کارگران خشمگین در انتظار امضای رئیس جمهور

میراث دردسرساز ترامپ برای بایدن

کدخبر: ۳۸۱۶۴۳
رئیس‌جمهور منتخب، جو بایدن، در شرایطی دولت را به دست خواهد گرفت که با میلیون‌ها کارگر و نیروی کار خشمگین و دولتی نیمه‌تعطیل مواجه است.
میراث دردسرساز ترامپ برای بایدن

به گزارش اقتصادنیوز، در آمریکا کشمکش بر سر بسته حمایتی 900 میلیارد دلاری در برابر آسیب‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا و بودجه 1،4 تریلیون دلاری دولت هم‌چنان تیتر اول رسانه‌هاست.

تهدیدات لحظه آخری ترامپ

در طول هفته گذشته این بسته در کنگره به تصویب رسید، ولی رئیس‌جمهور ترامپ تهدید به وتوی آن کرد و مذاکرات مجدد قانون‌گذاران امریکا در روز پنج‌شنبه نیز به بن‌بست رسید.

دموکرات‌ها، هم‌‌راستا با مهم‌ترین درخواست ترامپ، خواهان ارتقای کمک به هر نفر از مبلغ 600 دلار به 2000 دلار بودند و جمهوری‌خواهان هم به دنبال تغییر در میزان کمک‌های خارجی دولت و برخی دیگر از درخواست‌های رئیس‌جمهور شدند که در نهایت هر دو طرف در تائید پیشنهادات خود ناکام ماندند.

در این شرایط گروهی از نمایندگان از هر دو حزب طی نامه‌ای خطاب به دونالد ترامپ از او خواستند که او این قانون را امضا کند چرا که به اعتقاد آن‌ها خانواده‌های زحمت‌کش، کارگران بی‌کارشده، مشاغل کوچک آسیب‌دیده، سیستم بهداشت و درمان تحت فشار بیش از حد، مدارس و بسیاری از موارد دیگر به شدت به این کمک‌ها نیازمندند.

دونالد ترامپ

آمریکایی ها منتظر امضای ترامپ

با این حال دونالد ترامپ که پنج‌شنبه خود را برای بازی گلف در فلوریدا سپری می‌کرد، علی‌رغم ارسال‌ توییت‌های متعددی که بیش‌تر مربوط به ادعاهای او درباره تقلب در انتخابات ریاست جمهوری بود، نسبت به بسته حمایتی و بودجه دولتی هیچ اظهارنظری نکرد. در شرایطی که اجرایی شدن بسته حمایتی و لایحه بودجه در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته، علاوه بر بلاتکلیفی میلیون‌ها شهروندی که چشم‌انتظار دریافت این کمک‌ها هستند، در صورت قانونی نشدن آن‌ها، از هفته جاری بیمه بیکاری 14 میلیون نفر با خطر مواجه می‌شود و از روز سه‌شنبه بخش‌هایی از دولت نیز تعطیل خواهد شد. به همین مناسبت رویترز به بررسی سناریوهای پیش رو پرداخته است.

وتوی خودکار مصوبات سرنوشت ساز

در سناریوی اول با وجود امتناع کنگره از درخواست‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کوتاه می‌آید و مصوبات را امضا  و به قانون مبدل می‌کند. در سناریوی دوم ترامپ مصوبات را وتو می‌کند که در این صورت دو احتمال پیش می‌آید؛ یکی این‌که با رای‌گیری مجدد کنگره و بدست آوردن رای دو سوم هر کدام از مجالس آن‌ها ‌را به قانون مبدل کنند یا آن‌که وتو پا بر جا بماند.

اما سناریو سوم از همه محتمل‌تر است و آن عدم امضای رئیس‌جمهور است. با توجه به فرصتی که برای پایان کنگره باقی مانده، در امریکا به این وضعیت وتوی خودکار (Pocket veto) می‌گویند.

رئیس‌جمهور طبق قانون 10 روز کاری پس از ارسال مصوبات کنگره فرصت امضای آن و مبدل کردنش به قانون را دارد. با این حال در روز سوم ژانویه صدوشانزدهمین دوره کنگره به پایان می‌رسد و در صورت عدم امضای رئیس‌جمهور مصوبات خودبه‌خود لغو می‌شود.

جوبایدن گرفتار نیروهای کار خشمگین و دولت نیمه تعطیل

دولت دونالد ترامپ تا روز 20 ژانویه بر سر کار خواهد بود. اگر سناریو سوم عملی شود کنگره جدید امریکا باید لایحه بودجه را برای چهارمین بار از سپتامبر گذشته به بحث بگذارد و این در حالی است که از 26 دسامبر بیمه بیکاری نزدیک به 14 میلیون نفر منقضی می‌شود و از 29 دسامبر بخش‌هایی از دولت بودجه‌ای برای اداره کردن ندارند و ناگزیر از تعطیلی هستند.

بدین ترتیب رئیس‌جمهور منتخب، جو بایدن، در شرایطی دولت را به دست خواهد گرفت که با میلیون‌ها کارگر و نیروی کار خشمگین و دولتی نیمه‌تعطیل مواجه است. باید تا روزهای بعد منتظر ماند و دید آیا ترامپ استراتژی زمین‌های سوخته را در سر دارد یا برگه دیگری را رو خواهد کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید