سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

شعارهای ضدپوتین در 86 شهر /واکسیناسیون کرونا با طعم بستنی

کدخبر: ۳۸۹۹۷۷
در شرایطی که در بریتانیا رکورد واکسیناسیون همگانی در یک روز شکسته شد، در روسیه با وجود توزیع بستنی رایگان در هنگام تزریق واکسن اسپوتنیک-وی، بسیاری از شهروندان روس از واکسیناسیون خودداری می‌کنند.
شعارهای ضدپوتین در 86 شهر /واکسیناسیون کرونا با طعم بستنی

به گزارش اقتصادنیوز، دعوت جو بایدن از سناتورهای جمهوری‌خواه به کاخ سفید در پاسخ به نامه آن‌ها، معرفی وکلای جدید دونالدترامپ برای جلسه استیضاح، کودتای نظامی و برقرار وضعیت فوق‌العاده در میانمار، دور جدید اعتراضات در سرتاسر روسیه در اعتراض به بازداشت آلکسی ناوالنی و اتهامات جدید علیه ایران در رابطه با حادثه بمب‌گذاری در مقابل سفارت اسرائیل در دهلی نو سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته تشکیل داده‌اند.

نامه جمهوری‌خواهان به بایدن

به گزارش رویترز، ده سناتور میانه‌رو با ارسال نامه‌ای به جو بایدن خواهان تعدیل بسته حمایتی 1.9 تریلیون دلاری مقابله با پیامدهای ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا شدند. به عقیده آن‌ها تعدیل این بسته موجب توافق میان هر دو حزب کنگره می‌شود. میت رامنی، سوزان کالینز و لیزا مورکاوسکی از جمله سناتورهایی هستند که نامشان در میان امضاکنندگان این نامه دیده می‌شود.

آن‌ها در عوض بسته‌ای با ارزش 600 میلیارد دلار را پیشنهاد کرده‌اند. ضمن آن‌که آن‌ها موافقت خود را پیشنهاد 160 میلیارد دلاری بایدن برای اجرای سریع واکسیناسیون عمومی اعلام کرده‌اند. جن ساکی سخن‌گوی کاخ سفید اعلام کرده که آقای بایدن در پاسخ به این درخواست از این سناتورها دعوت کرده که به به کاخ سفید بیایند.

او این دعوت را از طریق تماس تلفنی با سناتور کالینز اعلام کرده است. با این حال برایان دیز ، مدیر شورای اقتصاد دولت، به NBC گفته که رئیس‌جمهور دموکرات حاضر نیست در مورد لزوم یک لایحه گسترده برای رسیدگی به بحران بهداشت عمومی و پیامدهای اقتصادی آن مصالحه کند.

2

معرفی وکلای جدید ترامپ

به گزارش آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین، در آستانه برگزاری جلسه استیضاح در سنا، و تنها یک روز پس از اخراج وکلای سابق خود، تیم حقوقی جدید خود را معرفی کرد. دیوید شوئن، مفسر حقوقی آشنا برای شبکه‌های تلویزیونی و بروس کاستر وکیلی از پنسیلوانیا که با دفاع از بیل کازبی بازیگر معروف در پرونده تجاوز جنسی جنجال برانگیز شده بود، افرادی هستند که به تیم حقوقی ترامپ پیوسته‌اند. هر دو وکیل با صدور بیانیه‌هایی اعلام کرده‌اند که افتخار دارند که دفاع از آقای ترامپ را بر عهده دارند.

منابع آسوشیتدپرس مدعی شده‌اند وکلای پیشین به این دلیل کناره‌گیری کرده‌اند که حاضر به اعلام ادعای تقلب در انتخابات به اصرار ترامپ در جلسه استیضاح نشده‌اند. از نظر سناتورهای جمهوری‌خواه و تیم حقوقی ترامپ، آن‌ها در روز استیضاح تنها یک استدلال ساده را مطرح خواهند کرد، این‌که استیضاح یک رئیس‌جمهور سابق خلاف قانون اساسی است.

4

کودتا در میانمار

به گزارش رویترز، با بازداشت آنگ‌سان سوچی و شماری از چهره‌های حزب حاکم در میانمار، ارتش این کشور با اعلام وضعیت اضطراری قدرت را به طور کامل در اختیار گرفت. با اعلام تلویزیون دولتی میانمار، ارتش یک ژنرال سابق را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کرده است.

بازداشت خانم آنگ سان سوچی و یارانش در پی تنش‌های فزاینده بین دولت غیرنظامی و ارتش بر سر انتخابات اخیر پارلمانی در میانمار رخ می‌دهد که نظامیان معتقدند در جریان آن تقلبات گسترده رخ داده است.

میو نایونت، سخنگوی ائتلاف حاکم بر میانمار در گفت‌وگویی تلفنی با خبرگزاری رویترز عنوان کرد که خانم سو چی و آقای مینت به همراه دیگر رهبران کشور ساعات آغازین روز دوشنبه دستگیر شده‌اند». ائتلاف ملی برای دموکراسی انتخابات ماه نوامبر گذشته را در رقابت با یک حزب طرفدار ارتش پیروز شد، اما ارتش این انتخابات را مخدوش دانسته است.

ارتش میانمار روز شنبه در پی بالا گرفتن احتمال کودتا در کشور اعلام کرده بود که بر اساس قانون اساسی عمل می‌کند و از آن تبعیت خواهد کرد. کمیسیون انتخابات میانمار ادعای ارتش مبنی بر تقلب را رد کرده و تاکید داشته خطای عمده‌ای که منجر به تغییر نتیجه انتخابات شود، رخ نداده است. قانون اساسی میانمار ۲۵ درصد کرسی‌های پارلمان این کشور را در اختیار ارتش گذارده است. همچنین کنترل سه وزارتخانه کلیدی دولت آنگ سان سوچی نیز به ارتش واگذار شده بود.

5

طنین شعارهای ضدپوتین در 86 شهر روسیه

به گزارش بی‌بی‌سی، در پی بازداشت گسترده تظاهرکنندگان در مسکو و دیگر شهرهای روسیه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در توییتر «کاربرد مستمر روش های خشونت آمیز علیه تظاهرکنندگان صلح طلب و روزنامه نگاران» را در روسیه محکوم کرد. بلینکن همچنین در پیام خود خواهان آزادی فوری آلکسی ناوالنی و حامیانش شد. وزارت امور خارجه روسیه در پاسخ آمریکا را به «دخالت در امور داخلی این کشور و استفاده از شبکه های اجتماعی برای به راه انداختن تظاهرات» متهم کرد.

هزاران نفر از مخالفان دولت روسیه یک‌شنبه به رغم هشدار پلیس در مسکو و دیگر شهرهای روسیه تجمع کردند تا خواهان آزادی ناوالنی شوند.  منابع خبری از بازداشت بیشتر از پنج هزار نفر از تظاهرکنندگان در ۸۶ شهر در سراسر روسیه خبر داده اند.

به گزارش سازمان حقوق بشری او وی دی اینفو، ۱۶۰۸ نفر در مسکو دستگیر و ۱۱۲۲ نفر هم در سن پترزبورگ بازداشت شده اند. یولیا ناوالنیا، همسر آقای آلکسی ناوالنی در میان بازداشت شدگان بود که پس از چند ساعت آزاد شد.

1

پلیس تظاهرات را غیرقانونی دانسته و نسبت به خطر شیوع ویروس کرونا هشدار داده است. پلیس در مسکو برای مقابله با برگزاری تظاهرات خیابان های مرکزی شهر را مسدود کرد و بعضی از ایستگاه های مترو را به روی مسافران بست. تعدادی از این تظاهرکنندگان به وسیله ماموران پلیس دستگیر شدند و به زور سوار اتوبوس هایی شدند که آنها را به بازداشتگاه می برد.  

بعضی از تظاهرکنندگان هم قصد داشتند به زندان محل نگهداری آقای ناوالنی نزدیک شوند.  در سن پترزبورگ، زادگاه ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، تظاهرکنندگان با تجمع در مرکز شهر شعار دادند:‌ «مرگ بر تزار!» در شرق روسیه هم تظاهرکنندگان در بعضی از شهرهای سیبری مانند یاکوتسک و اومسک، به رغم دمای -۴۰ درجه سانتیگراد تجمعاتی برگزار کردند و علیه آقای پوتین شعار دادند.  در نووسیبریسک، دست کم ۲۰۰۰ هزار نفر در مرکز شهر جمع شدند و شعار دادند:‌ «پوتین دزد است». حامیان ناوالنی می گویند سه شنبه آینده در برابر دادگاهی که قرار است درباره ادامه بازداشت او حکم دهد، تجمع خواهند کرد.

واکسیناسیون با طعم بستنی

به گزارش بلومبرگ، دولت برای تشویق مردم به تزریق واکسن اسپوتنیک-وی، با برپایی پایگاه‌های واکسیناسیون در مراکز خرید به توزیع رایگان بستنی می‌پردازد، ولی بسیاری از مردم تمایلی به تزریق این واکسن روسی ندارند. به نوشته بلومبرگ یکی از دلایل بی‌اعتمادی شهروندان روس به مقام‌های این کشور و هم‌چنین تردید درباره کارایی واکسن اسپوتنیک، احتمالا به دوران اتحاد جماهیر شوروی برمی‌گردد.

با این حال دولت روسیه با تبلیغات سعی دارد نشان دهد که این واکسن در برابر کووید-۱۹ مصونیت ایجاد می‌کند و برای جلب اعتماد مردم پایگاه‌های واکسیناسیون را در مراکز خرید مسکو برپا کرده است و در کنار آن با دادن بستنی رایگان سعی دارد تا این تزریق را برای کسانی که اسپوتنیک-وی را انتخاب کنند، شیرین کند.

این در حالی است که تعداد بسیار کمی از مردم حاضر شده‌اند واکسن روسی را دریافت کنند و وقتی کسی هم پیدا شود تا واکسن کرونای اسپتونیک-وی را تزریق کند دیگر لازم نیست در نوبت باشد یا انتظار بکشد زیرا از معدود داوطلبانی است که این واکسن را دریافت خواهد کرد.

7

بریتانیا رکورد زد

به گزارش بی‌بی‌سی، بریتانیا با تزریق نزدیک به ۶۰۰ هزار دوز واکسن کرونا در روز شنبه، رکورد زد. داده‌های دولت این کشور نشان می‌دهد شمار افرادی که تاکنون اولین دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند به بیش از  هشت میلیون و ۹۷۷ هزار نفر رسیده است و تا پایان روز شنبه، به حدود ۴۹۱ هزار نفر دوز دوم واکسن تزریق شده‌ است.

8

اطلاعات جدید از حادثه بمب‌گذاری در دهلی

به گزارش العربیه، رسانه‌های هند، جزئیات جدیدی از انفجار بمب که چند روز پیش در نزدیکی سفارت اسرائیل در دهلی‌نو رخ داد و همچنین اطلاعاتی درباره گروه «جیش‌الهند» انتشار دادند که مسئولیت این عملیات را برعهده گرفته و تهدید به انتقامی سخت کرده ‌است.

رسانه‌های اسرائیلی نیز ایران را متهم به ارتباط با گروه «جیش‌الهند» کردند که مسئولیت بمب‌گذاری دهلی‌نو را برعهده گرفته‌ است. روزنامه «ایندیا تودی» به نقل از منبعی آگاه در پلیس هند نوشت که نامه‌ای خطاب به سفیر اسرائیل جمعه گذشته در محل انفجار مقابل سفارت در دهلی‌نو پیدا شد که در آن از سردار قاسم سلیمانی و محسن فخری‌زاده نام برده شده ‌است. به گفته منابع، نامه پیدا شده در محل انفجار نشان می‌دهد که این حادثه، بیانگر حملات تلافی‌جویانه آینده است.

9

گفتنی است که شامگاه جمعه گذشته، انفجاری خفیف در نزدیکی سفارت اسرائیل در دهلی‌نو رخ داد که منجر به خسارات جزئی، از جمله شکستن شیشه‌های 3 خودرو شد اما هیچ مصدومیتی برجای نگذاشت. بر اساس تحقیقات اولیه، این بمب دست‌ساز در یک کیسه پلاستیکی قرار داده و به درختی در نزدیکی سفارت، آویزان شده بود. این انفجار زمانی رخ داد که رامنات کوویند رئیس‌جمهوری هند، ام وینکایا نیدو معاون رئیس‌جمهوری و نارندرا مودی نخست‌وزیر، در چند کیلومتری محل انفجار در مراسم بزرگداشت روز جمهوری، حضور داشتند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید