بایدن تیم امنیت ملی و سیاست‌خارجی را انتخاب کرد؛

حامیان برجام در رأس دولت جو بایدن /معرفی ۶ عضو مهم کابینه

کدخبر: ۳۷۵۰۱۷
جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا از گزینه‌های خود برای ۶ پست مهم امنیت ملی و سیاست‌خارجی دولت خود رونمایی کرد.
حامیان برجام در رأس دولت جو بایدن /معرفی ۶ عضو مهم کابینه

به گزارش اقتصادنیوز، جو بایدن و کمالا هریس رئیس‌جمهور منتخب و معاونش از افراد مورد نظر خود برای تیم ۶ نفره سیاست‌خارجی و امنیت ملی کابینه رونمایی کردند.

بر این اساس، آنتونی بلینکن به عنوان وزیر امور خارجه، جیک سالیوان به عنوان مشاور امنیت ملی، لیندا توماس گرینفیلد به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل در نظر گرفته شده‌اند.

کابینه امنیت ملی و سیاست خارجی

جو بایدن همچنین آوریل هینز را به عنوان مدیر اطلاعات ملی و الخاندرو مایورکاس به عنوان وزیر امنیت داخلی در نظر گرفت تا در صورت تأیید سنا ۲ انتخاب تاریخی نخستین مدیر زن در سازمان اطلاعات ملی و نخستین وزیر لاتین‌تبار در وزارت امنیت داخلی به نام دولت جوزف آر بایدن، رئیس‌جمهور چهل‌وششم ثبت شود.

رئیس‌جمهور منتخب آمریکا همچنین با تعریف یک سمت جدید، جان کری را به عنوان نماینده ویژه در مسائل تغییر اقلیم، در نظر گرفته است.

کابینه امنیت ملی و سیاست خارجی

 

وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی؛ ۲ مشاور دیرینه بایدن

 آنتونی بلینکن، معاون مشاور امنیت ملی دولت اوباما و مشاور ارشد سیاست‌خارجی در کمپین انتخاباتی بایدن بود که حالا گزینه وزیر امور خارجه شد.

آنتونی بلینکن

جیک سولیوان که به عنوان مشاور امنیت ملی، در نظر گرفته شده مشاور ارشد سیاست خارجی در کمپین جو بایدن در انتخابات اخیر و نیز کمپین هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ بوده است. سالیوان ۳۴ساله به عنوان مدیر برنامه‌ریزی سیاسی در وزارت خارجه تحت نظر هیلاری کلینتون نیز خدمت کرد و به عنوان نزدیکترین مشاور استراتژیک وی فعالیت می‌کرد.

جیک سولیوان

نیویورک‌تایمز پیش‌تر در این باره نوشته بود: انتظار می‌رود آنتونی جی. بلینکن، مدافع اتحادهای جهانی (گلوبالیست) و نزدیکترین مشاور سیاست خارجی رئیس جمهور منتخب جو بایدن، به عنوان وزیر امور خارجه معرفی شود. شغلی که به گفته افراد نزدیک به این روند، بلینکن در آن سعی خواهد کرد شرکای بین‌المللی را ترغیب به رقابت جدید با چین نماید.

تونی بلینکن 58 ساله، معاون سابق وزیر امور خارجه در زمان رئیس جمهور باراک اوباما بود و کار خود را در وزارت خارجه در زمان دولت کلینتون آغاز کرد. انتظار می رود که اعتبار گسترده او در زمینه سیاست خارجی پس از ۴ سال استراتژی کلنگی دولت ترامپ و تهاجم ملی گرایانه وی، به آرام شدن وضعیت سیاست خارجه آمریکا و جهان کمک کند.

آنتونی بلینکنبلینکن و سالیوان در کنار هم معتمد فکری بایدن با جهان‌بینی مشترک هستند، دوستان خوبی که اغلب به صدای وی در مورد مسائل سیاست خارجی تبدیل شده‌اند. آنها مخالف جدی استفاده ترامپ از شعار "اول آمریکا" به عنوان استراتژی اصلی سیاست خارجی آمریکا هستند و معتقدند این رویکرد، تنها ایالات متحده را منزوی می‌کند و برای دشمنان آمریکا فرصت‌ها و خلأهایی را ایجاد می‌کند.

 بلینکن که نزدیک به 20 سال در کنار بایدن بوده، ابتدا به عنوان دستیار ارشد وی در کمیته روابط خارجی سنا و سپس به عنوان مشاور امنیت ملی وی در زمان معاونت بایدن در دولت اوباما خدمت کرده است. به گفته نیویورک تایمز، در دوره اوباما، بلینکن به توسعه واکنش آمریکا به آشوب سیاسی و بی‌ثباتی در سراسر خاورمیانه کمک کرد، و نتایج متفاوتی را در مصر ، عراق ، سوریه و لیبی به دست آورد.

اما انتظار می‌رود مهمترین اولویت‌های جدید وی استقرار مجدد ایالات متحده به عنوان یک متحد قابل اعتماد است که آماده پیوستن دوباره به توافق نامه‌ها و نهادهای جهانی است؛ از جمله بازگشت به توافق‌نامه آب‌و‌هوایی پاریس، توافق هسته‌ای ایران و توقف خروج از سازمان بهداشت جهانی.

سالیوان با به دست آوردن بالاترین پست امنیت ملی کاخ سفید، جوان‌ترین فردی خواهد بود که از زمان دولت آیزنهاور به این سمت رسیده است. جیک سولیوان در سال ۲۰۱۵ در مذاکراتی که منجر به توافق هسته‌ای ایران شد نام خود را سر زبان‌ها انداخت و حتی در میان جمهوری‌خواهان محافظه کار در کنگره نیز طرفدارانی پیدا کرد.

جیک سولیوان

سفیر سیاه‌پوست و نماینده ویژه کهنه‌کار

رئیس‌جمهور منتخب آمریکا همچنین لیندا توماس گرینفیلد را به عنوان سفیر ایالات متحده در سازمان ملل و جان کری را به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور تغییر اقلیم در نظر گرفته است. جان کری چهره شناخته شده دموکرات‌ها که در دولت دوم اوباما وزیر خارجه بود و حضورش در مذاکرات با محمدجواد ظریف وی را به چهره‌ای آشنا برای ایرانیان تبدیل کرده است. گرینفیلد نیز از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ به عنوان دستیار وزیر امور خارجه (جان کری) در امور آفریقا خدمت کرده است.

لیندا توماس گرینفیلد

امنیت داخلی و اطلاعات ملی

مایورکاس نیز به عنوان وزیر امنیت داخلی DHS در نظر گرفته شده است. مایورکاس معاون وزیر سابق امنیت داخلی، مدیر سابق خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده و نیز دادستان اسبق در منطقه مرکزی کالیفرنیا بوده است.

آلخاندرو مایورکاس، که به عنوان معاون وزیر امنیت داخلی در طول دولت اوباما خدمت کرده است، در صورت تأیید سنا اولین وزیر لاتین‌تبار در تاریخ نزدیک به 18 ساله این وزارت‌خانه خواهد شد (پس از حملات 11 سپتامبر DHS برای اطمینان خاطر به ثبات عمومی آمریکا ایجاد شد).

ALEJANDRO MAYORKAS

او همچنین هدایت و اجرای برنامه رئیس جمهور باراک اوباما با عنوان اقدام معوق برای کودکان ورودی (داکا) به عنوان مدیر خدمات مهاجرت و شهروندی (CIS)  ایالات متحده برعهده داشت. مایورکاس احتمالا با انتقاد سناتورهای جمهوری خواه که تقریبا یک‌دست با اقدام اجرایی اوباما در DACA مخالف بودند، مواجه می‌شود. اگر جمهوری خواهان اکثریت خود در مجلس سنا را حف کنند، کار وی سخت خواهد شد.

در دوره ۴ساله رئیس جمهور ترامپ، تمرکز وزارت امنیت داخلی به طور ویژه از ضد تروریسم به مهاجرت و محدودیت مرزها تغییر یافت. ترامپ سومین نهاد بزرگ فدرال کشور را به ابزاری قدرتمند در سیاست داخلی و سیاست های انتخاباتی تبدیل کرد، و از سازمان امنیت داخلی برای جلوگیری از مهاجرت گسترده و سرکوب اعتراضات خیابانی در شهرهای آمریکا استفاده کرد. DHS با وجود پنج مدیر در چهار سال  دوران ترامپ، آشفتگی بی‌سابقه ای را تجربه کرد. 

همچنین آوریل هِینز که به عنوان گزینه مدیر مرکز اطلاعات ملی معرفی شده، در دوره دوم ریاست جمهوری اوباما به عنوان معاون مشاور امنیت ملی و قبل از آن به عنوان اولین معاون زن در CIA فعالیت می کرد. وی از زمان ترک دولت اوباما چندین پست در دانشگاه کلمبیا داشته است.

AVRIL HAINES A former deputy C.I.A. director and former deputy national security adviser_ Ms. Haines has held several posts at Columbia University since leaving the Obama administration. (Ms. Haines has also been

مدیر سازمان اطلاعات ملی (DNI) به عنوان مشاور اطلاعاتی رئیس جمهور و رهبر جامعه اطلاعاتی ایالات متحده فعالیت می‌کند. رئیس DNI از نظر تاریخی یک نقش سیاسی نبوده است، اما در دوره ترامپ، دو بار توسط وفادارانش هدایت شده و از اقتدار آن برای پیشبرد ادعاهای ترامپ مبنی بر اینکه وی هدف توطئه مقامات اطلاعاتی است، استفاده کردند.

بازگشت حامیان برجام به وزارت‌ خارجه آمریکا +اینفو

بازگشت حامیان برجام به وزارت‌ خارجه آمریکا اینفو

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید