تماس تلفتی بایدن با نخست‌وزیر ژاپن

وعده بایدن به ژاپن برای مقابله با فعالیت‌های نظامی چین

کدخبر: ۳۸۹۱۴۷
رئیس‌جمهور آمریکا در تماس تلفنی با نخست‌وزیر ژاپن بر تعهد واشنگتن برای تقویت روابط دوجانبه و مقابله با فعالیت‌های نظامی چین در شرق آسیا تاکید کرد.
وعده بایدن به ژاپن برای مقابله با فعالیت‌های نظامی چین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا امروز (پنجشنبه) به صورت تلفنی با «یوشی‌هیده سوگا» نخست‌وزیر ژاپن گفت‌وگو کرد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، بایدن در این تماس تلفنی به سوگا وعده داد که اتحاد آمریکا با ژاپن را با هدف مقابله با فعالیت نظامی روزافزون چین در منطقه آسیا-اقیانوسیه تقویت کند.

رئیس‌جمهور جدید آمریکا و نخست‌وزیر ژاپن در این تماس هم‌نظر بودند که اتحاد امنیتی بین دو کشور، «سنگ بنای صلح و رفاه در منطقه آزاد آسیا-اقیانوسیه» است.

بر اساس این گزارش، بایدن در اظهاراتی خلاف رویکرد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا درخصوص متحدان این کشور در شرق آسیا، وعده داد تدابیر امنیتی در منطقه را تقویت خواهد کرد.

به نوشته گاردین، نخست‌وزیر ژاپن نیز بعد از این تماس تلفنی ۳۰ دقیقه، در بیانیه‌ای گفت: «ما تبادل نظر مهمی داشتیم. ما توافق کردیم اتحاد خود را از طریق داشتن تماس‌های تلفنی بیشتر مانند این، تقویت کنیم».

کاخ سفید نیز طی بیانیه‌ای درباره این رایزنی تلفنی خبر داد: «بایدن بر تعهد آمریکا برای ارائه بازدارندگی بیشتر به ژاپن تاکید کرد».

بر این اساس، آنها همچنین بر لزوم نیاز به تکمیل خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره توافق کردند.

از سوی دیگر، «لیندا توماس-گرینفیلد» گزینه نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در دولت بایدن، گفته بود که بر روی به چالش کشیدن چین و تقابل با دستورکار دولت پکن تمرکز خواهد کرد. (جزئیات بیشتر)

چین اما برخی اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از ائتلاف آمریکا و کشورهای اروپایی علیه پکن در دستور کار قرار داده است. توافق جامع سرمایه‌گذاری که ماه گذشته میان چین و اتحادیه اروپا حاصل شد امکان دسترسی بی‌سابقه کشورهای اروپایی به بازار چین را فراهم می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید