ابهام بر سر محاکمه رئیس جمهور سابق؛

ترامپ از مجازات فرار می کند؟ /حاشیه های یک استیضاح

کدخبر: ۳۸۸۵۶۴
در حالی که دیروز نه تن از نمایندگان مجلس لایحه استیضاح دونالد ترامپ را روی میز محاکمه در سنا قرار دادند، بحث بر سر قانونی بودن آن هم‌چنان دنبال می‌شود.
ترامپ از مجازات فرار می کند؟ /حاشیه های یک استیضاح

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، روز دوشنبه لایحه استیضاح دونالد ترامپ توسط هیئتی از نمایندگان مجلس ایالات متحده تقدیم سنای این کشور شود. این هیئت شامل نه تن از نمایندگان بودند و  جیمی راسکین در مقام سرپرستی این هیئت دادخواست اتهامی علیه دونالد ترامپ را در حضور عده‌ای از اعضای سنا قرائت کردند. در این جلسه سی تن از اعضای دموکرات مجلس سنا حضور داشتند ولی از حزب جمهوری‌خواه تنها سه تن (میچ مک‌کانل، میت رامنی و راجر مارشال) شرکت کردند.

با توجه به اشتغال سنا به امور فوری‌تر بررسی این لایحه به دو هفته دیگر موکول شده است. در حالی که در مجلس نمایندگان تنها ده تن از اعضای حزب جموری‌خواه به این لایحه رای مثبت دادند، تائید آن در سنا نیاز به رای موافق هفده تن از سناتورها دارد، امری که چند روز جو بایدن به طور تلویحی آن را غیرممکن دانست.

1

به گزارس رویترز پاتریک لیاهی ، باسابقه‌ترین دموکرات عضو سنا که از سال 1974 این مقام را بر عهده دارد، مدیریت جلسه دادخواهی را بر به دست خواهد گرفت. اگرچه قانون اساسی وزیر دادگستری ایالات متحده را برای مدیریت استیضاح ریاست جمهوری فرا می‌خواند، اما زمانی که قرار بر محاکمه رئیس‌جمهور سابق باشد، جلسه با مدیریت یک سناتور برگزار می‌شود.

 این در شرایطی است که مباحث بر سر قانونی بودن استیضاح هم‌چنان در جریان است. تعدادی از اعضای جمهوری‌خواه نسبت به این مسئله شکایت دارند و معتقدند که برگزاری استیضاح نقض قانون اساسی است زیرا ترامپ دیگر مقام ریاست جمهوری را بر عهده ندارد. به گفته سناتور جمهوری‌خواه جونی ارنست: «من هنوز از  زاویه قانون اساسی نگرانی دارم. در واقع این کار تلاش برای محاکمه یک شهروند عادی است. با این اوصاف این سئوال مطرح است که در آینده می‌توان از این سازوکار علیه رئیس جمهور سابق (باراک اوباما) هم استفاده کرد»؟  

با این حال رهبر اکثریت دموکرات سنا، چاک شومر، این استدلال را رد کرد و گفت: «این نظریه که سنا نمی تواند مقامات سابق را محاکمه کند تنها یک هدیه قانونی به هر رئیس‌جمهوری است که به دنبال فرار از مجازات در برابر قانون‌شکنی‌هایش باشد».

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید