گفت: وزارت مسکن طبق مصوبه اخیر هیات دولت، با بودجه شرکت‌های تحت‌پوشش خانه‌هایی کوچک با متراژ 40 مترمربع احداث خواهد کرد و شکل واگذاری آنها نیز به شکل اجاره به شرط تملیک خواهد بود. کار ساخت‌وساز این واحدها نیز از سه ماه آخر امسال آغاز خواهد شد.

وی افزود: این واحدهای مسکونی کوچک در حاشیه شهرهای بزرگ و در تهران نیز در شهرک‌های اطراف ایجاد خواهد شد.

رومانی نفت، گاز و خودرو از ایران می‌خرد

وزیر صنایع رومانی در دیدار با روغنی زنجانی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تنگناهای کشورش در زمینه تامین انرژی در زمستان سال‌جاری، خواستار خرید 500 هزار تن «مازوت» و یک تا یک و نیم میلیون تن نفت خام علاوه‌بر 600 هزار تنی که در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور مورد توافق گرفته است، شد.

وی افزود: رومانی خواستار خرید 10 تا 12 هزار قطعه انواع مختلف ماشین و قطعه موتور از این کارخانه است.

وی در این دیدار آمادگی کشورش برای مشارکت در اجرای طرح احداث خط لوله گاز طبیعی ایران به اروپا از طریق ترکیه نیز اعلام و اضافه کرد: در ازای این مشارکت رومانی مایل است سالانه 12 میلیون مترمکعب گاز طبیعی از ایران وارد کند.

افزایش تولید انواع اتوبوس و سواری

وزارت صنایع سنگین طی گزارشی اعلام کرده است که تولیدات واحدهای تحت‌پوشش این وزارتخانه در 6 ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بسیاری داشته است. در 6 ماه اول امسال، 1672 دستگاه اتوبوس (560 درصد رشد)، 3344 دستگاه مینی‌بوس (263 درصد رشد)، 4719 دستگاه کامیون (143 درصد رشد)، 25683 دستگاه اتوبوس سواری (310 درصد رشد)، 9166 دستگاه وانت (87 درصد رشد) و 309 دستگاه انواع واگن باری و مسافری (27 درصد رشد) توسط واحدهای صنایع سنگین کشور تولید شده است.

اطلاعات 13 مهر 1370

14 مهر 1380؛ پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی و آستان قدس

هیات وزیران در جلسه اخیر خود نحوه پرداخت 8500 میلیارد ریال بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی و آستان قدس رضوی را تصویب کرد.

اطلاعات 13 مهر 1390

14 مهر 1390؛ احمدی‌نژاد: قیمت دلار 900 تومان هم نمی‌ارزد

محمود احمدی‌نژاد در جمع مردم همدان از همه مردم خواست که سه ماه به یارانه‌های نقدی خود در حساب‌ها دست نزنند تا سیر نزولی تورم که به گفته وی از همین ماه آغاز شده، تداوم یابد.

احمدی‌نژاد همچنین به افزایش قیمت طلا و ارز در بازار اشاره کرد و هر دو را ناشی از «تلاش بدخواهان ملت برای تلاطم در بازار» دانست.

وی درباره افزایش قیمت دلار در بازار که طی هفته گذشته تا مرز 1300 تومان نیز افزایش یافت و اکنون در حدود 1240 تومان تثبیت شده است، چنین گفت: «اگر این زشت‌کاری‌ها و خودخواهی‌ها نباشد، باید قیمت ارز پایین بیاید همچنان که دلار در اقتصاد ایران 900 تومان هم نمی‌ارزد، اما برخی هرچه بانک مرکزی دلار عرضه می‌کند، خریداری می‌کنند و می‌گویند باید قیمت دلار بالا رود.»

رئیس‌‌جمهور با بیان اینکه دشمنان و بعضی بدخواهان درصدد تلخ کردن کام ملت از شیرینی عظیم اجرای موفق قانون هدفمند کردن یارانه‌ها هستند به افشار دست‌های اخلالگر در بازار سکه و ارز پرداخت و گفت: برخی با پول کلان مقدار فراوانی سکه خریداری کرده‌اند تا بازار را به هم بریزند.

وی در ادامه به تبلیغات برخی رسانه‌ها در رابطه با بازار سکه اشاره کرد و افزود: عده‌ای می‌خواهند هر روز ملت را تحریک کنند و نوسان قیمت سکه را اعلام می‌کنند، اما مگر سکه غذاست؟ سکه چیزی است که مردم در مراسم‌ خاص به‌عنوان هدیه به یکدیگر می‌دهند.

رئیس قوه‌مجریه تلاش بدخواهان ملت برای تلاطم در بازار ارز را نیز یادآور شد و گفت: این در حالی است که آن قدر ارز ذخیره داریم که همه نیازهای کشور و واردات را پاسخگو است و نیز اینکه مسافرت‌ها به‌خوبی انجام شود.

درخواست رئیس‌کل برای افزایش نرخ سود

گزارش از نشست شورای پول و اعتبار حاکی از این است که رئیس‌کل بانک مرکزی در این نشست خواستار تغییر نرخ سود اوراق مشارکت با هدف جمع‌آوری نقدینگی از سطح بازار شده است، زیرا به اعتقاد او با نرخ سود 15 درصد نقدینگی جمع‌آوری نمی‌شود. اگر برای این موضوع فکری نشود فرصتی فراهم می‌شود که نقدینگی یک روز از بازار ارز، یک روز از بازار سکه و یک روز نیز از بازارهای دیگری سردرمی‌آورد.

نه آیفون 5 آمد نه استیو جابز

کنفرانس اپل روز سه‌شنبه نه در مکان همیشگی که در سالنی که استیو جابز در آن آیپاد و مک‌بوک‌ایر را معرفی کرده بود، برگزار شد. این بار برای معرفی یک نوآوری جدید به جای جابز محبوب، جانشینش تیم کوک روی صحنه آمد و با ابراز خوشحالی از معرفی محصول، آماری از فروش محصولات این شرکت ارائه کرد.

اما آیفونی که توسط اپل معرفی شد، همان آیفون 4 است با این تفاوت که امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جدید به آن اضافه شده است.

دنیای اقتصاد 13 مهر 1390

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید