سرخط خبری مهمترین رخدادهای جهان؛

حمله از جناحین به رئیس جمهور /اوج‌گیری دوباره پرنده‌های مرگ‌آفرین /جولان کرونا در ووهان

کدخبر: ۳۸۲۵۹۹
ترامپ بازهم طوفان توئیتری به راه انداخته است، در سوی دیگر دنیا کرونا بازهم ووهان چین را گرفتار کرده است.
حمله از جناحین به رئیس جمهور /اوج‌گیری دوباره پرنده‌های مرگ‌آفرین /جولان کرونا در ووهان

به گزارش اقتصادنیوز، ادامه جدال‌ها در ایالات متحده در روزهای پایانی اقامت دونالد ترامپ در کاخ سفید، اعتراض به ازسرگیری پرواز هواپیماهای بوئینگ مدل مکس 737، تفاهم‌نامه گروه ال‌جی با جاکارتا، اعلام انتشار نتایج تحقیقات پیرامون همه‌گیری در ووهان چین، اولین رزمایش مشترک گروه‌های مبارز فلسطینی در غزه و محکومیت ده فعال سیاسی هنگ‌کنگی مهم‌ترین رویدادهایی بودند که در نیم‌روز گذشته سرخط رسانه‌های دنیا را به خود اختصاص دادند.

حمله از جناحین به رئیس‌جمهور رفتنی

در شرایطی که تنها سه هفته به  پایان دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ باقی مانده، حملات از دو جناح به او و مخالفت با خواسته‌هایش ادامه دارد و به نظر می‌رسد دست‌کم نخبگان امریکایی برای ترک کاخ سفید توسط او لحظه‌شماری می‌کنند.

3

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه خود را با طوفانی از توئیت‌هایی آغاز کرد که رهبران جمهوری‌خواه را مورد حمله قرار می‌داد و آن‌ها را تحت فشار می‌گذاشت تا با پیشنهاد افزایش مبلغ چک‌های حمایتی آسیب‌دیدگان از ویروس کرونا موافقت کنند و از وتوی لایحه دفاعی حمایت کنند. او با حمله به رهبران «خسته» و «بی‌حال» جمهوری‌خواهان آن‌ها را «رقت‌انگیزانی» خواند که «فقط بلدند دست بدهند» و نوشت: ما به رهبران جدید پرانرژی جمهوری‌خواه نیاز داریم. با این حال دیروز میچ مک‌کانل، رهبر جمهور‌خواه سنا رای‌گیری در مورد افزایش مبلغ چک‌های حمایتی از 600 دلار به 2000 دلار را که به تصویب مجلس نمایندگان رسیده و مورد حمایت رئیس‌جمهور هم قرار دهد به تعویق انداخت.

او از نمایندگان سنا خواست با رای خود وتوی بودجه دفاعی توسط ترامپ را هم نادیده بگیرند. در صورت تحقق امر اخیر، کنگره برای اولین بار وتوی دونالد ترامپ را بی‌اثر می‌کند.

از سوی دیگر در شرایطی که فرماندار کلرادو از کشف اولین مبتلا به نوع جدید ویروس کرونا در این ایالت که نخستین نمونه مشاهده شده در ایالات متحده است خبر داد، جو بایدن طی سخنرانی خود در ایالت دلاور بار دیگر سیاست‌های دولت دونالد ترامپ در مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا را مورد انتقاد قرار داد.

به عقیده او، با سرعت کنونی واکسیناسیون عمومی ممکن است سال‌ها به طول بیانجامد. او روند جاری واکسیناسیون را به شدت زیر سئوال برد چرا که به گفته او در ابتدا وعده داده شده بود که تا پایان سال جاری میلادی بیست میلیون واکسن بزنند، در حالی که در عمل دو میلیون نفر موفق به واکسیناسیون شده‌اند.

او ابراز امیدواری کرد که در پایان صدمین روز از دولت او نزدیک به صدمیلیون نفر واکسینه شوند، یعنی واکسیناسیون روزانه یک میلیون نفر، چیزی در حدود 5 تا 6 برابر وضعیت فعلی. او تاکید کرد که برای این کار نیاز به همکاری کنگره برای تخصیص بودجه بیش‌تر برای این کار است. اما ساعاتی بعد ترامپ با ارسال توئیتی به دفاع از عملکرد دولتش پرداخت:  «واکسن‌ها توسط دولت فدرال به مناطق تعیین شده به موقع و به درستی ارسال شده، توزیع آن‌ها به عهده ایالات است. ما نه تنها واکسن‌ها، بلکه پول کافی را نیز به ایالات فرستاده‌ایم». روز گذشته،

کاملا هریس  معاون رئیس جمهور منتخب نیز با هدف افزایش اعتماد عمومی نسبت به واکسن کرونا با حضور در یک مرکز پزشکی در جنوب شرقی واشنگتن که عموما محل مراجعه افراد رنگین پ‌‍وست است، اقدام به واکسیناسیون کرد.

2

اوج‌گیری دوباره پرنده‌های مرگ‌آفرین

علی‌رغم جنجال‌ها بر سر هواپیماهای بوئینگ مدل مکس737 و پس از گذشت بیست ماه از ممنوعیت پروازی، این هواپیما روز گذشته برای اولین بار پروازهای مسافری خود را در ایالات متحده از سر گرفت. با وجود ادعای بوئینگ مبنی بر رفع عیب این مدل از هواپیماها و به‌روزرسانی سیستم نرم‌افزاری آن، نظرسنجی‌های رویترز حاکی از آن است که هنوز نیمی از مسافران نسبت به پرواز با آن‌ها بی‌اعتماد هستند. پس از دو سقوط مرگبار این هواپیماها که منجر به قربانی شدن 346 نفر شده بود، از مارس 2019 این هواپیماها زمین‌گیر شده بودند. خانواده‌های قربانیان سقوط بوئینگ مکس 737  از جمله معترضین به بازگشت این هواپیماه هستند. یالنا لوپز-لوئیس که همسرش را در سانحه هواپیمایی اتیوپی از دست داده به رویترز گفت: «من از کسانی که می‌خواهند بلیط پرواز با این هواپیما را رزرو کنند می‌خواهم بدانند که پرواز با چه نوع هواپیمایی را انتخاب می‌کنند  و آگاهانه برای خود و عزیزانش تصمیم بگیرند».

بازگشت جنجال‌برانگیز این هواپیماها در شرایطی صورت می‌گیرد که همه‌گیری ویروس کرونا صنعت هواپیمایی را را با بدترین بحران‌ها مواجه کرده و تقاضا برای آن به حدود سی درصد از سطح سال 2019 رسیده است.

4

تفاهم‌نامه جاکارتا

به گزارش رویترز، اندونزی و گروه ال‌جی تفاهم‌نامه‌ای به ارزش 9.8 میلیارد دلار برای ساخت باتری‌های لیتیومی امضا کردند. این قرارداد شامل سرمایه‌گذاری این شرکت در سراسر زنجیره تولید باتری خودورهای الکتریکی می‌شود. به گفته رئیس هیئت مدیره گروه ال‌جی، این توافق اندونزی را به بزرگ‌ترین کشور جهان در صنعت باتری‌های لیتیومی مخصوص خودروهای الکتریکی تبدیل می‌کند.

5

اعلام ابتلای ده برابری در ووهان

به گزارش بی‌بی‌سی، انتشار نتایج پژوهشی که توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین نشان می‌دهد، نزدیک به 5 درصد از مردم شهر ووهان احتمالا به ویروس کرونا آلوده شده‌اند. این مطالعه مربوط به یک ماه بعد از آغاز اولین موج همه‌گیری در چین بوده است. جمعیت ووهان در حدود یازده میلیون نفر تخمین زده شده و بر این اساس احتمالا در آن زمان در حدود پانصد هزار نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند. در صورت صحت این مطالعه، این رقم حدود ده برابر بیش‌تر از تعداد رسمی اعلام شده است.

پیش از این دولت چین به عدم شفافیت در مورد ویروس متهم شده بود و منتقدان به آمار رسمی در این کشور با تردید نگاه می‌کردند. انتشار نتایج این پژوهش درست پیش از بازدید تیمی از دانشمندان بین‌المللی از ووهان برای بررسی منشا ویروس صورت گرفته است. آن‌ها ماه آینده و پس از ماه‌ها مذاکره با پکن که تمایلی به همکاری با تحقیقات مستقل نداشت از این شهر دیدار خواهند کرد.

 

6

رزمایش مشترک گروه‌های فلسطینی در غزه

به گزارش رویترز، روز سه‌شنبه گرو‌ه‌های مبارز فلسطینی با برگزاری اولین رزمایش مشترک خود، موشک‌هایی به سمت دریای مدیترانه در کنار نوار غزه شلیک کردند. این رزمایش مشترک شامل تمرینات زمینی و ساحلی بود که به عنوان آزمونی برای آمادگی در مواجهه احتمالی با اسرائیل از آن یاد می‌شود. بر اساس این گزارش پس از سخنرانی ابوحمزه، سخنگوی جهاد اسلامی فلسطین، هشت موشک به سمت دریای مدیترانه شلیک شد.

7

محکومیت ده فعال دموکراسی‌خواه هنگ‌کنگی

به گزارش بی‌بی‌سی، دادگاهی در چین ۱۰ فعال هنگ‌کنگی را به جرم تلاش برای عبور غیرقانونی از مرز به حبس از یک تا سه سال محکوم کرد. آن‌ها در ماه آگوست هنگامی که قصد داشتند با قایق تندرو از هنگ‌کنگ به تایوان فرار کنند توسط گارد ساحلی بازداشت چین شدند. با اعلام این دادگاه، این احکام صرفا برای خروج غیر قانونی صادر شده و دستگیرشدگان پس از طی دوره محکومیت مجددا به هنگ کنگ بازگردانده می‌شوند تا در آنجا نیز به اتهامات مربوط به اعتراضات دموکراسی‌خواهان رسیدگی شود. دادگاهی در هنگ‌کنگ هم یک فعال دانشجویی دموکراسی‌خواه را به جرم توهین نسبت پرچم چین در جریان اعتراضات ماه مه سال گذشته در هنگ کنگ به تحمل چهار ماه زندان محکوم کرد. در جریان دادگاه گفته شد که او با پایین آوردن پرچم چین، شکستن تیر آن و به هوا پرتاب کردن پرچم اعتبار پرچم ملی را تضعیف کرده است.

1ژ

آتش‌افروزی صهیونیست‌ها در سوریه

بر اساس گزارش‌های رسیده از دیده بان حقوق بشر سوریه شب گذشته  اسرائیل مواضع حزب‌الله لبنان در منطقه الزبدانی در حومه شمال غربی دمشق را مورد هدف قرار داده است. با وجود واکنش پدافند هوایی سوریه، این حمله اسرائیل علاوه بر تلفات جانی باعث خسارت مالی نیز شده است. خبرگزاری دولتی سوریه نیز به نقل از منابع نظامی گزارش داده در حمله هوایی اسرائیل به حومه دمشق یک نفر کشته و سه سرباز زخمی شدند.

از سرگیری صادرات گاز به عراق

به گزارش خبرگزاری دولتی عراق، دفتر نخست‌وزیر روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای از دیدار با وزیر نیروی ایران خبر داد و اعلام کرد صادرات گاز ایران فورا از سر گرفته می‌شود. این بیانیه متذکر شده صادرات گاز ایران به عراق در روزهای اخیر به دلایل فنی قطع شده بود. این در حالی است که پیش از این شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده بود سه میلیارد دلار از مجموع شش میلیارد دلار پول مربوط به صادرات گاز به عراق در بانکی در این کشور بلوکه شده و مابقی هم پرداخت نشده است و ناظران علت قطع صادرات گاز را در ارتباط با این مسئله تحلیل می‌کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید