ریحانا و گرتا تونبرگ، صدای کشاورزان هندی شدند

شبح یک سلبریتی بالای سر آقای وزیر

کدخبر: ۳۹۱۳۸۵
سلبریتی‌های بین‌المللی به کمک کشاورزان هندی آمده‌اند تا در مبارزه با سرکوب دولتی آن‌ها را یاری کنند.
شبح یک سلبریتی بالای سر آقای وزیر

به گزارش اقتصادنیوز، با ادامه اعتراضات گسترده کشاورزان هندی به برنامه اصلاحات دولت محافظه‌کار ناندرا مودی، سرانجام دولت برای کنترل اعتراضات اقدام به ایجاد محدودیت و قطع اینترنت در برخی از نقاط کشور کرد. این تاکتیکی آشنا برای بسیاری از دولت‌ها در دو دهه اخیر برای سرکوب اعتراضات است (مسئله‌ای که همین اخیرا دولت‌ها در هنگ‌کنگ و میانمار آن را به کار بردند).

به همین مناسبت فارن پالیسی در گزارشی کوتاه نشان داده که در پی این ماجرا چگونه سلبریتی‌های بین‌المللی به یاری کشاورزان هندی آمده‌اند و بدین صورت خشم محافظه‌کاران هندی را برانگیخته‌اند.

شبح یک سلبریتی بالای سر آقای وزیر

این روزها، سابرامانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند، مردی پریشان‌حال به نظر می‌آید. آن‌چه این روزها خواب شبانه او را آشفته می‌کند، شبح سربازان چینی نیست که در مرزهای هیمالیا صف بسته‌اند، بلکه یک سلبریتی مشهور با طرفداران جهانی است. ریحانا، خواننده ریگی و هیپ هاپ 32 ساله متولد باربادوس، به طور غیرمنتظره‌ای به حمایت از ده‌ها هزار کشاورز هندی پرداخت که پس از ماه‌ها اعتراض پایتخت این کشور، دهلی‌نو را محاصره کرده‌اند.

GettyImages-1168838642

کشاورزان هندی به دنبال لغو سه قانون بحث برانگیز تصویب شده در سال 2020 هستند. این قوانین در نظر دارند تا بازار کشاورزی هند را که تحت نظارت و مدیریت دولتی قرار داشته و از نظام یارانه‌ای بهره می‌برد، اصلاح کنند. اما بسیاری از کشاورزان در هراس از این هستند که در برابر شرکت‌های قدرتمند بی‌دفاع رها شوند. پارلمان هند بدون رایزنی‌ها و جلسات بررسی معمول، این قوانین را با عجله و شتاب ظاهری تصویب کرد. از آن زمان، اعتراضات بدون وقفه ادامه دارد، تا حدی که در نهایت کشاورزان حومه دهلی را محاصره و دولت را دچار چالشی کردند.

چرا در مورد هند صحبت نمی‌شود؟

ریحانا ادعا نکرده که در زمینه کشاورزی یا رویه‌های پارلمانی هند متخصص است. نگرانی او ساده‌تر است: چرا دنیا نگران سرکوب مخالفان در هند نیست؟ او با اشاره به گزارش سی ان‌ان در مورد ایجاد اختلال در دسترسی به اینترنت در هند در توئیتی پرسید: «چرا ما در این مورد صحبت نمی‌کنیم ؟!» قطع اینترنت برای جلوگیری از برقراری ارتباط منتقدان و معترضین با یکدیگر و با بقیه مردم و جلوگیری از انتشار تصاویر اعتراضات، به رویه‌ای عادی برای نخست نارندرا مودی تبدیل شده است.

india_0

ریحانا بیش از 100 میلیون دنبال کننده در سراسر جهان دارد. در عرض چند ساعت، سلبریتی‌های بین‌المللی دیگری دست به کار شدند: گرتا تونبرگ، نوجوان سوئدی دوست‌دار محیط‌زیست، لینکی را ارائه داد که به تفصیل توضیح می‌داد مردم جهان برای حمایت از کشاورزان هندی چه کارهایی می‌توانند انجام دهند. مینا هریس، خواهرزاده کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، که از مادری هندی متولد شده، روپی کائور، شاعر محبوب هندی-کانادایی، میا خلیفه، سلبریتی آمریکایی-لبنانی و افراد سرشناس دیگری نیز به آن پیوستند.

نبرد با معترضان در دنیای مجازی

جایشانکار در توئیتر چنان واکنش نشان داد گویی که هندوستان با بحران شدیدی روبرو شده است. مقامات وزارت او هم با انتشار بیانیه‌ای از این شکایت داشتند که وسوسه هشتگ و ارسال دیدگاه‌های هیجان‌انگیز در رسانه‌های اجتماعی بالاخص برای چهره‌های مشهور، فاقد دقت و مسئولیت‌پذیری لازم است. با این‌که مقامات بدون نام بردن از ریحانا و گرتا تونبرگ به انتقاد از آن‌ها می‌پرداختند، بازیکنان برجسته کریکت و ستاره‌های سینمای هند در اقدامی کاملا هماهنگ با استفاده از هشتگ توییتر #IndiaAgainstPropoganda  از دولت حمایت کردند و این گونه ادعا می‌کردند که از مداخله خارجی در بحث‌های داخلی هند ابراز نفرت می‌کنند.

Indiafarmersprotest6

نبرد دولت علیه معترضان و طرفداران مشهور آ‌‌ن‌ها بسیار جدی تر از مشاجرات در شبکه‌های اجتماعی است. هند با استفاده از بند 69A قانون فناوری اطلاعات خود، توییتر را مجبور به حذف ده‌ها حساب کاربری کرد. با این حال توییتر خیلی زود اکثر حساب ها را بازگرداند و اکنون دولت این شرکت را تهدید به پیگرد قانونی و جریمه کرده است. در همین حال، پلیس دهلی نو اولین گزارش اطلاعاتی را ارائه کرد که علیه اشخاص ناشناسی تهیه شده بود که لینک تونبرگ را توئیت می‌کردند.

دژهای دفاعی مستحکم دولت و هوادارانش

در روزهای اخیر دولت محدودیت‌ها را شدت بخشیده است. از جمله در حومه شهر موانعی را ایجاد کرده که بیش‌تر به استحکامات نظامی در اطراف پایتخت شباهت دارند. سیم‌های خاردار و تخته‌سنگ‌های بزرگ برای جلوگیری از عبور وسایل نقلیه باعث می‌شود که به نظر برسد دهلی نو در هراس از حمله دشمن است.

GettyImages-1229890735 copy

به موازات این، در شبکه های اجتماعی ، طرفداران متعصب دولت -از جمله ملی‌گرایان هندوی راست‌کیش- منتقدین را آماج حملات توهین‌آمیز خود قرار داده‌اند. زن‌ستیزی علیه سلبریتی‌ها بسیار رواج پیدا کرده و در مورد ریحانا توهین‌های نژادپرستانه نیز به چشم می‌خورد.

ترول‌های هندی توییتر، او را به عنوان مسلمان –که برای ملی‌گرایان هندو برابر با دشمن هند تلقی می‌شود- معرفی می‌کنند. حتی عکسی جعلی از او منتشر شده که پرچم پاکستان را در دست دارد. معترضان حامی دولت هم‌چنین به خیابان‌ها آمدند و عکس‌های بزرگی از تونبرگ، هریس و ریحانا را را به آتش کشیدند.

13125414-16x9-xlarge

این روزها هند علاقه‌ای به منتقدان ندارد. در حالی که منتقدان خارجی با لحنی معصومانه مورد تحقیر قرار می‌گیرند، انگار که احساسات ملی خدشه‌دار شده و امنیت ملی مورد هدف قرار گرفته، منتقدان داخلی با عواقب بسیار شدیدتری روبرو می‌شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید