تاثیر رد کلیات لایحه بودجه در بازارها؛

رد لایحه بودجه 1400، به نفع دولت شد؟ +فیلم

کدخبر: ۳۹۰۳۶۹
مجلس امروز در ادامه رویارویی هایش با دولت روحانی، کلیات لایحه بودجه را رد کرد.
رد لایحه بودجه 1400،  به نفع دولت شد؟  +فیلم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، اقدامی که در نگاه اول حرکتی علیه تصمیم بودجه‌ای دولت به نظر می‌آید اما وقتی بدانیم ظرف ماه های گذشته دولت تا چه اندازه از تغییرات کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ گلایه کرده، بیشتر به خوشحالی احتمالی دولت از رد شدن کلیات بودجه پی می‌بریم.

از طرفی عده‌ای نگران تاثیرگذاری این اتفاق بر بازارها هستند، دغدغه ای که دو پاسخ کاملا متفاوت می توان به آن داد.

تکلیف بودجه ۱۴۰۰ چه می شود؟

پس از ۳ ماه، امروز موعد برگزاری جلسه علنی مجلس برای تصمیم گیری درباره کلیات بودجه سال آینده بود، بودجه ای که به محل جدل اصلی دولت و مجلس در ماه های اخیر تبدیل شده بود. البته از روزی که لایحه بودجه به صحن مجلس تقدیم شد، یعنی ۱۲ آذر ماه، رابطه دولت و مجلس در خصوص بودجه نوسان زیادی داشته.

در زمان هایی که روسای دو قوه دور یک میز می نشستند، معمولا در روزهای بعدش، اظهارنظرها از سوی اعضای کمیسیون تلفیق و سازمان برنامه و بودجه همگرایی بیشتری داشت.

اما در روزهایی که روسای دو قوه با صراحت از هم انتقاد می کردند، اظهارنظرها در روزهای بعد هم تندتر می شد. به نظر می رسد رای گیری برای تصویب یا رد کلیات بودجه در زمانی انجام شده که سطح تنش ها بالا بوده. چیزی که در جلسه صحن هم مشهود بود؛  اما نکته جالب این که نه مجلس نه دولت هیچ کدوم به کلیاتی که رد شده چندان دل بستگی ندارند.

از یک طرف دولت می گوید این بودجه ای که از فیلتر کمیسیون تلفیق گذشته و انواع و اقسام تغییرات در آن ایجاد شده فاصله زیادی با بودجه ای که دولت تحویل مجلس داده بود دارد.

مثلا امروز روزنامه ایران که ارگان دولت هست نوشت که مجلس بودجه را ۳۵۲هزارمیلیارد تومان سنگین کرده و بار مالی اش را افزایش داده و این بودجه عوارض تورمی دارد. از طرف دیگر مجلس هم که با رد این کلیات نشان داد اصلا با این لایحه موافق نیست، بنابراین در حال حاظر فقط باید کمسیون تلفیق از این موضوع ناراحت باشد.

این را می شود از حرف های الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق فهمید که گفته رد کلیات بودجه از طرف نماینده ها عروسی دولت است و هیچ کس به اندازه دولت از این کار خوشحال نمی شود بعد هم هشدار داده که این کار عواقب زیادی دارد.

رضایت نسبی دولت از رد کلیات بودجه را می توانیم در حرف های علی ربیعی سخنگوی دولت هم ببینید که امروز در نشست خبری گفته تغیراتی که کمیسیون تلفیق روی بودجه اعمال کرده بود باعث شده که شاکله بودجه به هم بریزد و درآمدهای واهی پیش بینی شده، حالا هم دولت آمادگی دارد که در کنار مجلس بودجه را اصلاح کند تا نظر هر دو طرف تامین بشود.

عده ای هم درباره اینکه چنین اتفاقی چه تاثیری می تواند روی بازار بگذارد صحبت کردند و گفتند که این موضوع با توجه به اینکه نشان دهنده عمق اختلاف مجلس و دولت است می تواند تاثیر منفی روی بازارها داشت باشد، بعض ها هم می گویند که این موضوع قابل پیش بینی بوده و بعید است بتواند تاثیر چندانی روی بازارها بگذارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید