سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

رابرت مالی به سراغ پرونده ایران رفت /درخواست متفاوت مکرون مذاکرات برجام

کدخبر: ۳۸۹۴۶۲
اقتصادنیوز: در شرایطی که در ایالات متحده رایزنی‌های همه‌جانبه برای امکان‌سنجی احیای برجام به شکل فشرده‌ای دنبال می‌شود، امانوئل مکرون بر حضور عربستان سعودی در مذاکرات هسته‌ای آتی تاکید کرد.
رابرت مالی به سراغ پرونده ایران رفت /درخواست متفاوت مکرون مذاکرات برجام

به گزارش اقتصادنیوز، گفت‌وگوی نماینده ویژه ایالات متحده با سه کشور اروپایی بر سر آینده برجام، اعلام موضع امانوئل مکرون مبنی بر حضور عربستان سعودی در مذاکرات هسته‌ای آتی، اعلام تعلیق فروش تسلیحات از ایتالیا به امارات و عربستان و خطر وقوع کودتا در میانمار سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

تعلیق اخراج آوارگان سوری توسط بایدن

به گزارش رویترز، دولت جو بایدن رییس جمهوری جدید آمریکا روز جمعه مهلت تعلیق اخراج چندین هزار مهاجر و پناهجوی سوری از ایالات متحده را تمدید کرد. وزارت امنیت داخلی آمریکا اعلام کرد برنامه حفاظت موقت از ۶۷۰۰ شهروند سوری واجد شرایط تمدید می‌شود. بنا بر اعلام سرپرست این وزارتخانه، برنامه جلوگیری از اخراج پناهجویان و مهاجرانی که از سوریه به آمریکا آمده‌اند، تا سپتامبر ۲۰۲۲ تمدید می‌شود. هدف از اجرای این برنامه حمایت از پناهجویان و مهاجرانی است که نمی‌توانند به دلایل مختلف امنیتی، از درگیری نظامی، به کشور خود بازگردند. افراد مشمول این برنامه می‌توانند برای یک مدت مشخص، به صورت قانونی در آمریکا بمانند.

دولت دونالد ترامپ قصد داشت پناهجویان سوری و کسانی که از آمریکای مرکزی وارد ایالات متحده می‌شوند را از شمول این برنامه خارج کند.با این حال رییس جمهوری سابق آمریکا، که برای رسیدن به هدف خود با چالش‌های قانونی روبرو شده بود، دو بار اجرای این برنامه را تمدید کرد.

۲۰۱

گفت‌وگوی نماینده ویژه آمریکا با تروئیکای اروپا بر سر ایران

نماینده ویژه دولت جدید آمریکا در امور ایران با مقام‌های ارشد سه متحد اروپایی واشنگتن که طرف توافق هسته‌ای با ایران هستند، در مورد آخرین تحولات مربوط به برجام و راه‌های حفظ آن گفت‌وگو کرد. خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از یک دیپلمات اروپایی، که هویت او را فاش نکرده، گزارش داد که رابرت مالی روز پنجشنبه با مدیران سیاسی بریتانیا، فرانسه و آلمان درباره برجام رایزنی کرده است.

به گفته منبع رویترز، مالی در این گفت‌وگوها، که مشخص نیست به صورت جداگانه انجام شده یا گروهی، خواستار شنیدن نظرات قدرت‌های اروپایی و ارزیابی‌های آنها در مورد وضعیت کنونی توافق بود.

۲۱

برجام، بستری برای رسیدن به دیگر توافقات

مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن اعلام کرد اولویت «فوری و حیاتی» دولت جدید آمریکا رسیدگی به «بحران برنامه هسته‌ای» ایران است. جیک سالیوان در کنفرانسی ویدیویی که توسط موسسه صلح واشینگتن برگزار شد، ایران را به نزدیک شدن به بمب هسته‌ای با سرعت متهم کرد. او گفت با آنچه دولت دونالد ترامپ انجام داد، اختلافات واقعی داریم.

او مدعی شد توانایی‌های موشکی ایران نیز رشد چشمگیری داشته است. مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ادامه گفت اگر ما با ایران بر سر چهارچوبی از برجام توافق کنیم، این اقدام بستری برای مهار تهدیدات دیگر ایران، از جمله برنامه موشکی ایجاد خواهد شد.

۲۰۲

گفت‌وگوی دفاعی واشنگتن و تل‌آویو

به گزارش بی‌بی‌سی، همزمان با سفر فرمانده سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا) به اسرائیل، وزرای دفاع دو کشور تلفنی درباره ایران و برنامه هسته‌ای این کشور صحبت کردند. بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل خلاصه گفت‌وگوی تلفنی خود را با لوید آستین، وزیر دفاع دولت جو بایدن که به تازگی روی کار آمده، در توییتی نوشته است: بر اهمیت مقابله با رفتار خصمانه ایران و توقف بلندپروازی‌های هسته‌ای تاکید کردم و همچنین اهمیت همکاری‌های نزدیک‌مان در جهت امنیت منطقه. رادیوی ارتش اسرائیل به نقل از لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گزارش داده که او بر محکم بودن اتحاد دفاعی دو کشور و تعهد آمریکا به حفظ برتری نظامی اسرائیل در منطقه تاکید کرده است.

۲۰۳

هم نظری مکرون با سعودی در توافق با ایران

امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه در گفتگو با العربیه تاکید کرده که هر مذاکره‌ای که با ایران صورت گیرد، سختگیرانه خواهد بود و حضور شرکای منطقه‌ای از جمله پادشاهی عربی سعودی در آن ضروری خواهد بود. رئیس‌جمهوری فرانسه در این گفت‌وگو اظهار کرده که در منطقه [خاورمیانه] باید با سعودی به توافق اطمینان‌بخش برسیم و این کشور را در هر توافقی با ایران، شریک کنیم. مکرون در ادامه افزوده نباید اشتباه سال 2015 را مرتکب شویم و باید طرف‌های منطقه‌ای را در توافق هسته‌ای مشارکت دهیم. او مدعی شده که  زمان باقی‌مانده برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی بسیار اندک است.

۲۳

لغو صدور سلاح از ایتالیا به خلیج

به گزارش دویچه‌وله، وزیر امور خارجه ایتالیا ر اعلام کرد که دولت متبوعش مجوزهای صادرات موشک و بمب‌های هواپرتاب به عربستان سعودی و امارات متحده عربی را برای مدت ۱۸ ماه لغو کرده است.  بر اساس این گزارش، لوئیجی دی مایو، وزیر خارجه ایتالیا در سخنان خود به طور مستقیم نامی از یمن نبرد اما گفت: این پیام روشن صلح از سوی ایتالیا است و برای ما احترام به حقوق بشر تعهدی غیرقابل نقض است. به همین مناسبت، «شبکه صلح و خلع سلاح ایتالیا» این تصمیم را اقدامی تاریخی خواند و آن را تحسین کرد. به گفته این گروه مدافع حقوق بشر، تصمیم دولت باعث لغو سفارشات بیش از ۱۲ هزار و ۷۰۰ قبضه سلاح و دیگر گونه‌های جنگ‌افرار خواهد شد.

خطر وقوع کودتا در میانمار

به دنبال تهدید ارتش میانمار به اقدام علیه آنچه «تقلب گسترده» در انتخابات سراسری نوامبر نامیده است، سازمان ملل متحدد و برخی کشورهای غربی در مورد تحولات جاری آن کشور و احتمال کودتای نظامی، ابراز نگرانی کردند. ارتش میانمار ادعا کرد که در انتخابات پارلمانی اخیر تقلب شده و هشدار داده است که اگر به شکایت‌ها در این ارتباط رسیدگی نشود، دست به اقدام خواهد زد.

کمیسیون انتخابات میانمار این ادعای ارتش را رد کرده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، دبیرکل سازمان ملل متحد با بیان این که با «نگرانی بسیار» تحولات میانمار را دنبال می‌کند، از همه طرف‌ها خواست به نتیجه انتخابات احترام بگذارند و از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز بپرهیزند.

۲۲

اتحادیه اروپا، استرالیا، کانادا، آمریکا و ۱۲ کشور دیگر نیز گفته‌اند با هر تلاشی برای تغییر نتیجه انتخابات یا ممانعت از روند انتقال دموکراتیک در میانمار مخالف هستند و از ارتش خواسته‌اند «موازین دیپلماتیک» را محترم بشمارد. حزب «اتحاد ملی برای دموکراسی» که آنگ‌سان سوچی رهبر آن است، توانست در انتخابات سراسری هشتم نوامبر به پیروزی چشمگیری دست یابد و با کسب بیش از نیمی از کرسی‌های پارلمان، اکثریت را از آن خود کند. طبق قانون اساسی میانمار، نظامیان می‌توانند تا ۲۵ درصد کرسی‌های پارلمان را در اختیار بگیرند اما احزاب مخالف حزب حاکم و نزدیک به ارتش، کرسی‌های کمتری کسب کرده‌اند و حالا می‌گویند که در نتیجه انتخابات، دستکاری شده است. ناظران بین‌المللی از این انتخابات به‌عنوان دومین انتخابات آزاد و منصفانه در میانمار، از زمان به پایان رسیدن حاکمیت نظامیان در سال ۲۰۱۱ میلادی، یاد می‌کنند.

تداوم اعتراض‌ها در طرابلس لبنان

به گزارش دویچه‌وله، نیروهای نظامی لبنان شب گذشته با استفاده از گاز اشک‌آور به تظاهرات‌کنندگان طرابلسی حمله کردند. مردم این شهر بندری علیه وضعیت وخیم اقتصادی و قرنطینه سراسری دست به اعتراض زدند. بر اساس این گزارش، در ناآرامی‌های طرابلس که از روز دوشنبه ۲۵ ژانویه آغاز شد ۴۰۰ نفر زخمی و دو تن کشته شدند.

۲۷

ضرورت تعمیق روابط اروپا و هند

به گزارش یورونیوز، آگوستو سانتوس سیلوا، وزیر خارجه پرتغال گفته بهبود روابط بین اتحادیه اروپا و هند می تواند بهترین وسیله برای کاهش وابستگی اتحادیه اروپا به چین باشد و توازن بین متحدان آسیاییِ اتحادیه اروپا برقرار خواهد کرد. این سیاستمدار پرتغالی در سخنان خود تاکید می کند که جای افسوس است که اتحادیه اروپا و هند بصورت منظم نشست های دو جانبه برگزار نمی کنند.

آخرین نشست اتحادیه اروپا و هند در سال گذشته میلادی در ماه ژوئیه برگزارشد. به گفته وزیر خارجه پرتغال، اتحادیه اروپا نه تنها باید به تجارت با هند علاقه مند باشد بلکه باید «رویکردی چند بعدی نیز شامل گفتگوهای پیشرفته سیاسی و همکاری دو جانبه در زمینه فناوری و مبارزه با تغییرات اقلیمی» با این کشور داشته باشد

۲۰۵

اتحادیه اروپا بزرگترین شریک تجاری هند در جهان است اما این کشور تنها در جایگاه دهم کشورهای متحد بروکسل قراردارد. ۱۱ درصد از کل تجارت هند محصول همکاری این کشور با اتحادیه اروپاست. این در حالی است که در دسامبرگذشته، با وجود فشارهای شدید سازمان های حقوق بشری، اتحادیه اوپا و چین پس از ۷ سال مذاکره بر سر یک پیمان جامع تجاری به توافق رسیدند.دولت هند پس از امضای این پیمان سرمایه گذاری از اتحادیه اروپا انتقاد کرد. نزدیکان جو بایدن، هم در هفته های گذشته از پیمان تجاری بین اتحادیه اروپا و هند انتقاد کرده اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید