سرخط خبری مهمترین رخدادهای جهان؛

پایان ترامپِ توئیتر /خط‌ونشان هسته ای رهبر کره شمالی /و اینک تحریمِ تحلیف...

کدخبر: ۳۸۴۷۶۶
رفتارهای پرحاشیه ترامپ و حمایت تلویحی او از خشونت های هوادارانش در نهایت توئیتر را مجبور کرد حساب کاربری رئیس جمهور آمریکا را به صورت دائمی تعلیق کند.
پایان ترامپِ توئیتر /خط‌ونشان هسته ای رهبر کره شمالی /و اینک تحریمِ تحلیف...

به گزارش اقتصادنیوز، مسدودشدن دائمی حساب توئیتری دونالد ترامپ، تحریم مراسم تحلیف جو بایدن، تماس نانسی پلوسی با رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده و هشدار نسبت به رفتارهای نامتعادل ترامپ، تهدید جدید رهبر کره شمالی، بازگشایی مرز میان امارات متحده و قطر و ثبت رکوردی تازه از قربانیان کرونا در امریکا سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته تشکیل داده‌اند. 

پایان سیاست‌ورزی توئیتری

شام‌گاه گذشته بخش ایمنی شرکت توئیتر با انتشار توئیتی اعلام کرد حساب کاربری دونالد ترامپ را برای همیشه مسدود می‌کند. «تحریک بیش‌تر به خشونت» دلیل اعلام شده از سوی این شرکت پس از بررسی دقیق توییت‌های اخیر دونالد ترامپ و مسائل پیرامون آن‌ها، برای چنین تصمیمی است. پیش از این حساب شخصی ترامپ به مدت دوازده ساعت از دسترس خارج و توییتر دو توییت او را به دلیل این‌که تحریک به خشونت محسوب می‌شوند حذف کرده بود. همان موقع توئیتر هشدار داده بود اگر دونالد ترامپ قوانین توییتر را رعایت نکند، برای همیشه از این شبکه اجتماعی حذف خواهد شد. به گزارش رویترز، ‌توییتر حساب کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ را هم مسدود کرده است.

photo_۲۰۲۱-۰۱-۰۹_۰۹-۳۹-۵۵

فیسبوک هم روز گذشته اعلام کرده بود که دست کم تا پایان مراسم تحلیف و انتقال قدرت به جو بایدن، حساب کاربری آقای ترامپ در فیسبوک و اینستاگرام را تعلیق کرده است. دونالد ترامپ نزدیک به 88 میلیون فالوئر در توییتر داشت و از آن به عنوان تربیون اصلی برای انتشار اظهارات و حتی تصمیم‌های مهم خود استفاده می‌کرد. او بلافاصله پس از رفع تعلیق دوازده ساعته از حساب توئیترش دوباره از تلاش خود برای بازگرداندن عظمت به امریکا سخن گفته بود و البته مایک پنس را هم نواخت که از نظر او «شجاعت لازم برای حفاظت از کشور و قانون‌اساسی را نداشت».

Untitled-10

اما ساعاتی پس از آن‌که توییتر حساب کاربری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را به‌طور دائم مسدود کرد، توییت‌های ترامپ از حساب کاربری دولتی POTUS@  نیز حذف شد. ترامپ در این توییت‌ها تاکید کرد خاموش شدن صدای خود از سوی توییتر را پیش‌بینی می‌کرد.

ترامپ خطاب به ۷۵ میلیون نفری که به او رای دادند نوشت: «ممکن است توییتر یک شرکت خصوصی باشد، اما بدون هدیه دولت که همان بند ۲۳۰ (قانون شبکه‌های اجتماعی) است، نمی‌تواند برای مدت طولانی به بقای خود ادامه دهد. پیش‌بینی می‌کردم که این اتفاق بیافتد و با تعدادی از سایت‌های دیگر در حال مذاکره هستیم. خبر بزرگی در راه است».

او مسئولان توییتر را به هماهنگی با دمکرات‌ها و چپ‌های تندرو متهم کرد که برای حذف حساب کاربری ترامپ از این شبکه اجتماعی تلاش و تاکید کرد که توییتر جایی برای آزادی بیان نیست، بلکه شبکه‌ای برای تبلیغ و ترویج چپ‌های تندرو است. دونالد ترامپ در ادامه این رشته توییت‌ها از احتمال ایجاد پلتفرم خودش در شبکه‌های اجتماعی خبر داده بود که امکان «خاموش کردن» صدای کاربران را ندارد. در پی مسدود شدن حساب کاربری دونالد ترامپ در تو‌ئیتر، ارزش سهام این شرکت در معاملات بورس  با دو درصد کاهش روبه‌رو شد.

اینک تحریم مراسم تحلیف...

در پی اعلام دونالد ترامپ در صفحه توئیترش، پیش از مسدود شدن دائمی این صفحه، مبنی بر عدم شرکت در مراسم تحلیف جو بایدن در روز بیستم ژانویه، جو بایدن ضمن استقبال از آن گفت این تصمیم از معدود مواردی است که تاکنون من و دونالد ترامپ بر سر آن توافق داشته‌‌ایم. با این حال او گفت: «من از حضور معاون رییس‌جمهوری استقبال می‌کنم. حضور او باعث افتخار است».

photo_۲۰۲۱-۰۱-۰۹_۰۹-۳۹-۵۶

هشدار هسته‌ای پلوسی

نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا، پس از آن‌که اعلام کرد هنوز پاسخی از مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور مبنی بر فعال‌سازی متمم ۲۵ قانون برای عزل دونالد ترامپ دریافت نکرده، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد نمایندگان امیدوارند رییس‌جمهوری هرچه زودتر استعفا کند، در غیر این صورت به کمیته مقررات دستور داده‌‌ام به متمم ۲۵ قانون اساسی متوسل شده و برای استیضاح او اقدام کنند.

هم‌چنین واشینگتن‌پست نوشته نانسی پلوسی روز جمعه در نامه‌ای خطاب به اعضای مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده که با ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در مورد جلوگیری از دسترسی یک رئیس جمهور دمدمی مزاج و متزلزل به کدهای آغاز حمله هسته‌ای صحبت کرده است تا مطمئن شود که فردی نامتعادل نتواند در مدت باقیمانده از عمر دولتش جنگی به راه بیندازد.

photo_۲۰۲۱-۰۱-۰۹_۰۹-۴۰-۰۰

کیم، چالش جدید جو بایدن

به گزارش رویترز، رسانه‌های دولتی کشور کره شمالی خبر دادند کیم جونگ اون، رهبر این کشور ضمن آن‌که ایالات متحده را «بزرگ‌ترین دشمن ما» خوانده، خواستار استفاده از سلاح‌های هسته‌ای پیشرفته‌تری شده است. بدون تردید این یک چالش جدی برای رئیس‌جمهور منتخب امریکا جو بایدن، تنها چند روز پیش از رسیدن به قدرت است.

کیم در این سخنان افزوده مهم نیست که چه کسی در ایالات متحده بر سر قدرت است و ماهیت واقعی ایالات متحده و سیاست‌های اساسی آن در قبال کره شمالی تغییر نمی‌کند. به گفته کیم، کره شمالی به دنبال استفاده سوء از توانایی تسلیحاتی هسته‌ای خود نیست، بلکه با گسترش زرادخانه هسته‌ای به دنبال افزایش توانایی‌های بازدارنده و انتقام‌جویی در برابر حملات احتمالی است.

کیم در طی سخنان خود در کنگره حزب کارگر، ضمن آن‌که امریکا را مانع اصلی در برابر توسعه کشورش خواند، خواستار تولید تجهیزات از جمله سلاح‌های مافوق صوت، موشک‌های قاره‌پیمای با سوخت جامد، ماهواره‌های جاسوسی و هواپیماهای بدون سرنشین شد. به نوشته رویترز، در حال حاضر کره‌شمالی در حال آماده‌سازی برای آزمایش و تولید موشک چندکلاهک و موشک‌های بالستیک نوع جدید است و تحقیقات در مورد ساخت یک زیردریایی هسته‌ای در مراحل پایانی قرار دارد.

photo_۲۰۲۱-۰۱-۰۹_۰۹-۴۰-۰۱

تحریم دقیقه آخری

به گزارش العربیه، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، در آخرین روزهای باقی مانده از دولت دونالد ترامپ در ادامه سیاست‌های تحریمی خود، دیشب با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد فالح الفیاض رئیس نیروهای بسیج مردمی عراق، حشدالشعبی را مورد تحریم قرار داده است. از سوی دیگر حشدالشعبی روز گذشته مجددا نیروهای امریکایی را به اخراج از عراق تهدید کرد. فالح‌الفیاض به تلویزیون نجبا گفته است خروج امریکایی‌ها از عراق نشان‌گر استقلال کشور از اشغال‌گران خواهد بود. او تاکید کرده که ترور رهبران ما باید با اخراج اشغال‌گران پاسخ داده شود.

photo_۲۰۲۱-۰۱-۰۹_۰۹-۴۰-۰۴

بازگشایی مرزهای امارات و قطر

با اعلام دولت امارات متحده عربی، از امروز مرزهای این کشور دوباره به روی مسافران قطری باز می‌شود. این بازگشایی پس از مصالحه‌ در اجلاس سالانه شورای همکاری خلیج فارس در هفته گذشته صورت می‌گیرد. بر اساس توافق‌نامه العلا، چهار کشور عربی تحریم‌کننده قطر با خاتمه تحریم سه ساله موافقت کردند و توافق بر این شد که روابط خود را با قطر به طور کامل برقرار سازند.

photo_۲۰۲۱-۰۱-۰۹_۰۹-۴۰-۰۴ (2)

جولان مرگ‌بار کرونا در امریکا

به گزارش بی‌بی‌سی، مقام‌های بهداشتی آمریکا روز جمعه از ثبت رکورد جدید تعداد قربانیان کووید۱۹ طی یک ۲۴ ساعت خبر دادند و بر اساس آن بیش از ۴۰۰۰ هزار آمریکایی بر اثر ابتلا به کرونا درگذشتند. این بالاترین رقم قربانیان کووید۱۹ طی یک ۲۴ ساعت در جهان و از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا در بهار سال گذشته است.

تعداد قربانیان کرونا در آمریکا اکنون به ۳۷۰ هزار نفر رسیده است. هم‌زمان با این مسئله، سرعت تزریق واکسن کرونا به مردم این کشور با انتقادهای فراوان روبرو شده است. در حالی که مقام‌ها می‌گویند حدود ۱۸ میلیون دوز واکسن تاکنون به نقاط مختلف آمریکا ارسال شده، اما تا روز جمعه تنها حدود ۶ میلیون از آن‌ها تزریق شده است.

photo_۲۰۲۱-۰۱-۰۹_۰۹-۳۹-۵۴

برقراری تنش مجدد در دریای اژه

پس از یک دوره برقراری آرامش نسبی میان یونان و ترکیه، با اعلام انجام رزمایش نظامی در شمال و شرق دریای اژه در دو هفته آینده از سوی آنکارا، بار دیگر تنش بر روابط دو کشور حاکم شده است. چند ماه پیش از این به دلیل حفاری‌های گازی آنکار در مناطق مورد مناقشه در شرق مدیترانه، تنش‌هایی میان دو کشور درگرفت و باعث اعزام کشتی‌های جنگی به منطقه از سوی هر دو کشور و برگزاری رزمایش‌هایی با مهمات جنگی شد.

photo_۲۰۲۱-۰۱-۰۹_۰۹-۴۰-۰۳

سبقت تسلا

ایلان ماسک، بنیان‌گذار تسلا و اسپیس‌ایکس، با پیشی گرفتن از جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون، به ثروت‌مندترین فرد جهان مبدل شد.  ارزش اموال ماسک پس از بالا رفتن ارزش سهام‌هایش به بیش از ۱۸۵ میلیارد دلار رسیده است و این درحالی است که ارزش شرکت تسلا که او بنیان‌گذار آن است اکنون به بیش از ۷۰۰ میلیون دلار رسیده است.

ارزش سهام تسلا اکنون به تنهایی از مجموع ارزش تویوتا، فولکس واگن، هیوندای، جنرال موتورز و فورد بیش‌تر است. ایلان ماسک در سال ۲۰۱۸ به عنوان بیست‌و‌پنجمین فرد ثروتمند جهان معرفی شده بود، اما اکنون با گذشت سه سال به رتبه اول فهرست ثروتمندان جهان رسیده است. او زاده سال ۱۹۷۱ در آفریقای جنوبی است که در هجده سالگی به کانادا و سپس به آمریکا مهاجرت کرد. او بنیان‌گذار شرکت‌های مختلف فناوری از جمله تسلا، اسپس‌ایکس است.

photo_۲۰۲۱-۰۱-۰۹_۰۹-۴۰-۰۵

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید