روحانی: این هفته واکسیناسیون در کشور آغاز می‌شود/ کرونا دیگر سن و سال نمی‌شناسد

کدخبر: ۳۹۱۰۷۰
رئیس‌جمهور گفت: آمار این هفته نشان داد که پروتکل‌های بهداشتی در حدود ۷۵ درصد و از هفته قبل هم کمتر رعایت می‌شود.
روحانی: این هفته واکسیناسیون در کشور آغاز می‌شود/ کرونا دیگر سن و سال نمی‌شناسد

به گزارش اقتصادنیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز(شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: کرونا دیگر سن و سال نمی‌شناسد و دیدیم که اخیرا دو نفر از فوتبالیست‌ها را هم از ما گرفت.

روحانی با بیان اینکه امروز بهترین راه پیشگیری است و در روش‌های پیشگیری از جمله ماسک زدن، فاصله اجتماعی و کاهش ترددها یک اتفاق نظر وجود دارد، گفت: آماری که هفته پیش مطرح شد، نشان داد که یک مقدار پروتکل‌ها کمتر مراعات می شود و آمار این هفته هم نشان داد که پروتکل‌ها از هفته قبل هم کمتر رعایت شده است.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایسنا و مهر بخوانید؛

*{ با اشاره به اهمیت درمان کرونا}: تا امروز این ویروس درمان قطعی و موثری نداشته است. البته آن داروهایی که در دنیا می‌گویند موثر است را ما در ایران به دنبال ساخت و سازش رفته‌ایم و آن‌ها را در کشور داریم و به بیمارستان‌ها داده‌ایم.

*{ با اشاره به آغاز روند واکسیناسیون در جهان}: اگر قرار بود روند رسیدن به واکسن سیر طبیعی را طی کند احتمالاً باید یک یا دو سال دیگر هم صبر می‌کردیم اما به خاطر تلفات این ویروس، سازمان بهداشت مجوز اضطراری داد و الان ۶ تا ۷ واکسن معروف در دنیا ساخته شده است که مصرف می‌شوند اما ۸ میلیارد نفر را در دنیا بخواهیم واکسن بزنیم مدتها طول می‌کشد.

* حتی اگر در هر کشور ۸۰ درصد مردم بخواهند واکسن بزنند نیز باز کاری بزرگ و طولانی است و مشکلات خود را دارد. ما هم در ایران جمعیت ۸۰ میلیونی داریم و نیاز به عدد قابل‌ملاحظه‌ای از واکسن داریم.

* امکانات تزریق واکسن به گونه‌ای نیست که ظرف یکی دو روز کار واکسناسیون انجام شود،  اگر بر فرض واکسن آماده باشد یکی دو روزه که نمی‌توان کار واکسیناسیون را تمام کرد. این امر نیاز به شاید شش‌ماه زمان دارد.

* از این هفته واکسیناسیون در کشور آغاز می‌شود، قبل از ۲۲ بهمن و در همین هفته و طبق اولویت‌های وزارت بهداشت کار واکسیناسیون با کادر درمان و بعد افراد دارای بیماری زمینه‌ای و مسن آغاز می‌شود. بخشی از محموله واکسن در ماه فوریه و بخشی دیگر در ماه مارس به دست ما خواهد رسید که امیدواریم تا اوایل فروردین این واکسیناسیون انجام شود.

* همچنین امیدواریم که تا فصل بهار و تابستان واکسن‌های ایرانی هم آماده شوند و به دست عموم برسند.

* اما حتی اگر این واکسیناسیون انجام شود ما بازهم باید بدانیم که لازم است تا یک سال آینده پروتکل‌های بهداشتی را باید رعایت کنیم؛ چرا که تاثیرگذاری واکسن صدردصد نیست و همچنان باید مراقبت‌ها انجام شود.

* امر واکسیناسیون نباید موجب شود که ما در برابر کرونا بازهم دچار عادی‌سازی شویم و بگوییم الحمدلله واکسن رسید و یکی دو ماه دیگر نوبت ما می‌شود و دیگر لازم نیست رعایتی انجام دهیم.

* از همه وسایل ارتباط جمعی، رسانه‌ها و صدا و سیما می‌خواهم که همچنان همچنان هشدارها را مردم بدهیم. وقتی این هفته اعلام می‌شود که واکسیناسیون شروع شد نباید تبدیل به عادی سازی شود. پروتکل‌ها را باید طی یک مدت طولانی مراعات کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید