میانجیگری عراق، بین ایران، آمریکا و عربستان/ رمز گشایی از سفر فوادحسین به تهران

کدخبر: ۳۹۱۲۲۶
تحلیلگر ارشد مسائل عراق روابط بغداد-تهران و همچنین دلالیل سفر وزیر خارجه عراق به ایران را تحلیل و تاکید کرد که عراق تلاش دارد
میانجیگری عراق، بین ایران، آمریکا و عربستان/ رمز گشایی از سفر فوادحسین به تهران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، حسن هانی‌زاده، درباره اهداف سفر فواد‌حسین به تهران و روابط دو کشور ایران و عراق، اظهار داشت: دیدار وزیر خارجه عراق از تهران و گفت‌گو با مقامات جمهوری اسلامی ایران در چارچوب چند مسئله مهم مرتبط بین ایران و عراق قابل تجزیه و تحلیل است.

وی با بیان اینکه نخست، مسئله بازگشت داعش به عراق مطرح است، گفت:‌ از آنجایی که بر اساس گزارش‌های رسیده حدود ۵۰۰ تن از عناصر داعش طی ماه‌های اخیر و در زمان حاکمیت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا از شرق فرات در سوریه به عراق منتقل شده‌اند، لذا عراق با یک چالش امنیتی جدید مواجه است. انفجارهایی که در بغداد و استان صلاح‌الدین اتفاق افتاد نشان می‌دهد که داعش بار دیگر درصدد ناامن کردن عراق است.

این کارشناس ارشد مسائل منطقه با تاکید بر تحرکات خطرناک داعش در عراق، گفت: دلیل این افزایش تحرکات این است که جریانات سیاسی عراق از جمله حشد الشعبی، النجبا و حزب‌الله عراق تلاش دارند که مصوبه سال گذشته پارلمان عراق ناظر بر اخراج نیروهای آمریکایی از عراق اجرایی شود و نیروهای آمریکایی نیز قصد خروج ندارند؛ لذا آمریکا تلاش می‌کند که از ابزار داعش و عوامل آنها برای ناامن کردن عراق و ماندن بیشتر در این کشور استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس از فرماندهان حشد الشعبی یک نوع خلا امنیتی در عراق ایجاد کرد و موجب شد که داعش از این فضا استفاده کند و در صدد ناامن کردن مجدد عراق بر بیاید؛ بنابراین مسئله امنیتی، نظامی یکی از موارد مورد بحث وزیر خارجه عراق با مقامات ایرانی است.

به گفته هانی زاده مسئله بعدی این است که اگر نیروهای آمریکایی بخواهند از خاک عراق خارج شوند باید همکاری‌های امنیتی و نظامی ایران و عراق در حوزه مقابله با گروهک‌های تروریستی افزایش پیدا کند.

وی موضوع بعدی مود توجه در روابط تهران و بغداد را مسائل اقتصادی دانست و بیان داشت: تبادلات اقتصادی بین ایران و عراق که اکنون حجم آن بالغ بر ده میلیون دلار شده از مسائل بسیار مهم در روابط دو کشور است، به طوریکه طی سال‌های آینده این مبلغ باید به ۲۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

این تحلیل‌گر ارشد مسائل جهان عرب یادآور شد: تغییراتی در ایالات متحده و کاخ سفید رخ داده و نگاه جو بایدن رئیس‌جمهور جدید آمریکا به خاورمیانه، ایران و عراق کاملاً با نگاه دونالد ترامپ تفاوت دارد؛ بنابریان به نظر می‌رسد که تغییرات اساسی در منطقه ایجاد خواهد شد. ممکن است عراق بتواند نقش تعیین کننده‌ای در کاهش تنش‌های بین ایران و آمریکا و بین ایران و عربستان ایفا کند.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد که یکی از پیشنهادهایی که آقای فواد حسین به تهران ارائه داده مسئله وساطت و میانجیگری بین ایران و عربستان و تهران و واشنگتن است. بغداد با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند این نقش را به خوبی ایفا کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید