قمار بزرگ مکرون با سرنوشت سیاسی خود

کدخبر: ۳۸۹۸۷۱
رئیس جمهوری فرانسه با مخالفت با تعطیلات سراسری برای مهار اوج گیری کرونا به علت نگرانی از تاثیر منفی اقتصادی قرنطینه با گذشت حدود یک سال از آغاز محدودیت‌ها و فرورفتن این کشور در باتلاق عمیق رکود، خود را در معرض خطر بزرگی قرار داده است.
قمار بزرگ مکرون با سرنوشت سیاسی خود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، امانوئل مکرون با خودداری از پذیرش دور سوم قرنطینه سراسری برای مهار بیماری کووید – ۱۹ برخلاف پیش بینی‌ها و انتظارات و توصیه بلند پایه ترین و نزدیک ترین مشاوران و در حالی که دسترسی به واکسن کرونا با موانع و مشکلاتی روبه رو شده، قمار با سرنوشت خود را آغاز کرده است.  

بنابر گزارش فرانس پرس، این رهبر ۴۳ ساله در نشست روز جمعه دولت، پس از گذشت یک هفته که به نظر می‌رسید دولت، شهروندان را برای درخانه ماندن اجباری، آماده می‌کند، به جای اعمال قرنطینه، راه تشدید مقررات و تحکیم محدودیت‌های کنونی بر سفر و خرید را برگزید.

این تصمیم، در هنگامی که سویه واگیردارتر ویروس کرونا به سرعت در سراسر اروپا پخش می‌شود، فرانسه را در مسیر جداگانه و متفاوتی از همسایگانش یعنی بریتانیا و آلمان قرار داده است.

اولیویه وران وزیر بهداشت فرانسه روز یکشنبه به روزنامه ژورنال دودیمانش گفت که همه شواهد نشانگر رخ دادن موج تازه‌ای به علت پدیدار شدن سویه تازه است، اما شاید بتوانیم از این موج با اقدامات زودهنگام تصویب شده و رعایت آنها توسط شهروندان، پرهیز کنیم.

دولت فرانسه پس از پایان دوره قرنطینه دوم در دسامبر و کاهش شمار تلفات روزانه از حدود ۲۵۰ تن به کمتر از یک چهارم شمار تلفات بریتانیا و آلمان، مقررات سخت تر ممنوعیت آمد و شد شبانه را به اجرا گذاشت.

بر اساس گزارش‌ها؛ مکرون نگران تاثیر منفی یک قرنطینه دیگر بر کشورش است که با پیامدهای بهداشت روانی حدود یک سال محدودیت در کنار رکود عمیق، دست و پنجه نرم می‌کند. گفته می‌شود شورش‌های خشونت بار چند روز گذشته در هلند در اعتراض به قرنطینه اجباری هم بر طرز فکر مکرون اثر گذاشته، به گونه‌ای که به نوشته روزنامه ژورنال دودیمانش، در نشست روز جمعه دولتش گفته است: حتی هنگامی که مسیر باریک است، باید آن را بپیمائیم.

مکرون با مخالفت با نظرات وران وزیر بهداشت و دیگر اعضای شورای علمی ویروس کرونا، مسئولیت شخصی تصمیم خود را در حالی برعهده گرفته که احتمال پیامدها و واکنش‌های منفی نیز وجود دارد.

تیتر صفحه نخست ژورنال دودیمانش که این پرسش را مطرح می‌کند که "چرا مکرون نه گفت"، به صورت واضح نشان می‌دهد که در آینده چه کسی باید تقدیر و یا مقصر دانسته شود.

بسیاری از کارشناسان با اشاره به بررسی‌ها از آغاز همه گیری ویروس کرونا، می‌گویند که قرنطینه‌های نخست آغازین، موثرترین اقدامات بوده‌اند، زیرا به دلیل کوتاه مدت‌تر بودن، زیان کلی اقتصادی کمتری داشته‌اند.

یک مشاور رئیس جمهوری که می‌خواست ناشناس بماند نیز به روزنامه لوموند گفته که اوضاع جدی است، اما به نظر ما از ابزار برای مبارزه با پیشامدها برخورداریم و ارزش آزمایش کردن دارد.

یک کارشناس بلندپایه دیگر نیز به همین روزنامه گفته است که اجرای قرنطینه دیگر، به صورت کامل رد نشده که به معنای احتمال تغییر در رویکرد کنونی دولت است. در صورتی که در روزهای آینده شاهد افزایش غیرقابل پذیرش همه گیری باشیم، اقدام خواهیم کرد.

اما اعتبار دولت و شفافیت پیامش تنها ۱۵ ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری که پیش بینی می‌شود مکرون در آن با ماری لوپن رهبر راستگرای افراطی شورشی رقابت کند، در معرض قمار و خطر قرار گرفته است.

با توجه به تلاش‌های مکرون برای راهیابی به دور دوم ریاست جمهوری، پیشینه این رهبر فرانسه در زمینه مدیریت بحران ویروس کرونا شامل قرنطینه‌ها، بسته‌های حمایت اقتصادی از شهروندان و کسب و کارها و کارزار واکسیناسیون، زیر بررسی و دقت نظر شدید و سختگیرانه قرار خواهد گرفت.

نظرسنجی روز یکشنبه ژورنال دودیمانش نشان می‌دهند که تنها ۳۶ درصد پرسش شوندگان نسبت به رویکرد دولت ابراز اعتماد و در مقابل ۶۴ درصد ابراز بی اعتمادی کرده‌اند.

لوپن با کاربرد اصطلاحی که برای نخستین بار در سال‌های پرآشوب جنگ داخلی جمهوری سوم فرانسه استفاده شده بود، دولت را به اقدام مانند سگ مرده شناور بر روی آب همانند کرده است. او چند روز پیش گفت که ما احساس سرگردانی بدون حتی پیش بینی، بدون دیدن آینده و تصمیم گیری می‌کنیم که به ما امکان پرهیز را حتی هنگام امکان پذیر بودن بدهد.

اما ممکن است افکار عمومی در باره مخالفت با قرنطینه‌ها، هم مکرون و هم لوپن مخالف باشد. نظرسنجی انتشار یافته در شماره روز یکشنبه ژورنال دودیمانش نشان داد؛ با وجود موافقت ۶۰ درصدی پرسش شوندگان با قرنطینه، بیشتر آنها خواستار باز نگهداشته شدن مراکز آموزشی و فروشگاه‌های کالاهای غیرضروری هستند.

تازه ترین آمار کرونا نشان می‌دهد که فرانسه با بیش از سه میلیون مبتلا و  ۷۵ هزار درگذشته، در مکان ششم جهانی قرار دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک