ترس اسرائیلی ها از بازداشت در کشورهای دیگر

کدخبر: ۳۹۱۱۹۴
یک روزنامه چاپ سرزمین اشغالی نوشت پس از رأی دادگاه کیفری بین‌المللی، نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی به برخی مقامات این رژیم توصیه کرده‌اند به کشورهای دیگر سفر نکنند.
ترس اسرائیلی ها از بازداشت در کشورهای دیگر

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  فارس، رأی روز جمعه دادگاه کیفری بین‌المللی مبنی بر صلاحیت این دادگاه برای بررسی جنایات ضد بشری در سرزمین اشغالی فلسطین، موجب نگرانی مقامات صهیونیستی از بازداشت در کشورهای دیگر شده است.

به نوشته وبگاه  العربی‌الجدید، روزنامه هاآرتص در این باره نوشت که نهادهای امنیتی صهیونیستی رأی دادگاه لاهه را یک «ضربه سخت دیپلماتیک» به رژیم تل آویو می‌دانند و هم اکنون در حال تهیه یک لیست مخفی از مقامات این رژیم هستند تا به آن‌ها توصیه کنند که از بیم بازداشت، به خارج از سرزمین اشغالی سفر نکنند. در این لیست نام ۲۰۰ الی ۳۰۰ مقام صهیونیست درج خواهد شد.

هاآرتص افزود: «بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و وزرای امنیتی فعلی و پیشین و رؤسای ستاد مشترک ارتش فعلی و سابق و رؤسای سازمان امنیت داخلی (شاباک) به علاوه افسران عالی‌رتبه جزء این لیست هستند».

رأی شب گذشته دادگاه کیفری بین‌المللی خشم مقامات رژیم صهیونیستی را برانگیخته و نتانیاهو گفته است که این دادگاه صلاحیت لازم برای تحقیق در خصوص مسائل این رژیم را ندارد.

نتانیاهو با یادآوری اینکه رژیم اسرائیل در دادگاه کیفری بین‌المللی عضویت ندارد، مدعی شد که این دادگاه یک نهاد قضایی نیست و سیاسی عمل می‌کند و همزمان جنایات جنگی واقعی را نادیده می‌گیرد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه گفت که این رژیم از شهروندان و نیروهایش در مقابل اقدامات قضایی بین‌المللی حمایت می‌کند.

رادیو رژیم صهیونیستی نیز خبر داد که نتانیاهو به وزرای کابینه خود توصیه کرده است که هیچ مصاحبه‌ای با رسانه‌ها در خصوص رأی دادگاه لاهه نکنند.

در همین راستا «گابی اشکنازی» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز رأی دادگاه لاهه را «هدیه‌ای برای تروریسم فلسطینی» توصیف کرد و گفت که در پیامی به این دادگاه اعلام شده که حق تحقیق درباره مسائل مرتبط با رژیم اسرائیل را ندارد، چرا که عضو این دادگاه نیست.

اما «عاموس یادلین» رئیس بخش اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی به انتقاد از مقامات این رژیم پرداخت و آن‌ها را به اهمال‌کاری متهم کرد و گفت در شرایطی که کابینه نتانیاهو مشغول کرونا و سیاست داخلی بود، دادگاه کیفری بین‌المللی «ضربه سخت دیپلماتیک» به اسرائیل وارد کرد.

به گفته وی که هم اکنون ریاست «مرکز پژوهش‌های امنیت داخلی اسرائیل» را بر عهده دارد، دادگاه کیفری بین‌المللی می‌تواند با تکیه بر رأی روز گذشته، در خصوص جنایت جنگی رخ داده در جنگ ۲۰۱۴ غزه و همچنین درگیری سربازان صهیونیستی با اهالی غزه در خلال راهپیمایی‌های بازگشت که ۲۱۵ شهید و ۱۹۱۷۳ زخمی بر جا گذاشت و همچنین عملیات‌های نظامی و امنیتی در کرانه باختری تحقیق کند.

در این خصوص وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در واکنش اعلام کرد که رأی دادگاه لاهه یک روز تاریخی برای آغاز تحت پیگرد قرار دادن مجرمان [اسرائیلی] است.

به گفته مقامات رام الله تشکیلات خودگردان برای تحقیقات درباره جرایم صهیونیست‌ها آماده همکاری با دادگاه کیفری بین‌المللی است.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز در واکنش به رأی دادگاه لاهه گفت: «ما بشدت از تلاش دادگاه کیفری بین‌المللی برای تأیید صلاحیت قضایی خود برای [رسیدگی به پرونده] اسرائیلی‌ها نگرانیم».

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با تکرار سخنان مقامات صهیونیستی گفت که دادگاه کیفری بین‌المللی صلاحیت لازم برای «کشورهایی که عضو این دادگاه نیستند» ندارد.

او همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری گفت که جو بایدن همچون دولت ترامپ، قصدی برای تحریم دادگاه کیفری بین‌المللی ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید