جزئیات تازه از سند همکاری 25 ساله ایران و اژدهای زرد؛ همکاری با چین در امور قضایی ومجلس

کدخبر: ۳۷۳۳۴۳
اقتصادنیوز: غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه جزئیات تازه‌از سند همکاری 25 ساله ایران و چین را مطرح کرد.
جزئیات تازه از سند همکاری 25 ساله ایران و اژدهای زرد؛ همکاری با چین در امور قضایی ومجلس

 به گزارش اقتصادنیوز او در گفت‌وگو با مهر تاکید کرد: سند نهایی جامع همکاری ایران و چین در بخش‌های مختلف قضایی، مجلس و... ورود کرده است.

 

وی در مورد سند جامع ۲۵ ساله ایران و چین نیز می‌گوید آن سندی که در رسانه‌ها منتشر شده است، سند موضوع مذاکره ایران و چین نیست؛ سند موضوع مذاکره خیلی متفاوت است. زمینه‌های همکاری آن سند که بیرون آمده بود، اقتصادی بود اما سند نهایی در بخش‌های مختلف قضائی، مجلس و… دو کشور ورود کرده است.

آقای وزیر (ظریف) سفری به چین داشتند، مذاکرات بسیار خوبی با همتای چینی خود در بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، دو جانبه و منطقه و بین المللی داشتند و بحث‌های خوبی صورت گرفت.

یکی از بحث‌های مهم موضوع سند ۲۵ ساله بود. خوشبختانه استقبال چینی‌ها از برنامه ۲۵ ساله و اصلاحاتی که بعداً انجام شد و به طرف چینی داده شد، مثبت بود و فکر می‌کنیم با استقبالی که شده است شاهد پیشرفت امر باشیم. ما پیشنهادات خود را به طرف مقابل ارائه کرده‌ایم. نهایتاً هیأت هایی برای مذاکره تبادل می‌شود.

 انصاری در بخش دیگری از این گفت‌وگو تاکید کرد: پروژه‌ها و مبادلاتی که در پی سند ۲۵ ساله اجرا می‌شود حجم بسیار بالایی دارد. این یک برنامه ۲۵ ساله است و یک ساله نیست که بگوییم در سال ۱۴۰۰ این برنامه امضا می‌شود و در سال ۱۴۰۱ حجم تجارت ما از ۵ میلیارد دلار به ۴۰ میلیارد دلار می‌رسد. این گونه نیست و قرار است در طی ۲۵ ساله همکاری جامع انجام شود.

او همچنین اعلام کرد: به واسطه بحث کرونا، رفت و آمد بسیار محدود است. بنابراین امضای چنین سندی، رفت و آمد در سطوح بالا می‌خواهد. ما بر آنیم که اگر در محتوای سند از طرف چین مشکلی وجود نداشته باشد، بتوانیم ترتیباتی اتخاذ کنیم تا این سند امضا شود. بحث سفرهای دو جانبه و کرونا مشکل اصلی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید