فرهنگی: رأی گیری بودجه 1400 ابهام نداشت/ قالیباف نامه رهبر انقلاب را برای پوتین می برد؟

کدخبر: ۳۹۱۰۹۸
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که نحوه رأی گیری بودجه ۱۴۰۰ در مجلس ابهامی نداشته است.
فرهنگی:  رأی گیری بودجه 1400 ابهام نداشت/ قالیباف نامه رهبر انقلاب را برای پوتین می برد؟

به گزارش اقتصادنیوز، محمدحسین فرهنگی در نشست خبری صبح امروز (شنبه) خود گفت: در مورد لایحه بودجه انتقاداتی در برخی رسانه ها مطرح و عنوان شده که مشخص نبوده لایحه به رأی گذاشته می شود یا گزارش کمیسیون تلفیق. هر طرح و لایحه ای از روز اولی که وارد مجلس می شود تا به قانون تبدیل شود اگر طرح باشد به آن طرح اطلاق می شود و اگر لایحه باشد به آن لایحه اطلاق می شود. وقتی لایحه ای به مجلس بیاید و در کمیسیون بررسی شود تا آخر عنوانش لایحه است و رئیس مجلس هم موقع رأی گیری صراحتا گفت اگر کلیات لایحه بودجه تصویب شود وارد جزئیات گزارش کمیسیون می شویم. لذا ابهامی در ارتباط با نحوه رأی گیری بودجه ۱۴۰۰ وجود نداشته است.

وی افزود: علت عدم موافقت اکثریت نمایندگان هم به دلیل این واقعیت بود که از ابتدای ورود لایحه به مجلس ابهاماتی در اذهان نمایندگان وجود داشت و دولت هم در هیچ مرحله ای با اصلاحات کمیسیون همراهی نکرد حتی در جلسه بررسی کلیات نماینده دولت صراحتا اعلام کرد که ما این تغییرات را قبول نداریم و بعد از اینکه مجلس به رد کلیات رأی داد رئیس سازمان بودجه در رسانه ها اعلام کرد از مجلس تشکر می کنیم. یعنی دولت هم در آن مرحله با آن تصمیم اعلام مخالفتی نکرد.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از تسنیم و ایسنا بخوانید؛

* اینکه چرا نمایندگان با این نظر همراه شدند علت اش این بود که بالاخره اجرا کننده دولتی خواهد بود که لایحه را ارائه کرده و وقتی دولت خودش اعلام می کند همراهی نخواهیم کرد طبیعتا نمایندگان هم نظر مساعدی نداشتند.

*{ درباره رد کلیات طرح شفافیت آرا}: تنها با سه رأی نصاب دو سوم برای این طرح حاصل نشد. برخی روزنامه ها نوشتند به دلیل اینکه مغایر آیین نامه بوده رأی نیاورده در حالی که طبق قانون اساسی برای هر آنچه مربوط به آیین نامه است نصاب دو سوم تعیین شده است. کسر سه نفر و عدم رأی آوری این طرح به معنی خارج شدن آن از دستور کار نیست و آیین نامه راهکارهایی پیش بینی کرده که از آن استفاده می شود. همچنین برخی نگرانی های نمایندگان هم در بررسی رفع خواهد شد و تلاش مان این است که موضوع شفافیت حتما به نتیجه برسد.

*{ درباره طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری}: در رسانه ها اعلام کردند که این طرح توسط شورای نگهبان رد شده است در حالی که این واقعیت ندارد و این طرح به طور کامل رد نشده بلکه ایراداتی در برخی مواد از سوی شورای نگهبان مطرح شده که همه قابل رفع است و امیدواریم در روزهای آتی با رفع ایراد شاهد قانون معینی برای انتخابات ریاست جمهوری باشیم که این امر قطعا قبل از انتخابات به انجام خواهد رسید.

*{ در پاسخ به سوالی درباره جزییات نامه رهبر انقلاب که توسط رئیس مجلس به روسیه خواهد رفت}: بنده از جزئیات نامه رهبر انقلاب اطلاعی ندارم اما همواره دیپلماسی پارلمانی داشته ایم که بخشی از آن توسط رئیس و سخنگوی کل مجلس انجام می‌شود و این سفر به روسیه نیز در راستای همین مورد خواهد بود.

* دعوت از رئیس مجلس از مدت ها پیش توسط رئیس مجلس دومای روسیه صورت گرفته چرا که ما با این کشور مواضع مشترکی داریم و روسیه از حامیان  ایران در مسائل بین المللی است.

*{ درباره سفر رئیس مجلس به کشورهای دیگر }: سفر رئیس مجلس به دیگر کشورها تابع دعوت طرفین بوده که البته در همه ادوار چنین دعوت‌های وجود داشته و گروه‌های دوستی در رفت و آمد بوده‌اند.

*{ در مورد وضعیت لایحه بودجه ۱۴۰۰ بعد از رد شدن آن توسط مجلس}: در اصل اینکه دولت چه انجام خواهد داد، بنده اطلاع دقیقی ندارم، چرا که مواضع متناقضی از دولت مطرح می شود، اما آنچه مسلم است در آیین نامه داخلی مجلس در مواردی که کمیسیون تلفیق، کلیات بودجه را تایید کرده باشد و صحن علنی آن را رد کند، ما شاهد سکوت آیین نامه هستیم. بنابراین اگر چنین اتفاقی بیفتد در تبصره ای از ماده ۱۸۴ آیین نامه داخلی مجلس آمده است که به سایر مواد آیین نامه مراجعه شود.

* اگر دولت لایحه جدیدی ارائه کند، مسلماً مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و اگر لایحه ارائه نکند، مجلس مجبور است رأساً وارد این موضوع شده و تا سه دوازدهم مصوب کند، یا اینکه اگر دولت بیشتر از سه دوازدهم بخواهد، باید لایحه بدهد.

*{ با اشاره به بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در مجلس}: در اصل تصویب کلیات یک لایحه، به معنای ورود به جزئیات است، حال این لایحه تغییرات داشته یا نداشته باشد، لذا زمانی که کلیات لایحه به رأی گذاشته می شود بنا بر این است که بعد از تصویب کلیات آن وارد جزئیات یا همان گزارش کمیسیون‌های تخصصی شویم که در اینجا کمیسیون تخصصی لایحه بودجه، کمیسیون تلفیق است.

* در خصوص رد شدن کلیات لایحه بودجه، اتفاق خاصی که خارج از رویه مجلس باشد، صورت نگرفت، اما از یک جهت متفاوت عمل شد که بعد از رد شدن کلیات، آیا لایحه به کمیسیون مربوطه بازمی‌گردد و یا مانند سایر طرح‌ها و لوایح از مسیر رسیدگی مجلس خارج می‌شود؟ که باید گفت با توجه به اینکه لایحه بودجه، احکام خاصی دارد و در گذشته برداشت این بوده که باید به کمیسیون تلفیق بازگردد و حتی یکی دو مورد نیز اینگونه انجام شد، در واقع مرجع تشخیص آن هیات رئیسه مجلس است، لذا در این خصوص هیات رئیسه به طور مشخص وارد موضوع شده و بحث های مختلفی صورت گرفت که دو برداشت وجود داشت که این برداشت ها به رأی گذاشته شد و در نهایت اکثریت نظر به بازگشت لایحه به دولت را داشتند.

* در بررسی طرح ها و لوایح و درخصوص رد شدن یا تایید شدن آنها، تمام بحث ها موثر است، چرا که نظر مخالفان یا موافقان نظر دولت و نظر کمیسیون می تواند تعیین کننده باشد، لذا درخصوص بررسی لایحه بودجه نظر دولت بر این بود که اصلاحات مجلس را قبول نداشته و انجام نمی دهد که این نظر باعث شد نمایندگان کلیات لایحه بودجه را رد کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید